شباهت های و تفاوت های دونالد ترامپ و جورج دبلیو بوش
پیروزی دونالد ترامپ واکنش های بسیاری در سطح جهان در برداشت. عده بسیاری از مردم دنیا خاطرات خوشی از روی کار آمدن حزب جمهوری خواه در آمریکا ندارند و پیروزی آنان را شروعی برای روابط خصمانه می دانند
کد خبر: ۳۳۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵ 24 November 2016
پیروزی دونالد ترامپ واکنش های بسیاری در سطح جهان در برداشت. عده بسیاری از مردم دنیا خاطرات خوشی از روی کار آمدن حزب جمهوری خواه در آمریکا ندارند و پیروزی آنان را شروعی برای روابط خصمانه می دانند؛ بر همین اساس واکنش ها و تحلیل های بسیاری در این باره صورت گرفته است اما  به راستی چه ویژگی های متفاوتی میان جمهوری خواه جنگ طلبی همچون جرج دبلیو بوش و دونالد ترامپ جمهوری خواه وجود دارد که پیش بینی ها را با اشتباه رو به رو خواهد کرد؟

بوش جنگ طلب چه ویژگی هایی داشت!
جرج دبلیو بوش پسر رئیس جمهور اسبق آمریکا در خانواده  ای سیاسی بزرگ شده است با این وجود گفته شده که وی همواره به عنوان یکی از سیاست مدارانی به شمار می آید که درک درستی از تاریخ و توانایی و معلومات لازم برای ارائه سخنرانی را ندارد؛ به طوری که در سخنان خود گاف های بسیاری می داده است. به علاوه به نظر برخی کارشناسان، بوش بعضی وقت ها در برابر رسانه ها به گونه ای خودمانی صحبت می کرد و فراموش می کرد، رئیس جمهور است که هر حرکتش می تواند بخشی از سیاست های امریکا در قبال خاورمیانه را تغییر دهد.

فارغ از توانایی وی برای منصب سیاسی او ویژگی های شخصی بسیاری داشته است که سبب شد جهان را به سمت جنگ سوق دهد. در زمان ریاست جمهوری بوش پسر، برخلاف ایده‌ کلی جهانی‌شدن که به برقراری ارتباط متقابل تجاری و فرهنگی و به‌عبارتی به مسائل ملایم سیاسی گرایش وجود دارد،  به مسائل حاد سیاسی ــ امنیتی توجه نشان داده شد.

بر این اساس در زمینه سیاست خارجی نیز، پس از حملات ترویستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، بوش جنگی جهانی علیه تروریسم را آغاز کرد، که اشغال افغانستان در همان سال و اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ از نتایج عمده آن به شمار می‌رود.
جورج بوش پسر با جنون سیاسی و نظامی خود ، راهبردها و استراتژیهایی در کاخ سفید اتخاذ کرد که امروزه آثار و پیامدهای این سیاستهای نامعقول، کل دنیا و به ویژه منطقه خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده است .

بدون شک ریشه بسیاری از تحولات و حوادث امروز خاورمیانه، به دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر در کاخ سفید بر می گردد به طوری که یکی از منتقدانش از وی خواسته بود ساعتی در عراق قدم بزند و پای سخنان مردم عراق بنشیند تا بداند معنای واقعی جنگ چیست!
 
ترامپ جمهوری خواه! به علاوه یا منهای جنگ؟
ترامپ که خود مردی ثروتمند است در خانواده ای اقتصادی بزرگ شده و بر خلاف بوش اهل معامله گری است. ویژگی افراد اقتصادی بیشتر بر ضرر و منفعت وابسته است و به گفته تحلیلگران، وی علاقه بسیاری به کاسب کاری سیاسی دارد. تام گریفین، صاحب یک آژانس املاک که مدت ها با دونالد ترامپ همکاری داشته، او را یک چانه زن قهار می خواند. همچنین ترامپ کسی است که هیچ گاه چیزی قانعش نمی کند. ترامپ خود را مردی فوق العاده جذاب می داند. به نظر می رسد دونالد ترامپ، حتی بیشتر از رونالد ریگان که پیش از ورود به دنیای سیاست بازیگر بود، از این مساله آگاه است که همیشه در حال اجرای نقش است. او زندگی را مانند مردی می گذراند که می داند همواره تحت نظر است. بر خلاف بوش که علاقه چندانی به رعایت خیلی از رفتارهای دیپلماتیک نداشت تحلیل گران او را چنین قضاوت نمی کنند.

 برخی متخصصان روانشناسی ترامپ را فردی جمع گرا، مضطرب با هیجانات منفی و اما گرم در روابط خود می دانند همچنین تعصب نداشتن به مواردخاص سبب شده روحیه ترامپ از حوزه جنگ طلبانه فاصله داشته باشد اما فراموش نکنیم  وی بار ها گزارش های متعددی از بدزبانی و سخنان توهین آمیز ترامپ علیه مخالفانش منتشر شده است. گفته شده، ترامپ در گردهمایی خود مخالفانش را با بد ترین و رکیک ترین الفاظ مورد حمله قرار داده و از حامیانش می خواهد که آنان را از مراسم بیرون بیندازند. او خبرنگاران و روزنامه نگارانی را که علیه اش مطلب می نویسند «نفرت انگیز» و «بازنده» می خواند. 

ترامپ و بوش در یک قاب! 
دونالد ترامپ نیز مانند جورج دبیلو بوش و بیل کلینتون (و تدی روزولت که سرآمد فهرست روسای جمهور برونگرا بود) نقش خود را به شیوه ای پرحرارت و سلیس اجرا می کند. به گفته نزدیکانش، او یک موتور محرک بی قرار است که به سختی می شود کنترلش کرد. ترامپ در کتابش با عنوان «هنر معامله» روزهای خود را چنین توصیف کرده است: روزهایی پر از جلسات و تماس های تلفنی. گفته شده که او بر خلاف بوش فردی فعال در حوزه کاری خود است. بوش و ترامپ تشابهات و تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند که سبب می شود راه جداگانه ای نسبت به یکدیگر در پیش گیرند اما فراموش نکنیم رفتار بسیاری از سیاستمداران بسته به رخداد هایی است که در جهان هزار توی امروز اتفاق می افتد مثلا اگر ۱۱ سپتامبر اتفاق نمی افتاد، جورج بوش احتمالا هیچ گاه صدام حسین را سرنگون نمی کرد. اما رویدادهای جهان همواره ریاست جمهوری را تحت تاثیر قرار می دهد. 

ترامپ فردی بلندپرواز، پویا، شجاع و نترس است.و همانند بوش تشنه قدرت بوده و گفته می شود که بسیار با اراده و در عین حال یکدنده و کله‌شق است.
 او همانند بوش پسر در محافل سیاسی ویژگی‌های منحصربه‌فردی از جمله فحاشی، مواضع بسیار تند بر علیه افراد و کشورها و اشتباهات مفرط در تحلیل‌هایش، از خود نشان داده و به همین دلایل حتی حزب جمهوری‌خواه نیز با اکراه او را به عنوان کاندید نهایی پذیرفت، اکنون ساکن جدید کاخ سفید است. جهان شاهد چه  اتفاقی به دلیل تندروبودن او خواهد بود به طوری که همگان از او می‌ترسند؟

فاصله بسیار میان ترامپ و بوش 
بوش پدر به عنوان رییس جمهوری چهل یکم آمریکا به همراه پسرش، جورج دبلیو بوش، رییس جمهوری چهل سوم این کشور، از آخرین روسای جمهوری جمهوری خواه آمریکا همانند ترامپ به شمار می آیند اما با تمام شباهت هایی که میان بوش و ترامپ وجود دارد اختلافات بسیار ریشه ای میان این دو دیده می شود یکی از این شواهد نظر جورج هربرت واکر بوش است که به طور رسمی اعلان کرده بود قصد دارد، در انتخابات ماه نوامبر به هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات رای دهد.

علاوه بر بوش پدر و بوش پسر، لورا بوش، همسر جورج دبلیو بوش نیز اعلام کرد که ترجیح می دهد، رییس جمهوری بعدی آمریکا، هیلاری کلینتون باشد.
با تمام این تفاسیر تحلیلگران بسیاری از سیاست های مشابه ترامپ و بوش پسر یاد می کنند و پیش بینی می کنند که آینده جهان با روی کار آمدن ترامپ چندان صلح آمیز نخواهد بود  به طوری که  کمیته های امنیتی بسیاری در کشورهای مختلف تشکیل جلسه دادند. با این وجود فراموش نکنیم بوش پسر در خانواده سیاسی، مذهبی و ایدئولوگی بزرگ شده که سیاست را مقدم بر هر چیز می داند این در صورتی است که ترامپ در خانواده ای اقتصادی و ثروتمند بزرگ شده که سود سرمایه داری را در جنگ نمی داند؛ گر چه ممکن است کارخانجات فروش تسحیلات را با سودهای کلان رو به رو کند اما به گفته تحلیلگران، به نظر می رسد همگی رفتارهای وی در حد تهدید باقی باند زیرا سود سرمایه داری در واکنش های جنگ طلبانه نخواهد بود با این وجود باید دید که چه اتفاقات پیش بینی نشده ای پیش روی امریکا و سایر کشورها با روی کار آمدن دونالد ترامپ خواهد بود!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار