کد خبر: ۳۲۱۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۴ 01 November 2016


معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان اینکه آثار خشکسالی دربرخی نقاط ایران فاجعه آمیز است، گفت: این پدیده در حال تغییر سیمای برخی مناطق کشور است .

به گزارش ایرنا محمد علی طهماسبی روز سه شنبه در گردهمایی دو روزه برنامه ریزی تحقیقاتی موسسه تحقیقاتی علوم باغبانی در کرج افزود: وضعیت تغییر اقلیم که امروز در کشور بوجود آمده تاثیر زیادی بر روی محیط های تولید، افت کمی و کیفی آب ها گذاشته است.

وی بیان داشت :خشکسالی سبب شده که برخی بیماری های که تا پیش از این ثانویه بودند امروز تبدیل به اولیه شده اند.

طهماسبی افزود:در این شرایط کارشناسان و محققان ما باید تحقیقات و برنامه هایشان را بر مبنای مقابله با اثرات خشکسالی استوار کنند تا در آینده بتوانیم پاسخگو باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت:اثرات خشکسالی به خاطر اینکه تدریجی ، خاموش و کم کم در حال بروز است آنچنان در جامعه و افکار عمونی تاثیر نمی گذارد اما در عرصه های تولید کم کم به تهدید تبدیل شده است.

وی ادامه داد: امروز پدیده خشک شدن برگ درختان خرما بر اثر گرما از آثار مخرب خشکالی است که نباید از کنار آن گذشت.

طهماسبی افزود:اولین علاج مقابله با خشکسالی کار کردن بیشتر روی تولید ارقام کشاورزی و باغی پایه است چرا که در معرض تهدید هستیم و تنش های محیطی و زیستی زیادی کشور را تهدید می کند و نباید غفلت کنیم.

وی بیان داشت:در بحث پایه تولید و رقم باید ذخایر کشور شناسایی و از آنها بهره برداری شود درغیر این صورت پایه ها از خارج کشور وارد می کنیم.

طهماسبی گفت: راهکار بعدی تکنیک های رایجی است که توسط کشاورزان انجام می شود که البته در این زمینه باید تحقیقات علمی انجام شود.

وی با بیان اینکه 50 درصد کار باید شناسایی پایه تولید و ارقام مقاوم به خشکسالی باشد، اظهار اشت:کشور و تولید کننده ما در حال ضرر کردن هستند و نباید از پدیده خشکسالی به سادگی بگذریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به کشت گسترده محصولات کشاورزی و باغی در مناطق مختلف کشور خبر داد و افزود: کاشت محصولاتی نظیر پسته ، زعفران، انار، زیتون یا صیفی در مناطق غیر از زادبوم آنها باید به صورت علمی بررسی شود.

طهماسبی گفت: به تازگی 2 طرح در زمینه اقتصاد مقاومتی شامل تولید نهال سالم شناسنامه دار و پایه تولید و رقم مشخص و اصلاح باغات و توسعه باغات در کشور به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: باغات کشور یکدست نیستند و کشاورزان محصولات متنوعی تولید می کنند و براین باورند که اگر یک محصول آسیب دید، محصولات دیگر کمک حال باشند.

وی اظهار داشت: البته امروز با تکنیک های صورت گرفته باغات در حال یکدست شدن هستند لیکن باغ های قدیم نیاز به اصلاح دارند و این اصلاح هم نیازمند بررسی کارشناسانه است.

طهماسبی گفت: اگر باغبانی بر مبنای صادرات نباشد توسعه ای صورت نمی گیرد، مازاد بر مصرف داخلی باید صادر شود، ولی متاسفانه ما یک صنعت رایج بازرگانی برای صادرات نداریم.

وی با بیان اینکه ارقام محصولات باغی کشور درحال افزایش است، گفت: کیفیت ، کمیت و رقابت در بازار و استفاده از تکنیک های جدید، شروطی هستند تا بتوانیم در بازارهای جهانی حضور داشته باشیم.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در طرح های اقتصاد مقاومتی بحث های پشتیبانی در هفت گام دیده شده اند که گام اول بسته های پشتیبان آموزشی، ترویج و مکانیزاسیون است که در این طرح یک زنجیره همبستگی وجود دارد و بسترهای پشتیبان باید با هم کار کنند.

وی افزود:‌طرح دوم طرح گلخانه ای است که در این طرح در افق 1404 ، حدود 48 هزار هکتار گلخانه باید در کشور ایجادشود که بیش از 70 تا 75 درصد در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است.

طهماسبی ادامه داد: به همین منظور کارگروهی بر روی سازه ها و پوشش های گلخانه ای در حال کار کردن هستند که بر اساس اقلیم های مختلف این سازه ها را تعریف و استاندارد کنیم.

وی افزود:در طرح گلخانه ای نباید تنها به محصولاتی چون خیار، گوجه، بادمجان و فلفل اکتفا کرد بلکه باید تنوع محصول ایجاد کنیم.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت:طرح سوم که به دنبال آن هستیم که جزو اقتصاد مقاومتی است طرح گیاهان دارویی است که در این زمینه در وزارتخانه برنامه های بسیار زیادی دیده شده و منابع طبیعی نیز وارد این عرصه شده است.

وی افزود:در این زمینه پنج میلیون و 600 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است.

طهماسبی ادامه داد: گیاهان دارویی باید ارگانیک و سالم باشند چرا که مصرف بهداشتی، آرایشی و غذایی دارند تا بتوان در بازارهای اروپایی نیز آنها را عرضه کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار