کد خبر: ۳۰۳۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶ 27 September 2016


معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ایران بیشترین میزان فرسایش خاک را دارد گفت: براساس آمار موجود میزان فرسایش خاک در کشور ایران سه برابر متوسط جهانی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، علیمراد اکبری ظهر امروز در دومین کنگره ملی مهندسی و مدیریت آب و خاک ایران که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شد، افزود: توجه به منابع آب و خاک و لزوم استفاده درست از این منابع باید به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌ها باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه هم اکنون در بخش آب و خاک ما با مشکل مواجه هستیم و با کمبود منابع آبی و همچنین فرسایش خاک مواجه هستیم.

این مسؤول با اشاره به اینکه نبود مدیریت استفاده آب یکی از مهمترین مشکلات ما است افزود: اکنون در حوزه آب نیز با مشکلات و کمبودهایی مواجه هستیم که باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

اکبری با تأکید بر اینکه هم‌اکنون و به دلیل نبود آمایش صحیح سرزمینی شاهد خشکی منابع آبی و شور شدن رودخانه‌ها هستیم خاطرنشان کرد: با آمایش دقیق سرزمین می‌توانستیم اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را در حوزه آب انجام دهیم.

وی در ادامه سخنان خود حل معضلات در زمینه آب را نیازمند مشارکت‌های همگان دانست و گفت: هم اکنون با خروج سالانه بیش از 16 میلیارد مترمکعب آب از کشور مواجه هستیم لذا باید در مدیریت صحیح آب اقدامات لازم را انجام دهیم.

اکبری با تأکید بر اینکه در مدیریت منابع آب اشتباهات بزرگی را انجام داده‌ایم، افزود: در صورت ادامه این روند و بی‌توجهی به منابع آبی با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه باید عوامل انسانی را از تخریب منابع آب و خاک از بین ببریم افزود: استفاده از نظرات کارشناسان در این زمینه می‌تواند ما را از بحران موجود خارج کند.

معاون وزیر نیرو در بخشی دیگر از سخنان خود به سهم 33 درصدی بخش کشاورزی در کسب و کار کشور اشاره کرد و بیان داشت: سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص ملی کشور حدود هفت درصد است که با اعمال تورم به 16 درصد می‌رسد و این مهم در حالی است که سهم بخش کشاورزی در کسب و کار کشور 33 درصد تخمین زده شده است.

اکبری با تأکید بر توسعه بخش‌های مختلف کشاورزی خاطرنشان کرد: کشاورزی یکی از مهمترین ظرفیت‌ها در کشور محسوب می‌شود که می‌تواند در عرصه‌های مختلف ما را به توسعه و پیشرفت برساند.

وی افزود: البته هم اکنون با رشد کشاورزی مواجه هستیم به گونه‌ای که در سال گذشته شاهد تولید 80 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی بودیم که این عدد در پایان سال زراعی گذشته به 95 میلیون تن رسید.

به گفته معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در سال زراعی گذشته بالغ بر 11.5 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد که کل تولید این محصول به 14 میلیون تن رسید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار