افشاگری تاریخی درباره مدیریت شهری در محمدشهر
متاسفانه عضوی از اعضای شورا با اصرار، فشار و تهدید مسؤولان واحدهای شهرداری و مجاب نمودن آنها مبنی بر جانمایی یک باب دکه در محل بلوار اصلی جنب پارک شهدای انقلاب اقدام نمود که متاسفانه علیرغم تذکرات مکرر و پیاپی در جلسات رسمی شورا و حتی تذکر کتبی اقدامی در ارتباط با جلوگیری از این عمل رانت‌گونه صورت نپذیرفت.
کد خبر: ۳۱۷۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸ 24 October 2016
چهار عضو منتقد شورای اسلامی محمدشهر با انتشار بیانیه‌ای توضیحات جدیدی در رابطه با نحوه عملکرد مدیریت شهری در این شهر انجام دادند.
طی روزهای اخیر حاشیه‌های بسیاری درباره عملکرد مدیریت شهری به ویژه شورای اسلامی شهر محمدشهر ایجاد شده است.

این حاشیه‌ها را نخستین‌بار بیژن بابایی رئیس شورای شهر محمدشهر کلید زد و در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد: طی یک ماه گذشته به دلیل عدم حضور چهار نفر از اعضا، جلسات شورا تشکیل نشده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مصوبات شورا معطل عدم حضور آقایان در جلسات است، گفت: این مسئله با مراجع بالادستی در میان نهاده شده است.

رئیس شورای شهر محمدشهر با ابراز تاسف از اینکه مصوبات بلاتکلیف مانده است، گفت: پروژه‌های درآمدزای شهرداری از جمله اجاره بنرهای تبلیغاتی و اجاره تلوزیون‌های شهری به صورت لایحه درآمده ولی به دلیل عدم حضور آقایان و لغو جلسات به سرانجام نرسیده است.

بابایی با اشاره به اینکه تشکیل نشدن جلسات شورای شهر منجر به اُفت درآمدهای شهر می‌شود، دلیل حاضر نشدن چهار نفر از اعضا را مخالف با برخی مسائل عنوان کرد و گفت: مخالفت اصولی دارد، قطعا حاضر نشدن و تعطیلی جلسات شورای شهر راه مخالفت کردن نیست.

رئیس شورای شهر محمدشهر با تاکید بر اینکه اعضای مخالف هیچ دلیلی برای عدم حضور خود ارائه نکرده اند، گفت: گزارش غیبت و عدم تشکیل جلسات شورای شهر محمدشهر به فرمانداری کرج ارسال شده است.

وی در ادامه به صراحت نام منتقدان را در رسانه‌ها علنی و با اشاره به اینکه شورای شهر محمدشهر 11 نفر عضو دارد، اسامی اعضای غایب را به ترتیب محمد اکبری، محمد جباری، کریم قدیانلو و کامران محمدی نژاد اعلام کرد.

این اظهارات با واکنش برخی از اعضای شورای اسلامی محمدشهر به ویژه منتقدان عضو این شورا رو به رو شد به نحوی که محمد اکبری یکی از اعضای شورای اسلامی شهر محمدشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: متأسفانه مسائلی در شورا و شهرداری محمدشهر اتفاق افتاده و در حال رخ دادن است که ما به عنوان نمایندگان مردم نمی‌توانیم در مورد این موارد سکوت کنیم.

وی افزود: آقایان در رسانه‌ها مصاحبه کرده و فقط می‌گویند چهار عضو شورا در جلسه شرکت کرده و حتی می‌گویند ما از دلایل عدم شرکت آنها اطلاع نداریم که بسیار عجیب است و می‌پرسیم مگر می‌شود رئیس شورای شهر نداند که اعضا به چه موضوعاتی اعتراض و انتقاد دارند.

نماینده مردم محمدشهر در پارلمان شهری تصریح کرد: اگر آقایان نمی‌دانند که دلیل اعتراض ما چیست و به چه مواردی انتقاد داریم و به چه دلیل اعتراض می‌کنیم و بر روی کدام تخلفات انگشت گذاشته‌ایم و در مورد آنها سئوال داریم، دیگر هیچ حرفی باقی نمی‌ماند.

اکبری در این گفتگو با اشاره به دیدار اعضای معترض با امام جمعه محمدشهر و مسؤولان ارشد استانداری البرز و فرمانداری کرج گفت: بیانیه‌ای را که در حال آماده شدن است خطاب به مسؤولان منتشر کرده و از طریق رسانه‌ها در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

این بیانیه امروز منتشر شد و توسط یکی از اعضای شورا به صورت اختصاصی در اختیار تابناک قرار گرفت.

بیانیه فوق که خطاب به بابایی رئیس شورای اسلامی محمدشهر تنظیم شده است را محمد اکبری، محمد جباری، کریم قدیانلو و کامران محمدی‌نژاد امضا و رونوشت آن را برای امام جمعه محمدشهر، فرماندار کرج، روسای نهادهای بازرسی و نظارتی ارسال کرده‌اند.

در این بیانیه به نکات مهمی از جمله اعمال فشار بر شهردار محمدشهر برای تحمیل پیمانکار، تلاش برای حمایت از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و استفاده از اموال عمومی و بیت‌المال به صورت شخصی اشاره شده که باید از سوی دستگاه‌های نظارتی مورد بررسی دقیق صورت گیرد.

به دلیل اهمیت موضوع، تابناک البرز متن کامل بیانیه فوق را منتشر می‌کند:

جناب آقای دکتر بابایی

ریاست محترم شورای اسلامی شهر محمدشهر

احتراما، اینجانبان تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر محمدشهر علی‌رغم تذکرات و مکاتبات انجام شده نسبت به عملکرد و اداره شورا اعتراض داشته و از این رو به چند مورد از آنها در ذیل اشاره و خواستار جلوگیری از این روند ناصحیح می‌باشیم.

 

1 – با عنایت به ماده 18 تبصره یک و دو نحوه دستور جلسات رسمی شورا و ترتیب وصول لوایح و پیشنهادات و رعایت اولویت‌بندی توسط هیأت رئیسه را اعلام می‌نماید، اما متاسفانه لوایح حیاتی و ضروری مطرح نمی شود.

از جمله این لوایح می‌توان به لایحه دفترچه ارزش معاملاتی ساختمانی که در تاریخ 23/12/93 طی شماره 2090 توسط شورا اعلام وصول گردید و علیرغم یادآوری و حتی تذکر کتبی توسط اعضای شورا طی درخواست شماره 40/849 مورخ 27/05/95 ، متاسفانه مجددا هیچ اقدامی جهت در دستور کار قراردادن توسط هیأت رئیسه انجام نپذیرفته است که به نظر می‌رسد در صورت تصویب این لایحه می‌توانست عامل بسیار مهمی در پیشگیری از ساخت‌و‌سازهای غیر مجاز و منابع درآمدی باشد.

2 – با توجه به تجربه آغاز سال دوم فعالیت دوره چهارم در خصوص چاپ ویژه‌نامه که تعداد چند هزار نسخه چاپ و متاسفانه نه تنها به درستی و به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفت، بلکه تعداد و حجم بسیار زیادی از آن پس از گذشت دو سال هنوز موجود است.

به همین دلیل و در راستای حفظ و جلوگیری از تضییع بیت‌المال پنج نفر از اعضای شورای شهر کتبا خواستار عدم چاپ مجدد ویژه‌نامه در سال جاری شدند، اما نه تنها اقدامی در ارتباط با مطالب اشاره شده صورت نپذیرفت، بلکه در یک برهه زمانی پنج ماهه طی دو نوبت چاپ گردید که مجددا بخش عظیمی از آن موجود است.

به نظر می‌رسد به دلیل نزدیک شدن سال پایانی دوره فعالیت شورا و انتخابات پیش‌رو، متاسفانه از بیت‌المال هزینه می‌گردد.

این نه به آن معنی است که اطلاع‌رسانی نشود، بلکه بر عکس و پیرو فرمایش گهربار امام خمینی (ره) که فرمودند "کارهای انجام شده را به اطلاع مردم برسانید" که این موضوع به صورت چاپ و نصب بنر، خبرگزاری‌های مختلف، سایت‌ها و شبکه‌های خبری شورای شهر و شهرداری و حتی سایت‌های اجتماعی به اطلاع شهروندان گرامی رسانده شده است.

ضمنا "ضعف اطلاع‌رسانی بنا به اذعان مکرر شخص شما و سایر اعضا به دلیل ناکارآمدی و عدم توانایی مسؤول روابط عمومی است."

لازم به ذکر است به جهت کوچک بودن وسعت شهری، حتی می‌توان دیدار مردمی در محلات مختلف با حضور شهروندان گرامی برگزار و از نزدیک خواسته‌های به حق شهروندان عزیز را شنید که برنامه‌ریزی و اقدامات مرتب و منسجمی در این زمینه انجام نشده است.

3 - بعضی اوقات در مطبوعات، رسانه‌ها و تریبون‌های متفاوت تابع بودن و فصل‌الخطاب قرار دادن قانون را عنوان نموده‌اید، اما آیا واقعا پایبند هستیم؟ اگر هستیم بر اساس تبصره دو ماده 26 قانون تشکیلات، وظائف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور تحت این عنوان: "اعضای شوراها باید در محدوده حوزه انتخابیه خود سکونت اختیار نمایند و تغییر محل سکونت هر یک از اعضای شورا از محدوده حوزه انتخابیه به خارج از آن موجب سلب عضویت خواهد شد." آیا این ماده قانونی در این شهر رعایت و اجرا شده است؟ و آیا این احترام و رعایت و فصل الخطاب قرار دادن قانون است؟!!

4 – عدم آگاهی از قوانین مربوطه در راستای انجام وظائف محوله و اداره جلسات. به طور مثال:

4 – 1) عدم آگاهی و اشرافیت سخنگوی شورا بر موضوعات در ارتباط با اطلاع‌رسانی مطالب و موضوعات و اقدامات پیش رو که صرفا در قالب وعده‌های انتخاباتی مطرح و بیان می‌گردد لذا به دلایل قانونی و عدم وجود منابع مالی و سایر ضوابط مربوطه، این پروژه‌ها و اقداماتی که وعده داده می‌شود، اجرایی نخواهد شد و این یعنی نارضایتی‌های شهروندان و مصداق این وعده‌ها: بهره‌برداری پارک بانوان تا سال جاری است.

4- 2 ) اصرار و پیگیری تعدادی از اعضای شورای شهر جهت تحمیل پیمانکاران به شهرداری، حتی بیان این مطالب از جانب جنابعالی اما هیچ اقدامی حتی در حد تذکر شفاهی جدی در جلسات رسمی هم ندادید و آیا در نظر افکار عمومی این سکوت به منزله افراد خاطی نمی‌باشد؟

4 – 3) سلیقه‌ای عمل کردن اعضای شورا در خصوص اقدامات اجرایی که مرتبط با حوزه فعالیت شورا است، از جمله این اقدامات سلیقه‌ای، چاپ ویژه‌نامه یاد شده است که اعلام نمودید توسط رئیس کمیسیون فرهنگی صورت پذیرفته و چاپ مطالب از اعضایی که مخالف انتشار ویژه‌نامه بودند و کتبا موضوع را اعلام نمودند و از آن مهمتر عدم درج حتی نام و مطالب یکی از اعضای شورا است.

در حالی که بعضی از اعضای همفکر و هم‌گروه ایشان چندین مطلب در همان ویژه‌نامه درج و چاپ نموده‌اند و این نمونه بارز سلیقه‌ای عمل نمودن از منابع بیت‌المال می‌باشد.

4 – 4): سوء استفاده از اموال عمومی که علاوه بر ایراد شرعی بر اساس تبصره دو ماده 82 تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 01/03/75 با اعمال آخرین اصلاحات نیز تحت این عنوان که هرگونه استفاده شخصی از اموال، دارایی‌ها و امکانات شوراها، دهیاری، موسسات و شرکت‌های وابسته توسط اعضای شوراها ممنوع می‌باشد، اما علیرغم تذکر و یادآوری و حتی نامه شماره 4/ 1076 مورخه 03/90/94 مبنی بر تخلیه اتاق‌هایی از ساختمان معاونت خدمات شهری فعلی که موسسه‌ای تحت نظر یکی از اعضای شورا در آن فعالیت دارد و از آنجایی که اتاق مذکور مورد نیاز واحدهای شهرداری می‌باشد، اما باز هم زهی‌خیال باطل.

آیا در این شهر فقط همین یک واحد فرهنگی غیر انتفاعی وجود دارد که نیاز به اتاق، آب، برق، گاز رایگان دارد؟

لازم به ذکر است که مشابه این موسسه‌ها در سطح شهر به تعداد زیادی وجود دارد و اگر قرار است امکاناتی در اختیار آنها قرار گیرد لازم است عدالت رعایت شود.

این در حالی است که گاهی حتی موسسات قرآنی، تقاضای همکاری و همراهی حداقلی فضا و امکانات اولیه برای عدم تعطیلی کلاس‌های خود داشتند که عضو مذکور شخصا با آنها مخالفت می‌کرد.

4 – 5): به جهت جلوگیری از تضییع بیت‌المال و پس از سیکل قانونی و اخذ مجوزهای لازم با هدف عدم استفاده از خودروی اداری، مبلغی تحت عنوان هزینه ایاب و ذهاب توسط اعضای شورا دریافت می‌شود که با هدف عدم استفاده از خودروهای اداری صورت پذیرفت.

اما متاسفانه بعضی از اعضا کماکان از خودروی شورای شهر جهت انجام برخی امور به صورت مستمر استفاده می‌نمایند که این امر نیز مصادق دیگری از تضییع حقوق بیت‌المال می‌باشد.

4 – 6): متاسفانه عضوی از اعضای شورا با اصرار، فشار و تهدید مسؤولان واحدهای شهرداری و مجاب نمودن آنها مبنی بر جانمایی یک باب دکه در محل بلوار اصلی جنب پارک شهدای انقلاب اقدام نمود که متاسفانه علیرغم تذکرات مکرر و پیاپی در جلسات رسمی شورا و حتی تذکر کتبی اقدامی در ارتباط با جلوگیری از این عمل رانت‌گونه صورت نپذیرفت و تنها پاسخی که از سوی جنابعالی و آنهم شفاهی اعلام شد این بود که عنوان نمودید، باید جهت کسب تکلیف با برخی از مسؤولان فراشهری صحبت نمایم، این یعنی تصمیمات شورا در خارج از شورا اتخاذ می‌گردد؟!!

4 – 7): شاهد بودید که تعدادی از اعضای شورا از همان بدو فعالیت دوره چهارم در حیطه وظایف نظارتی خود با جدیت خواستار جلوگیری و کنترل ساخت و ساز‌های غیر مجاز بوده و هستند، اما بعضی از اعضا بارها و بارها با تاکید و سفارش خواستار انجام ساخت و سازهای غیر مجاز بوده و به کرات در جلسات رسمی نیز خواستیم که از سفارش و فشار به شهردار و عوامل شهرداری جهت احداث ، ساخت و ساز غیر مجاز جلوگیری به عمل آید.

گاهی به جهت تکرار این رویه به صورت شفاهی تایید نمودید، اما در کدام جلسه به طور واضح تذکر و یادآوری در خصوص رعایت قانون عنوان شد؟!!

4 – 8): بر اساس ماده پنج آئین نامه داخلی شورای اسلامی شهر عضویت در شورا قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست و هیچ یک از اعضای شورا حق تفویض اختیارات خود را به غیر، اعم از عضو و یا غیر عضو ندارد. اما در جلسات رسمی عنوان می‌شد که "فلانی را به جای خودم فرستادم در جلسه حضور پیدا کند" اما به دلیل عدم آگاهی از قانون حتی تذکر شفاهی نیز به ایشان داده نشد.

در ادامه اینجانبان اعلام می‌داریم به دلیل مطالب خارج از عرف و اخلاق کاری که متاسفانه فقط در حد پیش‌قضاوتی، ذهنیت و یا به گفته خویش شنیده‌ها،‌ آنهم بدون مرجع مبنی بر عدم حضور تعدادی از اعضا در جلسات به دلیل نارضایتی از نحوه انتخابات هیأت رئیسه و کمیسیون‌ها بوده که در جراید نیز عنوان و درج نمودید. این پیش‌قضاوتی، درایت و تدبیر جای بسی تاسف دارد؟!

لذا لازم است به عرض برسانیم، این پیش‌قضاوتی و ذهنیت و شنیده‌ها، کاملا اشتباه محض بوده و هست، اما فقط از باب یادآوری اعلام می‌نماییم که کمیسیون‌ها و هیأت‌ رئیسه فعلی برای سومین سال متوالی است که انتخاب می‌شوند (با نصب بنر، چاپ عکس‌های تبلیغاتی و غیره) و اگر اینجانبان با این نیت در جلسات حاضر می‌شدیم، همان سال اول چنین اقداماتی را انجام می‌دادیم و حال آنکه جزء صلاح و صرفه شهر و شهروندان در اندیشه ما نبود.

جای بسی تاسف است که کمیسیون‌هایی که می‌توانستند در ارتباط با ارائه خدمات بهتر به شهروندان به صورت تخصصی گام بردارند در طول یک سال، حتی یک جلسه هم برگزار ننمودند، تا جایی که یکی از اعضا به دلیل عدم برگزاری حتی یک جلسه در سال اعتراض خود را از عضویت در کمیسیون اعلام و استعفا نموده که متاسفانه تشخیص قرائت در جلسه رسمی هم داده نشد و البته شاید به دلیل در خطر افتادن برخی منافع همفکران و هم گروهان.

در واقع کسانی به دنبال این عناوین هستند که همانطور که ذکر شد در طی سال جلسه‌ای تشکیل ندادند، اما در سال جاری ریاست همزمان دو کمیسیون را بر عهده گرفتند.

پس اینجانبان هیچگونه حساسیتی نسبت به انتخابات هیأت رئیسه و کمیسیون‌ها نداشته و نداریم، بلکه چنانچه هر عضو محترمی در هر گروه و حزبی اقدامی در خصوص رفع مشکل و ارائه خدمات به شهروندان را بنماید، ما در جهت دلگرمی و تکرار این روند و ایجاد انگیزه بیشتر از این عضو صمیمانه تشکر و قدردانی خواهیم نمود.

این به آن معنی نیست که بدون نقص و ضعف هستیم، اما شیفته اسم و عنوان و غیره نبوده و نیستیم. بلکه در عمل از حقوق شهروندان دفاع نموده و می‌نماییم.

لذا در پایان اینجانبان به دور از هرگونه حاشیه‌سازی و ایجاد ذهنیت برای افکار عمومی و شهروندان محترم و سوء استفاده افراد سودجو و فرصت‌طلب و خارج از هرگونه شعار حق به جانب این مطالب را که فقط اشاره بسیار کوچکی به روند کاری داخلی شورا بوده بیان نموده‌ایم و انتظار می‌رود بر اساس فرمایش گرانقدر مقام معظم رهبری عملا حافظ حقوق شهروندان باشیم.

مطالب بیان شده در این بیانیه به طور قطع نیازمند پیگیری دستگاه‌های نظارتی و بازرسی است و تابناک البرز نیز در راستای انجام وظایف قانونی خود، موضوعات فوق و همچنین عملکرد شورای شهر و شهرداری محمدشهر را با دقت بیشتری رصد و پیگیری خواهد کرد و نتایج را به اطلاع شهروندان می‌رساند.

از سوی دیگر خبرنگار تابناک طی روزهای اخیر بارها با شهردار محمدشهر و رئیس شورای اسلامی شهر محمدشهر برای انجام مصاحبه و انعکاس دیدگاه‌های آنها تماس گرفت که متاسفانه پاسخگو نبودند.

تابناک البرز آمادگی کامل برای انتشار نظرات دیگر اعضای شورای اسلامی محمدشهر و مدیران شهرداری این شهر را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار