محمدی گفت: پدیده‌های نمونه و کم‌نظیر زیست محیطی که دارای ارزش حفاظتی باشند به عنوان اثر طبیعی ملی ثبت می‌شوند که نمونه‌ای از ثبت غار به عنوان اثر ملی می‌توان به غارهای سهولان، قوری قلعه و پروا اشاره کرد.
کد خبر: ۳۲۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴ 03 November 2016
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در جلسه کارگروه مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار از غارهای استان اعلام کرد: غار سراب کبودراهنگ به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت می رسد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان محمدرضا محمدی در این جلسه با اعلام این خبر افزود: 10 درصد از گستره زمین مناطق تحت حفاظت ارگان های محیط زیستی جهان است و در کشور ما 6 درصد از مساحت به مناطق تحت حفاظت محیط زیست اختصاص دارد که این میزان در استان 3 درصد است.

محمدی اضافه کرد: این مناطق در کشور ما شامل پارک ملی، منطقه حفاظت شده، پناهگاه حیات وحش و اثر طبیعی ملی می شود که در استان همدان تنها مناطق حفاظت شده را داریم و از تنوع مناطق برخوردار نیستیم که بر این اساس برنامه ای برای افزایش تنوع مناطق تحت حفاظت استان در نظر گرفتیم.

وی گفت: ثبت سراب گیان و غار سراب به عنوان آثار طبیعی ملی و ثبت منطقه حفاظت شده خانگرمز به عنوان پناهگاه حیات وحش از جمله اقداماتی است که در این زمینه در حال پیگیری و انجام است.

محمدی در خصوص دلایل معرفی غار سراب به عنوان اثر طبیعی ملی گفت: این غار یکی از پدیده های طبیعی مهم زمین شناسی در کشور بشمار می آید و قدمت این پدیده در حدود دوران دوم زمین شناسی یعنی دوره ژوراسیک ( 136  تا 190 میلیون سال قبل ) تخمین زده می شود که با مدیریت دقیق منطقه علاوه بر حفظ میراث زمین شناسی می توان از آن به عنوان یک ابزار آموزشی وتربیتی برای آموزش مفاهیم محیط زیستی  بهره مند شد.

وی با بیان اینکه اثر طبیعی ملی، یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست ایران می باشد، خاطرنشان کرد: پدیده‌های نمونه یا مجموعه‌های گیاهی و جانوری (زیست‌محیطی) نادر یا اشکال و مناظر کم‌نظیر، ویژه و غیر قابل جایگزین که از جهات علمی، تاریخی یا طبیعی دارای ارزش حفاظتی باشند، به عنوان اثر طبیعی ملی، با تعیین محدوده از آنها حراست می شود.

وی بیان کرد: غار سهولان، قله سبلان، صنوبر شیروان، غار قوری قلعه، سرو قره باغ و غار پروا از جمله آثار طبیعی ملی ایران هستند.

وی اظهار کرد: موافقت های اولیه برای ثبت غار سراب به عنوان اثر طبیعی ملی اخذ شده است و موضوع به زودی در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار خواهد گرفت.

گفتنی است غار سراب با 78 هکتار وسعت حریم در هزار متری جنوب روستای سراب از توابع بخش گل تپه شهرستان کبودراهنگ و 87 کیلومتری شمال غربی شهر همدان ، واقع شده است که با دهانه غار علیصدر 7570 متر و 4 کیلومتر با غارسوباشی فاصله دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار