کد خبر: ۳۲۱۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹ 31 October 2016


رئیس اداره بهزیستی شهرستان فردیس اعلام کرد که طرح آمبلیوپی یا پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان 3 تا 6 سال در این شهرستان آغاز شد.

علیرضا فتاح پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح'آمبلیوپی' در 5 پایگاه ثابت و 35 پایگاه سیار دراین شهرستان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از کودکان 3 تا 6 ساله درشهرستان فردیس وجود ندارد، افزود: تمام مهدکودک های تحت پوشش بهزیستی این شهرستان طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان را انجام می دهند.

فتاح پور گفت: هزینه معاینه چشم حدود60 هزار ریال است اما برای خانواده های نیازمند تحت پوشش بهزیستی رایگان انجام می شود.

وی افزود: اگر کودکان خانواده های کم بضاعت مالی نیاز به عینک یا پزشک متخصص داشته باشند هزینه ها برای آنان نیز رایگان است .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان فردیس گفت: تنبلی چشم (آمبلیوپی) نوعی اختلال بینایی است که کاهش دید بدلیل عیوب انکساری و ضایعات ارگانیک سبب یکطرفه یا دو طرفه می شود و اگر درمان به موقع انجام نشود، فرد را از یک یا هر دو چشم کم بینا یا نابینا خواهد کرد.

فتاح پور افزود: همچنین تنبلی دید در یادگیری و تمرکز کودکان تاثیرات سو داشته و فرد را در معرض حوادث قرار می دهد.

وی خاطر نشان کرد: درمان و معالجه تنبلی چشم فقط در سنین کودکی بخصوص سنین پائین صورت می گیرد که با تشخیص به موقع قابل کنترل است.

فتاح پور تجویز عینک را یکی از راه های صورت گرفته برای درمان آمبلیوپی ناشی از ضعیفی چشم دانست و افزود: در مورد تنبلی چشم ناشی از انحراف چشم، بعد از تجویز عینک در صورت نیاز اقدام به بستن چشم سالم می‌کنند تا چشم تنبل شده مورد استفاده بیشتر قرار بگیرد و مراکز عصبی آن رشد نماید و در صورت عدم تشخیص تنبلی چشم و گذشتن سن کودک از حدود 3 سال، تجویز عینک و عمل جراحی و غیره در بالا بردن تیزبینی کودک بی اثر بوده و آن چشم برای همیشه نابینا و یا کم بینا خواهد ماند.

وی با اشاره به شرایط و مدارک مورد نیاز هنگام مراجعه به پایگاهها گفت: در صورتی که کودکی تحت پوشش مهد های کودک نباشد خانواده ها می توانند با در دست داشتن شناسنامه کودک خود به پایگاه های سنجش مراجعه نمایند.

این طرح تا پایان آذر ماه جاری اجرای می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار