کد خبر: ۳۱۷۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲ 25 October 2016


سرپرست فرمانداری کرج با اشاره به سرانه فضای کتابخانه در این شهرستان که یک متر مربع به ازای هر صد نفر است، گفت: در برخی روستاهای این شهرستان کتابخانه سیار وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی قنبر زمانی صبح سه شنبه در جلسه انجمن کتابخانه های شهرستان کرج، که با حضور مدیر کل کتابخانه های عمومی استان البرز، نماینده شورای شهر کرج و سایر اعضا این انجمن برگزار شد، گفت: متراژ استاندارد برای فضای کتابخانه ای هشت متر مربع برای هر صد نفر است. در حالی که در شهرستان کرج با وجود ۱۹ باب کتابخانه نهادی و ۱۸ باب کتابخانه مشارکتی، سرانه یک متر مربع برای هر یکصد نفر وجود دارد و این میزان با توجه به جمعیت کرج، بسیار کم است.

زمانی با بیان این مطلب اضافه کرد: یکی از راه های توسعه فضای کتابخانه ها تعامل انجمن خیرین کتابخانه ساز با خیرین فرهنگی و تلاش برای فعال نمودن خیرین در این بخش است.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۱۶ ایستگاه مطالعه در شهرستان کرج فعال هستند که با پیگیری های فرمانداری و اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان، در نظر داریم این تعداد را به ۲۴ ایستگاه مطالعه افزایش دهیم.

رئیس انجمن کتابخانه های شهرستان کرج گفت: همچنین در حال حاضر در تعدادی از روستاهای شهرستان کرج شامل نساء حسنکدر، سیاهکلاهان و محمود آباد، راشته و احمد آباد کتابخانه سیار روستایی وجود دارد که با توجه به استقبال روستائیان، کتابخانه سیاردر روستاهای دیگر نیز گسترش خواهد یافت.

سرپرست فرمانداری ویژه کرج، در ادامه گفت: یکی از اولویت های انجمن کتابخانه ها، بالا بردن میزان دسترسی نابینایان به کتابخانه هاست در حال حاضر تنها کتابخانه حاوی کتاب های صوتی و بریل، کتابخانه امیرکبیر کرج کی باشد که ۳۰۴ شهروند نابینا در آن عضو هستند.

وی اضافه کرد: به دنبال آن هستیم تا با توسعه نسخ بریل در این کتابخانه و همچنین استفاده از آنها در کتابخانه های دیگر شهرستان، امکان دسترسی شهروندان نابینا به این کتاب ها را افزایش دهیم.

وی به ضرورت گرامیداشت هفته کتاب تاکید کرد و گفت: برنامه های گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه اجرا می شود که از جمله آنها، تبلیغ و ترویج اهدای کتاب به کتابخانه ها، برگزاری نشست ادبی با حضور مسئولان کانون ادبی و شعرای برجسته منطقه و ارسال پیامک در راستای ارتقاء سطح مطالعه مفید در کتابخانه ها، توزیع بروشور برای معرفی کتابخانه های هر منطقه و همچنین برپایی نمایشگاه تازه های کتاب است، که با هدف ارتقاء فرهنگ کتابخوانی در استان انجام می شود.

وی همچنین به نواخته شدن زنگ مطالعه در مدارس نیز با حضور مسئولان استانی، برگزاری جلسات قصه خوانی و روخوانی کتاب با حضور اعضا کودک و خانواده های آنها، بازدید مدارس از کتابخانه ها در یک روز خاص و مسابقات نقاشی ویژه کودکا نیز در راستای ترویج مطالعه در کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

سرپرست معاونت استانداری البرز در پایان، ضمن تقدیر از حضور فعالین فرهنگی در ترویج کتابخوانی گفت: انس با کتاب و بالا بودن سرانه مطالعه در هر جامعه نشان دهنده توسعه فرهنگی آن جامعه است. بنا براین باید تلاش کنیم با گسترش فضاهای کتبخانه ای در کنار ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، حرکت جامعه به سوی مطالعه را تسریع نماییم.

گفتنی است در پایان این جلسه کتابخانه و ایستگاه مطالعه فرمانداری ویژه کرج افتتاح شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار