کد خبر: ۲۹۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸ 21 September 2016

تعیین حرایم آثار و محوطه‌های میراث فرهنگی، عاملی مهم در جلوگیری از تخریب مواریث فرهنگی به شمار می‌رود. با توجه به این که  طی سال‌های گذشته  توسعه شهرها شتاب غیرقابل پیش بینی به خود گرفته ،لزوم حفاظت از عرصه‌ها و حرایم تاریخی بیش از پیش احساس می‌شود. به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه البرز، بدون شک اگر برنامه ریزی‌های مدون دراین خصوص صورت نگیرد طی سال‌های آینده بخشی از میراث تاریخی استان به برج، خیابان و خانه تبدیل می‌شود.
حفاظت از عرصه‌های تاریخی اولویت میراث فرهنگی
مهناز طاهری، معاون میراث فرهنگی البرز در گفت وگو با ایسنا گفت: توسعه شهری و عمرانی استان در طول سال‌های گذشته آسیب‌هایی به محوطه‌ها و عرصه‌های میراثی استان وارد کرده است.
وی افزود: این وضعیت باعث شده مقابله با زمین خواری و تجاوز به عرصه‌ها و حریم‌های تاریخی استان به یکی از دغدغه‌های معاونت میراث فرهنگی تبدیل شود.
طاهری خاطرنشان کرد: معاونت میراث فرهنگی در سال جاری حفاظت از عرصه‌های تاریخی استان را دراولویت کاری خود قرار داده است.
گمانه‌زنی تپه‌های مردآباد و لشکرآباد به پایان رسیده است
وی اضافه کرد: از ابتدای سال تا کنون گمانه زنی تپه مردآباد و لشکرآباد به اتمام رسیده و به زودی گزارش‌هایی دراین خصوص تدوین می‌شود.
این مسئول با اشاره به فرایند تدوین گزارش محوطه‌های تاریخی گفت: درابتدا عملیات گمانه زنی درخصوص محوطه تاریخی مورد نظر انجام می‌شود و بعد برای آن نقشه تهیه می‌شود.
معاون میراث فرهنگی البرز اضافه کرد: بعد از تهیه نقشه ،نشانه گذاری محوطه انجام می‌شود و پس از آن اقدامات لازم برای نصب تابلو برای فضای مذکور صورت می‌گیرد.
طاهری ادامه داد: بعد از سپری شدن این مراحل اقدامات لازم برای تدوین گزارش در خصوص محوطه تاریخی انجام می‌شود.
این مسئول توضیح داد: درنهایت گزارش تدوین شده به سازمان میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان شناسی کشور ارسال می‌شود تا لوح ثبتی محوطه تاریخی صادر شود.
وی گفت: پس از ارسال لوح ثبتی به استان ، همه دستگاه ها و ادارات به رعایت حریم محوطه تاریخی  ملزم می‌شوند.
تعداد محوطه‌های تاریخی البرز بیشتر از بناهای تاریخی آن است
معاون میراث فرهنگی البرز با اشاره به این که تعداد محوطه‌های تاریخی استان بیش از بناهای تاریخی  است، یادآورشد:  تعداد زیادی محوطه تاریخی دراستان وجود داردکه هنوز تعیین حریم نشده اند بنابراین  میراث فرهنگی گمانه زنی و تعیین حریم این تپه ها را در اولویت کاری خود قرار داده است.
برنامه‌ریزی برای تعیین حریم شش تپه تاریخی
طاهری به برنامه‌های امسال این معاونت در خصوص تعیین حریم تپه‌های تاریخی استان اشاره کرد و گفت: امسال تعیین حریم شش تپه تاریخی دیگر را دردستور کار داریم.
معاون میراث فرهنگی البرز توضیح داد: در صورت تامین بودجه تعیین حریم این محوطه‌های تاریخی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.
وی ادامه داد: قرار بود تاکنون اعتبار مناسبی برای آغاز عملیات تعیین حریم برخی از این تپه‌ها تخصیص یابد ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وی یادآورشد: تعیین حریم تپه‌های تاریخی به نوعی نجات بخشی این محوطه‌ها محسوب می‌شود؛ چراکه اگر این کار صورت نگیرد ممکن است در آینده شاهد ساخت و ساز در محوطه‌های تاریخی استان باشیم.
طاهری گفت: سال گذشته البرز تنها استانی در کشور بودکه برای تعیین حریم از سازمان میراث فرهنگی بودجه دریافت کرد.
بخشی از تپه ازبکی تعیین حریم نشده است
وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود به دیگر اولویت‌های معاونت میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: تدوین طرح جامع و پلان مدیریتی برای تپه ازبکی یکی دیگر از برنامه مهم این معاونت است .
این مسئول ادامه داد:‌ هنوز بخش‌هایی از تپه ازبکی تعیین حریم نشده بنابراین باید اعتبار مناسبی برای این کار اختصاص داده شود.
وی همچنین بر ضرورت انجام مقدمات لازم برای ثبت جهانی این اثر نیز تاکید کرد و گفت: ثبت جهانی یک اثر تاریخی کار ساده‌ای نیست و به ملزومات و شرایط ویژه‌ای نیاز دارد.
وی توضیح داد: هم اکنون درحال آماده سازی مقدمات ثبت جهانی این اثر هستیم که امیدواریم این فرایند به زودی به پایان برسد.
ضرورت تعیین تکلیف کاخ مروارید
وی تعیین تکلیف کاخ مروارید را از دیگر برنامه‌های مهم این معاونت دانست و گفت: میراث فرهنگی برای این که بتواند مالکیت مجموعه کاخ مروارید را داشته باشد ناچار به ارائه سندهای تاریخی شد؛ چراکه برخی مدعی بودند که تنها بخش کاخ کاربری تاریخی دارد.
وی توضیح داد: میراث فرهنگی به استناد اسناد و مدارک تاریخی ثابت کردکه فضای اطراف این مجموعه شامل دریاچه و زمین گلف نیز جزء این کاخ محسوب می‌شود و باید به مالکیت میراث فرهنگی در بیاید.
این مسئول گفت: تا تعیین تکلیف نهایی وضعیت مالکیت این کاخ انجام عملیات مرمت و بازسازی در این مجموعه منطقی به نظر نمی‌رسد.
وی اضافه کرد: باید مالکیت این کاخ به طور کامل به میراث فرهنگی واگذار شود تا بتوان برای مرمت و بازسازی آن دست به کار شد.
معاون میراث فرهنگی البرز یادآورشد: ازآنجایی که تخریب صورت گرفته دراین مجموعه بسیار زیاد بوده نباید انتظار داشت که در مدت زمان کوتاه کاخ به وضعیت اول خود برگردد؛ چراکه این کار امکان پذیر نیست.
مرمت نقاشی‌های کاخ سلیمانیه به پایان رسیده است
طاهری در ادامه به وضعیت کاخ سلیمانیه اشاره کرد و گفت: درهای این مجموعه هنوز به روی عموم مردم گشوده نشده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه عملیا مرمت تابلوهای نقاشی این مجموعه به پایان رسیده و تنها ساماندهی محیط پیرامونی این کاخ باقی مانده است.
وی اضافه کرد: کاخ سلیمانیه موزه‌ای زنده است؛ چراکه سه نمونه از نفیس‌ترین نقاشی‌های دیواری کشور را دردل خود جای داده است.
وی گفت: هم اکنون درحال مرمت برج این کاخ هستیم تا این مجموعه تاریخی بتواند بخشی از زیبایی گذشته خود را به دست بیاورد.
وی با اشاره به دلیل طولانی شدن زمان مرمت نقاشی‌های این مجموعه اضافه کرد: مدتی برای یافتن متخصص مرمت نقاشی‌های دیواری و همچنین تامین رنگ و سایر تجیهزات مرمت دچار مشکل بودیم که خوشبختانه  رفع شد.
این مسئول ادامه داد: امید است با اتمام عملیات ساماندهی این کاخ به زودی شاهد حضور مردم دراین مجموعه تاریخی باشیم .
البرز موزه باستان شناسی ندارد
وی درادامه به ضرورت ساخت موزه باستان شناسی درالبرز تاکید کرد و گفت: مسئولان استان باید ساخت موزه باستان شناسی را در اولویت کار خود قرار دهند؛ چراکه هم اکنون بسیاری از آثار تاریخی البرز از جمله اشیای خوروین در موزه‌های تهران نگهداری می‌شود.
طاهری توضیح داد: اگر اشیای تاریخی خوروین در موزه ملی به ثبت برسند انتقال آنها به البرز مشکل خواهد بود.
معاون میراث فرهنگی البرز گفت: میراث فرهنگی کاوش بسیاری از محوطه‌های تاریخی استان را متوقف کرده است؛ چراکه در شرایط فعلی مکان و امکانات لازم برای نگهداری از اشیایی که از این محوطه‌ها کشف می‌شوند را نداریم .
وی اضافه کرد: هم اکنون حتی در محروم‌ترین استان کشور هم موزه احداث شده ولی البرز با سه میلیون نفر جمعیت هنوز موزه باستان شناسی ندارد که این بسیار تاسف برانگیز است.
توسعه از دل میراث فرهنگی بیرون می‌آید
سید حمید طهایی، استاندار البرز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی گفت: بدون شک توسعه از دل میراث فرهنگی بیرون می‌آید به همین دلیل باید شرایطی ایجاد شودکه البرز نشینان  نسبت به آثار تاریخی  استانی که درآن زندگی می‌کنند آشنا شوند.
وی توضیح داد: متاسفانه درحال حاضر بسیاری از شهروندان  از آثار تاریخی، فرهنگی و مکان‌های گردشگری البرز بی‌اطلاع هستند و همین باعث شده در اوقات فراغت چمدان خود را بسته و به استان‌های دیگر سفر کنند.
وی ادامه داد: بدون شک اگر البرز نشینان نتوانند از میراثی که ازگذشتگانشان باقی مانده حفاظت کنند درآینده دچار مشکل خواهند شد.
این مسئول با تاکید برترویج فرهنگ دوستی با میراث فرهنگی گفت: باید با برنامه‌های متنوع،تبلیغات و ازطریق رسانه‌ها مردم را بامیراث فرهنگی آشنا کنیم.
وی ابراز کرد: بدیهی است جوامعی می‌توانند در تاریخ ماندگار شوند که از سواد فرهنگی به روز برخوردار باشند.
ایجاد موزه در البرز نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد
استاندار البرز با اشاره به عدم وجود موزه باستان شناسی دراستان افزود: استفاده از کاخ سلیمانیه و مروارید به ‌عنوان موزه مردم‌شناسی و موزه‌های باستان‌شناسی احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد.
وی در پایان گفت: بودجه و اعتباری که به استان تعلق می‌گیرد کم است و انتظارات دستگاه‌های استان با این بودجه برآورده نمی‌شود بنابراین بخش خصوصی باید وارد عمل شود و نسبت به رفع برخی کاستی‌های استان اقدام کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار