کد خبر: ۳۲۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴ 30 October 2016


رئیس کل دادگستری استان البرز محوریت ایجاد شورای حل اختلاف را توسعه فرهنگ صلح و سازش در کشور عنوان کرد و گفت : این شورا فرصتی را ایجاد کرده تا تحولی در دستگاه قضایی انجام شود و رویکرد بخش قضایی به سمت صلح و مصالحه پیش رود.

به گزارش روزیکشنبه ایرنا از روابط عمومی دادگستری البرز، احمد فاضلیان درآیین اعطای احکام و اتیان سوگند اعضای شورای حل اختلاف استان البرز با اشاره به فراز و نشیب‌هایی که شوراهای حل اختلاف از ابتدا تاکنون از سرگذرانده‌اند، اظهار داشت: امروز به لطف درایت و تلاش‌هایی که اعضا انجام داده‌اند این شورا به یک درخت تنومند تبدیل شده و موجودیت شورای حل اختلاف جزو سیاست‌های کلان نظام است.

وی ساختار شورای حل اختلاف را بی‌بدیل دانسته و افزود: ساختارهای مشابهی در برخی کشورهای دنیا وجود دارد ولی آنچه اکنون در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته ویژه و منحصر به فرد است.

رئیس کل دادگستری استان البرز محوریت ایجاد شورای حل اختلاف را توسعه فرهنگ صلح و سازش در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: این شورا فرصتی را ایجاد کرده تا تحولی در دستگاه قضایی انجام شود و رویکرد بخش قضایی به سمت صلح و مصالحه پیش رود.

وی آمار 11 درصدی صلح و سازش در پرونده‌های ورودی به شورای حل اختلاف استان البرز و 35 درصدی مصالحه در پرونده‌های دارای ظرفیت صلح و سازش را تابلویی قابل قبول برای این شورا دانسته و خاطرنشان کرد : با توجه به ظرفیت‌های قانونی و پتانسیلی که به واسطه وجود نیروهای متخصص و مجرب در شورای حل اختلاف استان وجود دارد انتظار این است که سال به سال این آمار افزایش یابد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان به ورود سالانه 14 میلیون پرونده به دستگاه قضایی کشور اشاره کرده و با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی در افزایش ورودی‌ها نقشی ندارد، گفت: اگر شورای حل اختلاف شکل نگرفته بود قطعا پرونده‌هایی که با صلح و ساز مختومه می‌شدند نیز به سیستم قضایی وارد شده و شاهد افزایش ورود پرونده به دادگاه‌ها می‌بودیم.

وی با تبیین ارتقای جایگاه شورای حل اختلاف و اعضای آن در قانون جدید گفت: ظرفیت‌های شکل گرفته، علاوه بر قائل شدن جایگاه رفیع برای اعضا بیانگر نقش بی‌بدیلی است که آن‌ها در فرآیند صدور رای دارند برای اینکه بار اصلی دادرسی بر عهده اعضاست.

فاضلیان، با تاکید بر اینکه در روند بررسی پرونده‌های ورودی باید سرعت و دقت توأمان باشد تصریح کرد: آنچه مردم انتظار دارند رسیدگی به‌هنگام و سریع به پرونده‌های آن هاست.

رئیس شورای حل اختلاف استان نیز با اشاره به تغییراتی که در قانون جدید شورای حل اختلاف درباره صلاحیت شورا و لزوم اتیان سوگند اعضا شده است، گفت: قانوگذار به دلیل حساسیت‌ها و وظایفی که اعضا دارند آن‌ها را ملزم به ادای سوگند کرده است.

لقمان کیاپاشا افزود : در شورای حل اختلاف، قاضی بدون استماع نظر اعضا، رایی صادر نمی‌کند که لازمه آن دقت زیاد اعضا در روند بررسی و اعلام نظر مشورتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار