کد خبر: ۳۰۱۸۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴ 25 September 2016


جمع‌آوری و برخورد با جگرفروشی‌های سیار استان البرز دو روز پس از انتشار گزارش فارس با اجرای طرحی ضربتی صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، یکی از پدیده‌های منفی که در تابستان امسال شاهد بودیم، رواج نوعی کسب و کار غیر بهداشتی به نام جگرفروشی‌های سیار در استان البرز و به ویژه در معابر اصلی شهرستان کرج بود.

بر اساس قانون عرضه مواد غذایی خام و یا پخته باید در چارچوب‌های قانونی و طی شرایطی خاص و ضابطه‌مند انجام شود، چرا که کوچک‌ترین غفلت و سهل‌انگاری در این حوزه آسیب‌های بهداشتی بسیاری به سلامت مردم وارد می‌کند.

متاسفانه در ماه‌های اخیر مشاهده می‌شد که برخی از افراد ناآگاه اقدام به عرضه کباب جگر و آلایش دام‌ به صورت سیار کرده و دفتر خبرگزاری فارس در استان البرز نیز با تهیه و تولید گزارشی با عنوان «جگرفروشانی که مشتری را روانه بیمارستان می‌کنند!» در تاریخ پانزدهم شهریور ماه به کسب و کار غیر بهداشتی واکنش نشان داد.

در بخشی از گزارش به نقل از دیبا تصاعدیان متخصص تغذیه آمده بود: «امحا و احشای چهارپایانی که گوشت حلال داشته و به صورت حلال ذبح شده باشند، سرشار از مواد لازم برای بدن به ویژه پروتئین است».

وی تصریح کرد: از سوی دیگر هیچ ماده غذایی را نمی‌توان یافت که به اندازه جگر حیوانی دارای ویتامین A باشد.

این کارشناس تغذیه افزود: اما صرفا این نوع غذاها به دلایل مختلف چندان توصیه نمی‌شود، چرا که جگر سیاه که همان کبد است، می‌تواند سموم فراوانی را در خود جای داده و برای بدن مضر باشد.

تصاعدیان افزود: همچنین دل، جگر و حتی مغز حیواناتی چون گوسفند مملو از کلسترول و چربی است که مصرف بیش از اندازه آن هرگز توصیه نمی‌شود.

وی یادآور شد: با این وجود برخی از شهروندان و حتی در کشورهای اروپایی مانند فرانسه علاقه‌ زیادی به مصرف این نوع غذاها دارند، به شرط آنکه در نگهداری، طبخ و عرضه آن به طور کامل شرایط بهداشتی رعایت شده باشد.

دیبا تصاعدیان کارشناس تغذیه می‌گوید: شهروندان حتی‌المقدور باید مواد خام را تهیه و به صورت بهداشتی در منزل تهیه کنند و اگر می‌خواهند این نوع غذا را در رستوران‌ها صرف کنند، حتما باید به مراکز دارای مجوز رسمی و زیر نظر اداره بهداشت مراجه داشته باشند."

در این گزارش به آسیب‌های جدی مصرف کباب جگر به صورت غیر بهداشتی پرداخته شده بود.

یکی از اصلی‌ترین دلایل تهیه و انتشار گزارش فوق، در پیش بودن فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و استقرار تعداد زیادی از این جگرفروشی‌های سیار در خیابان‌های منتهی به دانشگاه‌های شهرستان کرج به ویژه بلوار موذن بود که در این بلوار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با چندین هزار دانشجو قرار دارد.

به طور قطع اگر تمهیدات لازم در این زمینه صورت نمی‌گرفت، با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، استقبال بیشتری از غذاهای غیر بهداشتی جگرفروشی‌های سیار از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان بودیم و این امر آسیب‌های جبران ناپذیری بر سلامت ما به هراه داشت.

* نخستین واکنش از سوی تعزیرات حکومتی استان البرز

دو روز پس از انتشار گزارش فوق در خبرگزاری فارس استان البرز،‌ علی اکبر مختاری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز خبر از اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری جگرفروشی‌های سیار در استان البرز داد و حتی اعلام کرد که در این ارتباط افرادی دستگیر شده‌اند.

خوشبختانه شاهد هستیم که اطلاع‌رسانی لازم از سوی رسانه‌های البرز درمورد مشکلات، نیازها و کاستی‌ها و ضرورت‌های مورد نیاز استان و توجه مسؤولان به این دست از گزارش‌ها و اخبار، نتایج و دستاوردهای خوبی به همراه داشته است.

در این ارتباط رئیس اداره دامپزشکی کرج به خبرنگار فارس در این شهرستان می‌گوید: قانون به صراحت وظائفی را بر عهده برخی از دستگاه‌ها برای حفظ سلامت جامعه قرار داده است که یکی از این دستگاه‌ها، سازمان دامپزشکی است.

محمود خدری اظهار داشت: دامپزشکی وظائف گسترده و بسیار خطیری در حوزه نظارت بر ورود دام زنده و یا گوشت سفید و قرمز، نحوه پرورش دام و طیور، ذبح و عرضه آن در جامعه بر عهده دارد و خوشبختانه حساسیت بسیار زیادی برای اجرای وظائف خود داریم.

وی افزود: علت این است که اگر کوچک‌ترین غفلتی در این زمینه صورت گیرد، سلامت جامعه با خطرات جدی مواجه می‌شود و نمی‌توان اجازه داد که دام زنده و یا گوشت سفید و قرمز آلوده تولید و وارد بازار شده و به راحتی سلامت افراد به خطر بیافتد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کرج تصریح کرد: طبق قانون عرضه هرگونه مواد غذایی از جمله گوشت سفید و قرمز و آلایش دام باید در چارچوب‌های مشخص انجام شده و نظارت لازم و کافی بر نحوه ورود و یا تهیه و توزیع و طبخ آنها باید از سوی دستگاه‌های مربوطه اعمال شود.

خدری گفت: متاسفانه در ماه‌های اخیر با پدیده‌ای روبه‌رو شدیم مبنی بر اینکه عده‌ای از روی ناآگاهی اقدام به تهیه آلایش دام از جمله دل و جگر گاو و گوسفند و یا بال مرغ کرده و به صورت غیربهداشتی و سیار این مواد را طبخ و عرضه می‌کنند.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه آلایش دام به شدت فسادپذیر بوده و باید در شرایط ویژه مانند یخچال و دمای مناسب نگهداری و در شرایط خاص طبخ و عرضه گردد، طبق قانون عرضه این مواد غذایی باید در واحدهای صنفی دارای مجوز و تحت نظارت مداوم باشد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کرج افزود: طبیعی است که عرضه کباب دل و جگر و یا بال و گوشت مرغ به صورت سیار به دلیل اینکه هیچ نظارتی بر نحوه نگهداری و طبخ آن وجود ندارد، هرگز مورد تایید دامپزشکی و دیگر دستگاه‌های مربوطه نخواهد بود.

خدری ادامه داد: به همین دلیل با تلاش بازرسان دامپزشکی و همکاری نهادهایی چون نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی و اتحادیه‌های مربوطه و حتی شهرداری‌ کرج طرح برخورد ضربتی با جگرفروشی‌های سیار در شهرستان کرج طی در هفته‌های اخیر اجرا شد.

وی اظهار داشت: در زمان اجرای این طرح حدود از 60 جگرفروشی سیار که به صورت غیربهداشتی اقدام به تهیه و عرضه این مواد غدایی می‌کردند، در شهرستان کرج شناسایی و توقیف شدند.

رئیس اداره دامپزشکی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس در کرج مبنی بر اینکه آیا اجرای طرح فوق به پایان رسیده است، گفت: بخش زیادی از این جگرفروشی‌های سیار جمع‌آوری شده است، به طور قطع این طرح تا جمع‌آوری کامل این واحدها از سوی دامپزشکی پیگیری می‌شود و امیدواریم با همکاری و تعامل دیگر دستگاه‌های مرتبط بتوانیم به هدف پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم.

* ابراز رضایت شهروندان کرجی از جمع‌آوری جگرفروشی‌های سیار

در همین ارتباط برخی از شهروندان ساکن شهرستان کرج به ویژه ساکنان مناطقی چون عظیمیه و رجائی‌شهر در تماس با دفتر خبرگزاری فارس از اقدامات انجام شده برای جمع‌آوری این جگرفروشی‌های سیار ابراز رضایت کردند.

سیدمرتضی سعیدی یکی از ساکنان اطراف بلوار موذن به خبرنگار فارس می‌گوید: خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد بودیم که بسیاری از این جگرفروشی‌ها که از یک سو موجب ترافیک شدید در بلوار موذن شده و از سوی دیگر با طبخ و عرضه غذاهای غیربهداشتی سلامت مردم را به خطر می‌انداختند، جمع‌آوری شدند.

وی افزود: این افراد با نصب یک یخچال کوچک پشت وانت و راه‌اندازی آتش و منقل به ویژه در غروب‌ها کسب و کار غیربهداشتی برای خود راه‌اندازی کرده بودند و خوشبختانه شاهد برخورد قاطع مسؤولان با آنها بودیم.

این شهروند کرجی با اشاره به در پیش بودن فصل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: در این بلوار دانشگاه آزاد و دانشکده هنر قرار دارد و اگر برخوردی با آنها صورت نمی‌گرفت،‌ معلوم نبود که روزانه چه تعداد دانشجو از این غذاها استفاده کرده و مسموم می‌شدند.

حاج صادق فلاح‌نژاد یکی از کسبه‌ میدان آیت‌الله طالقانی کرج نیز به خبرنگار فارس گفته است: ما با کسب مجوز و پرداخت هزینه‌های سنگین تهیه مغازه اقدام به عرضه این نوع مواد غذایی می‌کنیم و به طور مداوم از سوی اداره بهداشت و دیگر دستگاه ها تحت نظارت قرار داریم.

وی تصریح کرد: ما پرداخت هزینه‌های سنگینی را بابت پرداخت اجاره بها، پول آب و برق و مالیات و ... را تحمل می‌کنیم و همواره با بازرسان و ناظران همکاری داشته و داریم و تاکید داریم که مشتری مغازه ما باید بهترین کیفیت و سالم‌ترین غذا را میل کند.

فلاح‌نژاد افزود: خداوند نیز به کسب و کار ما روزی می‌دهد و خدا را شاکریم که غذای غیربهداشتی به مردم نمی‌دهیم و پیش وجدان خود سربلند هستیم.

وی ادامه داد: اما در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که تعدادی وانتی در کنار خیابان منقل به پا کرده و کباب جگر به مردم می‌فروختند و متاسفانه برخی از شهروندان هم از آنها خرید می‌کردند.

فلاح‌نژاد در پایان با تقدیر از اجرای طرح جمع‌آوری جگرفروشی‌های سیار گفت: باید این طرح‌ها قاطعانه اجرا شود، چرا که این افراد از یک سو به کسبه‌های دارای مجوز آسیب مالی وارد کرده و سوی دیگر سلامت مردم را به خطر می‌اندازند.

مشاهدات خبرنگار فارس در کرج نشان می‌دهد که بخش زیادی از جگرفروشی‌های سیار جمع‌آوری شده‌اند، اما هنوز تعدادی از آنها در مناطقی چون میدان اصلی کرج، میدان دانشگاه در ابتدای بلوار موذن، فلکه اول رجائی‌شهر و ... حضور دارند و انتظار است که مسؤولان هر چه سریع‌تر با این صنوف غیربهداشتی و فاقد مجوز برخورد قاطع داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار