کد خبر: ۲۹۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹ 06 September 2016


رئیس‌کل دادگستری استان البرز مکانیزه‌شدن را مسیری مناسب برای کاهش مفاسد و خطاهای حداقلی در صدور رای دانست و گفت: با الکترونیکی‌شدن ابلاغ‌ها که در روزهای آتی رخ می‌دهد ۱۰۰ درصد روند تشکیل و رسیدگی به پرونده‌ها الکترونیکی می‌شود.

احمد فاضلیان با اشاره به نقشی که معتمدین می‌توانند در ارتباط موثر دستگاه‌های مختلف با بدنه مردم داشته باشند بر لزوم تمرکز بر وحدت و همدلی در جامعه تاکید کرد و اظهار داشت: باید تمامی ظرفیت‌ها در کنار هم قرار داده شود تا ایران ساخته شود که الگوی جهان اسلام است.

وی افزود: الگوی مبتنی بر مردمسالاری دینی در ایران، مدل جدیدی در تاریخ معاصر است که باید برای اعتلای آن تلاش شود، برای این منظور باید منافع نظام بر هر چیز دیگری ارجحیت داشته باشد و نباید منافع سیاسی و جناحی بر منافع ملی پیشی گیرد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز با تاکید بر اینکه بنیان جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر اعتماد مردم است تصریح کرد: نباید این اعتماد به هر دلیلی مخدوش شود؛ هرچند برخی تخلف‌‌ها ممکن است در جاهای دیگر دنیا نیز رخ دهد ولی وقتی در نظام ما دیده می‌شود این اشتباهات قابل‌قبول نیست چون انتظارات از مسئولان در نظام بالا است؛ اما اینکه این موضوع وسیله‌ای برای از میدان به در کردنِ رقیب شود قابل توجیه نیست.

وی تصریح کرد: اکثریت قریب به اتفاق مسئولان وارسته، متعهد و دلسوز هستند و نباید مردم را به سرمایه‌های خودمان که در حال خدمت هستند بی‌اعتماد کنیم.

مهمترین رسالت دستگاه قضایی

فاضلیان مهمترین رسالت دستگاه قضایی را تقویت اعتماد عمومی دانست و گفت: هر آنچه به این اعتماد لطمه وارد کند را یک آفت بزرگ و خطرناک می‌دانیم برای اینکه حتی اگر دستگاهی بزرگترین و والاترین خدمات را هم به مردم ارائه دهد ولی از اعتماد عمومی برخوردار نباشد در عمل دستاوردی نداشته است.

وی با ارائه گزارشی از اقدامات دستگاه قضایی استان، توضیح داد: هر ساله به طور میانگین به 400 هزار پرونده در استان رسیدگی می‌شود که بیانگر حجم ورودی بالا به نسبت ظرفیت‌های زیرساختی استان است که در این بین 90 درصد آرا بدون اشکال و مبتنی بر قانون است و 10 درصد آرا ممکن است به دلیل خطا، مخدوش یا اشتباه باشد.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز با اشاره به حجم کاری زیاد قضات ابراز کرد: در هیج جای دنیا قضات به اندازه ایران درگیر تعداد زیاد پرونده‌ها نیستند؛ کاهش ورودی و میزان وقوع جرم، خارج از حیطه اختیارات دستگاه قضایی است و باید دستگاه‌های اجرایی با اشتغالزایی و فرهنگ‌سازی در بین مردم آمار ورودی را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: اینکه در استان هر جایی مشکلی پیش می‌آید و یا در دستگاه‌ها کم‌کاری و قصوری مشاهده می‌شود مردم به سراغ دستگاه قضایی می‌آیند بیانگر جایگاه مقبول و رفیع دستگاه قضایی در بین مردم است.

لزوم داشتن وکیل خانواده

رئیس‌کل دادگستری استان البرز داشتن وکیل برای همه شهروندان را یک ضرورت دانست و تبیین کرد: باید فرهنگ داشتن وکیل بین مردم نهادینه شود و مانند کشورهای توسعه یافته که در کنار پزشک خانواده، یک وکیل خانوادگی نیز دارند این فرهنگ در ایران ایجاد شود؛ برای نهادینه‌شدن وکیل خانواده باید وکلا نیز هزینه‌ها و حق‌الوکاله را کاهش دهند تا همه از حق داشتن وکیل بهره‌مند شوند.

فاضلیان با اشاره به محدودیت‌های قانونی و اخلاقی دستگاه قضایی در انعکاس خدماتی که انجام داده، متذکر شد: برای آگاهی مردم از خدمات دستگاه قضایی، معتمدین شهرها بهترین گزینه و جایگزین هستند تا ارتباطات مستقیم شکل بگیرد و با انعکاس مشکلات و تنگناهای دستگاه قضایی، توقعات و انتقادات مردم نیز به مسئولان قضایی منتقل شود.

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی این آمادگی را دارد که هر هزینه‌ای را برای قضاوت پاک بپردازد؛ در حوزه قضایی و داخلی، نظارت‌ها را تقویت کرده‌ایم و در جایی که بدخلقی با مردم باشد در برخورد با متخلف مماشات نمی‌کنیم.

الکترونیکی شدن 100 درصدی روند رسیدگی به پرونده‌ها

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز مکانیزه‌شدن را مسیری مناسب برای کاهش مفاسد و خطاهای حداقلی در صدور رای دانسته و اظهار داشت: با الکترونیکی‌شدن ابلاغ‌ها که در روزهای آتی رخ خواهد داد 100 درصد روند تشکیل و رسیدگی به پرونده‌ها الکترونیکی می‌شود.

وی با تبیین اقدامات انجام شده در زمینه جذب قاضی، اقدامات زیرساختی و نیروی انسانی گفت: برخی پرونده‌ها انرژی و توان زیادی از دستگاه قضایی می‌گیرد؛ مثلا در پرونده‌ای، وراث فردی که 40 سال پیش فوت کرده و املاک و مستغلات زیادی در کشور داشته امروز به طرح دعوی علیه دیگر وارثین اقدام کرده‌اند و جمع‌آوری مستندات و شاهدان بسیار انرژی بر و زمان‌بر است و منجر به اطاله دادرسی می‌شود.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز همچنین از تشکیل کمیته بررسی آرای کمیسیون ماده 100 شهرداری خبر داده و اظهار داشت: این کمیته که ریاست آن را دادستان مرکز استان برعهده دارد تمامی تصمیمات این کمیسیون را بررسی می‌کند تا اگر موارد نامتعارف و تبعیض مشاهده شد با آن برخورد شود.

رصد کوتاهی‌های ادارات و شهرداری‌ها

حاجی‌رضا شاکرمی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز هم در دیدار معتمدان شهر کرج با رئیس‌کل دادگستری استان البرز با تبیین وظایف و اختیارات دستگاه قضایی اظهار داشت: دادستان وظایف زیادی بر عهده دارد که بخشی از آن‌ها در حوزه نظارت بر اجرای قوانین، احیای حقوق عامه، تعقیب مجرمین و اجرای احکام است.

وی درباره نظارت دستگاه قضایی بر دستگاه‌های مختلف گفت: حسب ضرورت این اتفاق در استان رخ داده و در موارد متعددی به دلیل عدم نظارت درون سازمانی یا واصل‌شدن گزارشات ورود داشته‌ایم؛ بازدید از تصفیه‌خانه آب کرج و بررسی میزان و کیفیت آب در آن‌جا، ورود درباره هدررفت آب در یکی از پارک‌ها، ورود در زمینه احیای باغ سیب، آبیاری اراضی محمدشهر و ماهدشت با فاضلاب شهری از جمله مواردی بوده که دستگاه قضایی ورود مستقیم داشته است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان همچنین درباره پارک تاجیکستان گفت: در این زمینه با توجه به تخریب و قطع درختان ورود پیدا کردیم ولی پس از بررسی‌ها مشخص شد ملک شخصی بوده و زمین متعلق به فردی است که دارای مالکیت است ولی با این حال به شورای شهر پیشنهاد دادیم که در صورت قبول مالک، زمین دیگری در اختیار وی قرار بگیرد تا در آن‌جا ساخت‌وساز کند و به بافت پارک آسیبی نرسد.

وی با تاکید بر اینکه باید نظارت درون سازمانی پیش از ورود دستگاه قضایی رخ دهد، افزود: نظارت بر ساخت و ساز یکی از وظایف شهرداری است و اگر دستگاه قضایی در مواردی ورود پیدا می‌کند صرفا برای نظارت است که در این راستا یکی از معاونان را مسئول نظارت بر شهرداری‌ها و ادارات کرده‌ایم تا کوتاهی‌ها را گزارش کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار