کد خبر: ۳۱۰۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵ 10 October 2016

 

 

در بهار ماه سال 1378 کشورمان میزبان مرحله پایانی جام باشگاه‌های آسیا بود.

 

نخستین مسابقه تیم فوتبال استقلال تهران نماینده کشورمان در این دوره، فردای عاشورا و در ورزشگاه آزادی برگزار شد و آبی‌پوشان تهرانی که با شال‌های سبز و سیاه وارد میدان شده بودند، توانستند با نتیجه 4 بر 3 حریف چینی خود را شکست داده و به فینال راه یابند.

 

سومین گل استقلال در این مسابقه را علیرضا اکبرپور وارد میدان کرد که این روزها در شهرستان کرج و در قالب تیم فوتبال ستارگان استان البرز، تجربیات خود را به نسل جوان منتقل می‌کند.

 

با وی درباره خاطرات خود از یک بازی حساس که در ماه محرم برگزار شد، به بهانه دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل کره جنوبی سخن گفتیم که این مصاحبه را با هم می‌خوانیم:

 

این روزها حرف و حدیث‌های فراوانی درباره برگزاری دیدار تیم ملی ایران با کره جنوبی در روز تاسوعای حسینی(ع) مطرح می‌شود. به عنوان یک پیشکسوت فوتبال چه نظری درباره زمان این مسابقه دارید؟

 

مردم ما افرادی مذهبی و عاشق اهل بیت(ع) هستند و در قلب همه ما نهضت عاشورا و قیام کربلا از اهمیت جایگاه والایی دارد. هیچ ایرانی مسلمان و شیعه‌ای پیدا نمی‌کنید که عاشق امام حسین(ع) و حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) نباشد.

 

قرن‌ها است که در کشور ما و در ایام عزاداری محرم و صفر مراسم‌های سوگواری متعددی برگزار می‌شود و اولویت همه ما در این روزها، عزاداری برای مظلومیت سید الشهدا(ع) و انتقال پیام عاشورا به نسل‌های بعدی و نوجوانان و جوانان است.

 

بارها شاهد بوده‌ایم که بسیاری از مردم ما یک دهه کار و زندگی خود را رها کرده و تنها به فکر حضور در هیأت‌ها و حسینه‌ها و برگزاری باشکوه این مراسم هستند. بنابراین طبیعی است که تفریح و ورزش و برگزاری مسابقه فوتبال و حضور در استادیوم و تشویق تیم محبوب در این ایام از نظر مردم سوگوار و عزادار ایران معنی ندارد.

 

پس شما هم اعتقاد دارید که نباید در روز تاسوعا به مصاف کره‌جنوبی می‌رفتیم؟

 

به نظر من فدراسیون فوتبال باید ماه‌ها قبل برای تغییر زمان این مسابقه از تمام امکانات خود استفاده می‌کرد و با رایزنی و استفاده از ابزارهای قانونی، کنفدراسیون فوتبال آسیا و حتی فیفا را متقاعد می‌کرد که از نظر فرهنگی بیش از 70 میلیون ایرانی و چند صد میلیون شیعه امکان برگزاری این مسابقه را در این روز خاص نداریم.

 

متأسفانه ما در همه کارهای خود تنها در دقیقه 90 به فکر می‌افتیم و به نظر من این اتفاق نیز ناشی از عدم پیگیری در زمان لازم بوده است.

 

اما وقتی که همه چیز شده و این مسابقه در تقویم فوتبال آسیا و جهان قرار گرفته است، مجبور هستیم به قانون تمکین کنیم و اگر در این مسابقه شرکت نکنیم، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به فوتبال ایران وارد شده و حتی می‌توانند ما را از مسابقات مقدماتی حذف کرده و فرصت حضور در جام جهانی را از ایران بگیرند.

 

در این شرایط باید چه کاری انجام شود؟

 

مهمترین کار این است که از این فرصت به بهترین شکل برای انتقال پیام عاشورا و شناسایی مظلومیت امام حسین(ع) و فرهنگ غنی شیعه استفاده کنیم.

 

حتی می‌توانیم در ورزشگاه آزادی یک مراسم باشکوه عزاداری و سوگواری برگزار کرده و به کره‌‌ای‌ها و حتی کشورهای به ظاهر مسلمان منطقه نشان دهیم که علت اصلی قدرت ایران در عشق به اهل بیت(ع) و پیروی از مکتب امام حسین(ع) است.

 

مگر می‌شود در ورزشگاه و آنهم در حین برگزاری مسابقه فوتبال مراسم عزاداری برپا کرد؟

 

ما هر چه داریم از اهل بیت(ع) و به ویژه امام حسین(ع) است. کسانی که دوران دفاع مقدس را به خاطر دارند، می‌دانند که جوانان ایرانی در روزهای سخت جنگ و زیر باران خمپاره و گلوله و موشک هم مراسم عزاداری برگزار کرده‌اند.

 

حتی تعداد زیادی از آزادگان دفاع مقدس تعریف می‌کنند که در زندان‌های رژیم بعث عراق و زمانی که برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) ممنوع بود هم آزادگان سرافراز ما برای امام حسین(ع) و مظلومیت سیدالشهدا(ع) عزاداری کرده‌اند.

 

اگر نگاه ما عاشورایی و فرهنگ ما مبتنی بر نهضت عاشورای حسینی(ع) باشد، همه کار می‌توانیم انجام دهیم.

 

در تاریخ فوتبال ایران آماده است که استقلال دو بار در محرم در مسابقات آسیایی حضور یافته و اتفاقاً در یک مسابقه شما هم حضور داشتید، آیا رخدادهای مسابقه استقلال تهران با دالیان چین را به خاطر دارید؟

 

در طول دوران هر بازیکن فوتبال، لحظاتی پیش می‌آید که هرگز فراموش نمی‌شود. به نظر من آن دیدار برای تمام بازیکنان استقلال و هوادارانی که در ورزشگاه حضور داشتند، از جمله این خاطرات فراموش نشدنی است.

 

در زمان هم به برگزاری مسابقه فردای عاشورا اعتراض شده بود؟

 

اعتراض به شکلی که امروز و به خاطر دیدار ایران و کره‌جنوبی شاهد هستیم، نبود. بیشتر مردم گلایه‌ می‌کردند که شما چگونه در این شرایط به فکر فوتبال هستیم که ما هم می‌گفتیم، می‌خواهیم فرهنگ شیعه را به جهان معرفی کنیم.

 

خوب از خاطرات آن روز بگوید؟

 

روز بسیار عجیبی بود. قبل از مسابقه ما در اردو مراسم عزاداری برپا کردیم. وقتی هم به ورزشگاه رسیدیم ناگهان فریادهای یا حسین(ع) یا حسین(ع) مردم را شنیدیم که هرگز فراموش نمی‌کنیم.

 

نتیجه‌ بازی‌ هم به صورت عجیبی رقم خورد، به شکلی که ما در ابتدا ابا دو گل از حریف پیش افتادیم، اما سه گل دریافت کردیم و بازی داشت به لحظات پایانی می‌رسید و همه می‌دانستیم که اگر کاری نکنیم به فینال آسیا راه پیدا نمی‌کنیم.

 

ناگهان ورزشگاه آزادی و هوادارانی که در استادیوم حضور داشتند، به صورت خودجوش به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه فریاد می‌زدند «ای اهل حرم میر علمدار نیامد، سپهدار نیامد – سپهدار نیامد» و طرف مقابل نیز جواب می‌دادند «سقای حسین سید و سالار نیامد سهپدار نیامد – سپهدار نیامد».

 

اتفاقا ما در اردو و در زمان برگزاری مراسم عزاداری این نوحه را فریاد زده بودیم و می‌دانستیم که یکی از معروف‌ترین و سوزناک‌ترین نوحه‌های مراسم عزاداری حسین(ع) است.

 

این نخستین‌باری بود که در ورزشگاه شعارهای مذهبی می‌شنیدند؟

 

خیر؛ شعارهای مذهبی همواره در فوتبال ما وجود دارد که معروف‌ترین آن شعار «این تیم شیران است – یا علی(ع) مدد»، است. اما شعارهای آن روز هواداران استقلال که یک صد هزار نفر بودند، تأثیر عجیبی بر بازیکنان و کادر فنی ما داشت.

 

خوب به خاطر دارم که وقتی شعار ای اهل حرم سید و سالار نیامد را هواداران فریاد زدند، مرحوم ناصر حجازی با حالت عجیبی از نیمکت بلند شد و به کنار زمین رفت و با فریاد به بازیکنان می‌گفت، مگر غیرت ندارید، صد هزار نفر سینه می‌زنند و دعا می‌کنند و شما در زمین راه می‌روید.

 

ناصر خان بعد به روی نیکمت آمد و به من نگاه کرد و گفت، آذری‌ها یک عمر عاشق ابالفضل العباس(ع) هستند. می‌توانی جواب عباس(ع) – عباس(ع) گفتن‌های مردم را بدهی؟

 

به ناصر خان نگاه کردم و گفتم، لالایی مادران ما از بچگی روضه حضرت عباس(ع) است. اگر قمر بنی‌هاشم(ع) مدد کند، مردم را نا امید نمی‌کنم.

 

وقتی وارد زمین شدم، صدای مردم توی گوشم بود. هنوز هم این صدا را خوب به خاطر دارم.

 

پس با مدد گرفتن از حضرت عباس(ع) در آن مسابقه ستاره میدان شدید؟

 

رحمت خدا و کرم حضرت عباس(ع) موجب شد که مردم را در آن روز ناامید نکنم و در دقیقه 87 گل سوم و تساوی‌بخش را به ثمر رساندم.

 

بعد از گل تساوی چه اتفاقی در ورزشگاه افتاد؟

 

چند ثانیه مردم خوشحالی کردند، اما خیلی زود به خودشان آمدند و بار دیگر بر سینه می‌زدند و حسین(ع) – حسین(ع) و یا عباس(ع) – یا عباس(ع) می‌کردند.

 

این فضا موجب شد که در دو وقت 15 دقیقه اضافی تمام تلاش خودمان را کردیم و در نهایت با نتیجه چهار بر سه به پیروزی رسیدیم.

 

حالا بعد از 27 سال بار دیگر یک تیم ایرانی باید در محرم به مصاف خارجی‌ها برود، چه نظری درباره دیدار ایران و کره‌جنوبی دارید؟

 

نخستین انتظار همه ما از تماشاگران این است که حرمت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) را نگاه دارند.

 

اگر می‌خواهند بازیکنان ایران را تشویق کرده و با تشویق به آنها روحیه بدهند، بدانند که شعارهای مذهبی بیشترین انرژی را به بازیکنان ایرانی می‌دهد و امیدوارم که این مسابقه به فرصتی برای انتقال پیام عاشورای حسینی(ع) به جهانیان تبدیل شود.

 

..........................................

 

مصاحبه از امیر توحید فاضل

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار