کد خبر: ۳۱۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴ 25 October 2016


یک استاد دانشگاه با تأکید بر ضرورت نهادینه کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تأکید کرد و گفت: با اقدامات فرهنگی باید این مهم در جامعه بیشتر ترویج داده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حسن رحیم پور ازغدی ظهر امروز در همایش امر به معروف و نهی از منکر در مقابله با جریان نفوذ که در کانون شهید سبحانی سپاه کرج برگزار شد، اظهار داشت: نقد و انتقاد سازنده می‌تواند جامعه را به تحولات اساسی برساند.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر نیز می‌تواند بسیار سازنده و تأثیرگذار باشد، افزود: ما با داشتن فریضه امر به معروف و نهی از منکر در فرهنگ خود می‌توانیم به رشد و توسعه بیشتر دست پیدا کنیم.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر در علوم قرآنی ما بسیار تأکید شده است و باید این مهم در بین آحاد مختلف جامعه نهادینه و ترویج شود.

ازغدی با اشاره به اینکه اجازه ورود و رخنه فساد در هیچ امر حاکمیتی داده نمی‌شود، گفت: امر به معروف و نهی از منکر در برابر فساد اقتصادی، اخلاقی، ظلم، ذلت، تسلیم، نابرابری، نابرادری، منکرات و ضد ارزش‌های اجتماعی مثل طلاق و اعتیاد و ... انجام می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر نیز مانند نماز و روزه باید در بین مردم نهادینه شود و به عنوان یک فریضه واجب از آنها یاد کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه آخرین دستاورد سیستم‌های مدنی لیبرال دمکرات و ته شعار، آرزوها و مطالباتشان این چیزها است، ‌خاطرنشان کرد: حق تفتیش در عقاید خصوصی دیگران برای اثبات بین دینی وجود ندارد لذا سرک کشیدن در حریم خصوصی دیگران برای امر به معروف و نهی از منکر جایز نیست.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه شیوه مطالبه ارزش‌ها باید معروف باشد، بیان داشت: با شیوه غلط نمی‌توان به ارزش‌ها رسید و جامعه را نجات داد.

وی گفت: برای امر به معروف و نهی از منکر نیاز به قانون داریم لذا دولت‌ها باید به این مهم توجه ویژه و اساسی داشته باشند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: اینکه اگر شخصی ظلمی را دید بترسد بیان کند و چیزی نگوید، با سکوت جامعه به سمت فساد کشیده می‌شود، اما اگر امر به معروف و نهی از منکر ترویج و قانونمند شود دیگر هراسی از بیان ظلم دیده نمی‌شود.

ازغدی با اشاره به اینکه مسؤولان باید انتقادپذیر باشند، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بسیار انتقادپذیر هستند و انتقادها را با لبخند و رویی خوش پاسخگو هستند اما برخی از مسؤولان این ظرفیت را ندارند.

وی با بیان اینکه مسؤولان باید پاسخگو باشند گفت: پاسخگو بودن مسؤولان در قبال مردم یک وظیفه اسلامی است که در غیر این صورت خطر فساد جامعه را تهدید می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه پاسخگو نبودن مسؤولان سبب فاصله گرفتن مردم از نظام می‌شود افزود: در این راستا اطلاع‌رسانی از اقدامات و عملکرد مسؤولان و پاسخگو بودن مسؤولان به مردم از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه ویژه و اساسی شود.

ازغدی با اشاره به اینکه زبان امر به معروف ونهی از منکر در هر جایی باید متفاوت باشد اظهار داشت: هنگامی که با ضدارزش‌ها مواجه می‌شویم نهی از منکر باید به روش خود صورت گیرد.

وی تأکید کرد: امر به معروف در مواردی همچون سینما،‌ تئانر و هنر نیز زبان خاص خود را دارد.

این استاد دانشگاه در بخشی دیگر از سخنان خود به جریان نفوذ در جامعه اشاره کرد و بیان داشت: جریان نفوذ در حوزه‌های مختلف اتفاق می‌افتد لذا این مهم می‌تواند حتی از دوران کودکی نیز شکل بگیرد لذا جریان نفوذ را می‌توان در بازی‌های کودکانه به خوبی مشاهده کرد.

ازغدی با بیان اینکه وجود عروسک‌های باربی و بازی کردن کودکان با این عروسک‌ها یکی از راههای نفوذ است.

وی با اشاره به اینکه این اواخر حجاب در حال مد شدن در اروپا و آمریکا است، تأکید کرد: در این راستا باربی محجبه هم تولید شده است لذا آنها به خوبی با روش منکر به هدف خود می‌رسند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جوانان بیشتر به دنبال نیازهایشان همچون خاص بودن هستند، افزود: تنوع طلبی از خصایص انسان‌ها است که یک سر این تنوع‌طلبی می‌تواند به سمت مدگرایی و نمادگرایی سوق داده شود.

رحیم پور ازغدی بیان داشت: در این راستا دشمنان از این روحیه استفاده کرده‌اند و انواع نمادها و مدها را برای جوانان و نوجوانان به وجود می‌آورند و پس از سال‌ها آن را به عنوان هویت تعیین می‌کنند.

وی طراحی مدها و نمادهای درست را از سوی کارشناسان بهترین روش برای مبارزه با توطئه دشمنان عنوان کرد و افزود: این روش‌ها باید با اندیشه‌های توحیدی سازگار باشد که این امر وظیفه حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار