پاسخ‌های مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج به پرسش‌های خبرنگاران
متاسفانه باید بگویم که برخی از مراکز درمانی و بیمارستانی ما نیز در گذشته قانون را رعایت نکرده و زباله‌های عفونی و بیمارستانی خود را به جای زباله‌های عادی به مراکز جمع‌آوری تحویل می‌دانند که این کار آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای سلامت جامعه به همراه داشت.
کد خبر: ۳۰۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴ 27 September 2016
مجتبی اسکندری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج بعد از ظهر امروز طی یک نشست خبری با حضور اصحاب رسانه استان البرز، ضمن تشریح آخرین دستاوردهای سازمان مدیریت پسماند کرج به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.
وی در بخشی از این نشست طی سخنانی اظهار داشت: مدیریت شهری کرج با تلاش جهادی و با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اقدامات بسیار خوبی در حوزه جمع‌آوری، دفن، امحا و بازیافت زباله انجام داده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج افزود: طی سال‌های اخیر یکی از اقدامات بسیار خوبی که در دستور کار قرار گرفت، احداث مخازن بسیار وسیع با عمق 13 تا 16 متر برای دفن زباله‌ در سایت حلقه‌دره است که تکمیل این پروژه نقش بسیار مهمی در حوزه دفن صحیح و اصولی زباله،‌ کنترل شیرابه و ... دارد.

اسکندری افزود: در احداث این مخازن نگاه بلند مدت داریم و تلاش می‌کنیم نیازهای حداقل 50 سال آینده شهرستان کرج و استان البرز را پیش‌بینی و بر اساس این نیازها عمل کنیم و به همین دلیل یکی از طرح‌هایی که در احداث مخازن فوق مدنظر قرار دارد، استحصال گاز از مخازن دفن زباله است که برای آن لوله‌های ویژه‌ای در مخازن پیش‌بینی و تعبیه می‌شود.

وی تصریح کرد: برای اجرای طرح فوق یک شرکت ایتالیایی پیش‌نهادهایی داده بود که هزینه‌های بسیار سنگینی برای ما داشت، اما با عمل به فرامین مقام عظمای ولایت مبنی بر ضرورت توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در همه حوزه‌ها، این طرح توسط کارشناسان و متخصصان بومی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: در تلاش هستیم تا طرح فوق حداکثر در مدت هشت ماه به پایان برسد و این طرح هفته گذشته و بدون هیچگونه تبلیغات و برگزاری مراسم کلنگ‌زنی آغاز شده و به طور قطع با بهره‌برداری از آن بخش مهمی از شیوه‌های دفن سنتی زباله به مدرن تبدیل خواهد شد.

* ضرورت بهره‌برداری صحیح از طلای کثیف

اسکندری با تاکید بر اینکه زباله‌ها باید به درستی جمع‌آوری، بازیافت و امحا شود، بیان داشت: یکی از اولویت‌های اصلی ما در نگاه بلند مدت تبدیل زباله به انرژی است و این کار هم اکنون در تهران انجام می‌شود، اما در یک مقیاس بسیار کوچک و شرکتی نیز که این کار را انجام می‌دهد، به دلایل فنی و مهندسی با مشکلاتی روبه‌رو شده است.

وی افزود: اما ما در نظر داریم که با بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی بومی این مهم را به سرانجام برسانیم و به همین منظور فراخوانی صادر و با حدود 150 شرکت نیز مذاکراتی انجام شده است و تلاش داریم این هدف را به واقعیت تبدیل کنیم.

* دفن روزانه 1600 تن زباله در مرکز حلقه‌دره

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه روزانه 1200 تن زباله‌های شهر کرج و 400 تن زباله‌ شهرهای اقماری و دیگر شهرهای استان البرز در مرکز حلقه دره دفن می‌شود، گفت: با رایزنی‌ها و همکاری خوبی که میان مدیریت شهری، سازمان پسماند و مدیریت اجرایی استان وجود دارد، زمینی به وسعت یکصد هکتار در محدوده حلقه‌دره را تحویل گرفتیم که این زمین نیز باید به سایت حلقه‌دره اضافه شود.

 
اسکندری ادامه داد: در نحوه استفاده و بهره‌برداری از زمین فوق که با هدف دفن، پردازش و امحا پسماند در اختیار این سازمان قرار گرفته است، باز هم نگاه بلند مدت داریم و با عقد قرار داد با یک دانشگاه معتبر در حال تهیه نقشه راه و به صورت بلند مدت هستیم.

* احداث نخستین کارخانه تولید مصالح ساختمانی از پسماند

وی همچنین از دستور کار قرار گرفتن احداث نخستین کارخانه تولید مصالح ساختمانی از پسماند ساختمانی در شهرستان کرج خبر داد و گفت: به همین منظور زمینی به وسعت پنج هکتار در محدوده حصار برای این طرح اختصاص یافته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اظهار داشت: از سوی دیگر برای نخستین‌بار در کشور موفق به اخذ مجوز بهره‌برداری و فروش کود تولیدی (کمپوست) در کرج شدیم که این مجوز برای نخستین‌بار در کشور به یک سازمان مدیریت پسماند ارائه گردیده است.

اسکندری تصریح کرد: پیش از این توانمندی و ظرفیت تولید کود از زباله وجود داشت، اما به دلیل اینکه از نظر قانونی اجازه بهره‌ّبرداری و فروش نداشتیم، موفق به این کار نمی‌شدیم و به طور قطع اخذ این مجوز کمک بسیار خوبی در راستای به روزرسانی شیوه‌های مدیریت پسماند و تبدیل شیوه‌های سنتی به مدرن دارد.

یکی از پرسش‌های خبرنگاران در خصوص نحوه دفن زباله در مرکز حلقه‌دره بود که اسکندری در این ارتباط اظهار داشت: یکی از مهمترین اولویت‌هایی که پس از حضور در این سازمان در دستور کار قرار دادیم این بود که تحت هیچ شرایطی نباید در این مرکز و حتی برای لحظات کوتاه ما دپوی زباله داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج تصریح کرد: خبرنگاران می‌توانند به صورت سرزده از این مرکز بازدید کرده و مشاهده کنند که فرایند جمع‌آوری، پردازش، دفن و امحا زباله به صورت بیست و چهار ساعته در حلقه‌دره انجام می‌شود و طبیعی است با حجم ورودی روزانه 1600 تن چه کار سنگینی را متحمل می‌شویم.

* دغدغه‌های مدیرعامل پسماند از نحوه دفن زباله‌های عفونی و بیمارستانی

یکی دیگر از پرسش‌های خبرنگاران در رابطه با شیوه جمع‌‌آوری و پسماندهای عفونی و بیمارستانی بود و در همین ارتباط خبرنگار فارس در کرج از اسکندری پرسید "مدیریت حفاظت محیط زیست خبر از احداث یک سایت ویژه برای این منظور داده است، آیا این اقدام موازی کاری به شمار نمی‌آید".

وی در پاسخ اظهار داشت: ما در کشور قانون مدیریت پسماند و همچنین آئین‌نامه اجرایی مدیریت پسماند داریم که توسط نهادهای اصلی و ملی از جمله مجلس محترم شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج تصریح کرد: بر اساس این قانون تبدیل پسماند عفونی به پسماند عادی بر عهده تولید کننده است و یا خود بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید این کار را انجام دهند و یا باید هزینه این تبدیل را پرداخت کنند.

اسکندری گفت: برای این منظور دستگاه‌هایی وجود دارد که در حال حاضر تنها 13 بیمارستان در کرج از این تجهیزات استفاده می‌کنند که متاسفانه برخی از آنها نیز اشکالات فنی داشته و به درستی عمل نمی‌کند.

 
وی بیان داشت: متاسفانه باید بگویم که برخی از مراکز درمانی و بیمارستانی ما نیز در گذشته قانون را رعایت نکرده و زباله‌های عفونی و بیمارستانی خود را به جای زباله‌های عادی به مراکز جمع‌آوری تحویل می‌دانند که این کار آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای سلامت جامعه به همراه داشت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج گفت: به همین دلیل در نخستین کارها اقدام به شناسایی مراکز درمانی، بیمارستانی و حتی مطب‌های پزشکانی که در آن فعالیت‌هایی چون تزریقات انجام می‌شد، کردیم.

اسکندری ادامه داد: با یک پیمانکار نیز قراردادی منعقد شده و با ماشین‌های مخصوص جمع‌آوری زباله‌های عفونی و بیمارستانی این پسماندها جمع‌آوری می‌شود و برای متخلفان نیز تذکراتی ارسال شده و حتی تعدادی پرونده در مراجع قضایی علیه آنها در دست بررسی است.

وی گفت: در مورد اقدام سازمان محیط زیست برای نیز برای احداث یک سایت جداگانه با هدف جمع‌آوری پسماندهای صنعتی و بیمارستانی باید بگویم که این طرح یک اقدام خوب است و سازمان پسماند هرگونه همکاری و همراهی برای نهایی و بهره‌برداری شدن آن را انجام می‌دهد.

* رهاسازی سگ‌های بلاصاحب تهران در کرج!

یکی از خبرنگاران حاضر در این جلسه در مورد سیاست‌های مدیریت پسماند کرج در رابطه با جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب پرسش‌هایی را مطرح کرد که اسکندری در پاسخ گفت:‌ کرج برای نخستین بار در کشور اقدام به احداث و راه‌اندازی پناهگاهی برای سگ‌های بلاصاحب کرد.

وی افزود: این طرح تاکنون در هیچ شهری از ایران انجام نشده و تنها ما هستیم که این پناهگاه را راه‌اندازی کرده و تنها در سال گذشته بیش از 4 هزار قلاده سگ بلاصاحب از سطح شهر جمع‌آوری شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج بیان داشت: متاسفانه چندی پیش خبری دریافت کردیم مبنی بر اینکه شب‌ها در یکی از مناطق کرج وجود چندین سگ بلاصاحب مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کند. بلافاصله این سگ‌ها زنده‌گیری و جمع‌آوری شد و چند روز دیگر در همان منطقه گزارش‌های مشابه دریافت کردیم.

اسکندری ادامه داد: به همین دلیل به موضوع مشکوک شدیم و در نهایت با گذاشتن کمین مشاهده کردیم که افرادی سگ‌های بلاصاحب را از یکی از شهرهای استان تهران جمع‌آوری و در کرج رها می‌کنند. این افراد دستگیر و متوجه شدیم که متاسفانه متعلق به یکی از سازمان‌های مربوطه در این شهر است و اقدامات لازم برای برخورد با آنها صورت گرفت.

اسکندری در پایان اعلام کرد: در کرج به هیچ عنوان موضوعی به عنوان کشتن سگ‌های بلاصاحب نداریم و به جای آن طرح جمع‌آوری و عقیم‌سازی این سگ‌‌ها با جدیت پیگیری و دنبال می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار