رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران
رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران از ساخت ۳۵ مسجد در بوستان‌های تهران خبر داد.
کد خبر: ۳۲۷۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰ 12 November 2016
یکی از چالش‌های جدی در امر توسعه مساجد، تامین زمین مناسب برای مسجدسازی است. شاید یکی از علل فقر برخی از مناطق پایتخت نیز از همین موضوع نشات می گیرد که برخی از مسجدسازی ها در زمین‌های خام موجود بدون توجه به نزدیک بودن به یک مسجد دیگر یا کاربری های مجاز اطراف زمین، صورت گرفته است. شورای ساماندهی مساجد شهرداری تهران برای جبران این نقیصه حساسیت ویژه ای داشته، به نحوی که اکنون در تهران رویه سابق متوقف شده و هر کجا که زمین خامی وجود داشته باشد، مسجد ساخته نمی شود بلکه در جانمایی های جدید مرز بزرگراه ها و خیابان های اصلی، اولویت کمبود مساجد و نظایر آن لحاظ شده است.

افزون بر این چند ایده، رفع این چالش توسط شورای ساماندهی مساجد دنبال می شود. ایده نخست، ساخت «مساجد دو در» در مدارس و دانشگاه هاست.

مجتبی شاکری در گفتگو با خبرنگار مهر درباره کمبود مسجد در تهران از یکسو و نبود فضای کافی برای احداث مساجد گفت: یکی از ایده های رویارویی با مشکل کمبود زمین برای مسجدسازی در تهران، استفاده از فضای غیرمشجر بوستان ها است.

شاکری با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ باب مسجد در بوستان های شهر احداث شده است، گفت: این اقدام با رعایت کلیه قواعد سازمان پارک ها و فضای سبز و رعایت کامل اصول زیست محیطی و نیز خودداری از هرگونه آسیب به درختان صورت گرفته و اغلب آنها مساجد در مقیاس محله با وسعت کمتر از ۴۰۰ مترمربع است. 

به گفته وی، جانمایی و طراحی ۳۵ باب مسجد در فضای غیرمشجر دیگر بوستان های شهر نیز در حال انجام است که شامل بوستان های بزرگی نظیر قیطریه، بهشت مادران، آزادگان، یاس فاطمی، کوهسار و پرواز است.

عضو کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به بازدید چندی پیش خود از محله گلابدره در منطقه یک تهران، گفت: در این محله چند هکتار فضای سبز وجود داشت اما برخی شهروندان محله به هیچ مسجدی دسترسی نداشتند و تقاضا داشتند برای رفع این کمبود از فضای بوستان نزدیک محل استفاده شود. بنابراین چنین ایده ای قطعا با اقبال مردم روبرو می شود.

وی افزود: ایده تبدیل حسینیه ها به مساجد در صورت آمادگی مالکان آنها نیز در مناطقی که با فقر زمین برای مسجدسازی روبروست، توسط شورای ساماندهی مساجد مطرح و دنبال می شود.

شاکری اضافه کرد: با توجه به کمبود زمین در بسیاری از مناطق، می توان با استفاده از بخشی از فضاهای در اختیار مدارس و دانشگاه ها، مساجدی را احداث کرد که ضمن استفاده دانشجویان و دانش آموزان، از طریق یک در مستقل برای عموم مردم محله نیز قابل استفاده باشد.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شورای ساماندهی مساجد باید برای نخستین بار این ایده را در مدرسه رازی عملیاتی کرده و اکنون یک مسجد در این قالب در این مدرسه که در خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از میدان ونک واقع شده، در حال ساخت است. افزون بر این مذاکره با مدرسه البرز و یکصد دانشگاه و مدرسه دیگر نیز در حال انجام است.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اغلب مدیران مراکز آموزشی از این ایده استقبال می کنند اما با توجه به اینکه زمین های مذکور دولتی هستند، ادارات کل حقوقی آنها به سادگی نمی توانند مسائل حقوقی مربوطه را حل و فصل کنند. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار