نگرانی ها در خصوص آینده برجام شدت گرفته است
دولت امید با گذاشتن انرژی مضاعف روی مسئله ی هسته ای، از سایر امورات همچون اقتصاد غافل ماند و به نظر تحلیلگران سیاسی و اقتصادی نتوانسته به موفقیت چشمگیری برسد. اما موفقیت برجام چنان چشم گیر بود که بسیاری از کم کاری های دولت امید را جبران کند.
کد خبر: ۳۳۴۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴ 25 November 2016


برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که تیرماه 1394 بین جمهوری اسلامی ایران و 6 کشور قدرتمند جهان موسوم به 1+5 توافق گردید، پس از تأیید توسط شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و نهایتاً مقام معظم رهبری در تاریخ 26 دی 1394 به مرحله اجرایی شدن رسید. در بحبوحه مذاکرات هسته ای با کشورهای قدرتمند دنیا، بر خلاف گله و شکایت های دلواپسان حسن روحانی توانست به نتایج موفقیت آمیزی دست پیدا کند. به طوری که این اقدام پیروزی بزرگی برای دولت وی به شمار آمد.

برجام از صعود تا...
دولت امید با گذاشتن انرژی مضاعف روی مسئله ی هسته ای، از سایر امورات همچون اقتصاد غافل ماند و به نظر تحلیلگران سیاسی و اقتصادی نتوانسته به موفقیت چشمگیری برسد. اما موفقیت برجام چنان چشم گیر بود که بسیاری از کم کاری های دولت امید را جبران کند.
در دوران توافق برجام حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای به آقای روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، با اشاره به بررسیهای دقیق و مسئولانه برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی را در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور صادر و با برشمردن تأکیدات و الزامات ۹ گانه در اجرای برجام، مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تأیید کردند.
توافق برجام صورت گرفت و دنیا ایران را تحسین کرد اما چندی نگذشت که خبر از بدعهدی امریکا به گوش رسید و این رفتار صدای بسیاری از دولتمردان ایران را درآورد. از تعویق افتادن اجرای برجام به دلایل مختلفی از جمله هجمه های دلواپسان در دو کشور ایران و آمریکا که بگذریم و با گذشت زمان، بدقولی هایی از سوی مقامات امریکا در این باره به چشم می خورد به طوری که رهبر معظم انقلاب در این خصوص تذکر هایی داده بودند.

ترامپ برجام را پاره می کند؟
همزمان با پایان یافتن  دوران ریاست جمهوری باراک اوباما ژست های موفقیت دولت امید، کم کم جای خود را به شکست داد.  دونالد ترامپ ، نامزد حزب جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از روزهای نخستین فعالیت خود، بارها تاکید کرده بود که در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس جمهور، با توافق هسته ای مخالفت جدی خواهد کرد. وی در اظهاراتی مطرح کرده بود، این توافق بچه ها – اشاره به اوباما ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده و جان کری ، وزیر امور خارجه دولت اوباما- با سران ایران است. وی در صحبت های انتخاباتی، سخنرانی خود را با انتقاد شدید از برجام آغاز کرد. دونالد ترامپ تاکید کرد مهم ترین اولویتش در کاخ سفید برچیدن توافق هسته ای آمریکا با ایران خواهد بود. وی مدعی شد این توافق یک فاجعه برای آمریکا و اسراییل است. 
اظهارات تند ترامپ تا اندازه ای جلو رفت که حسین شریعتمداری در مقاله ای تاکید کرد که ترامپ برجام را پاره می کند. با این وجود دنیا ترامپ را جدی نگرفت. زیرا تصور همگان بر این امر بود که هیلاری کلینتون رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود اما برخلاف پیش بینی سایرین این امر محقق نشد.
رهبر انقلاب پس از اظهارات تند ترامپ، فرمودند که ما برجام را نقض نمی‌کنیم لکن اگر طرف مقابل نقض کند که الان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، دارند تهدید می‌کنند که برجام را پاره می‌کنیم؛ اگر آنها برجام را پاره کردند ما آن را آتش می‌زنیم

قانون چه می گوید؟
پس از گمانه زنی در خصوص نقض برجام، گفته شده که  قانون اساسی آمریکا اجازه نمی دهد با تغییر رییس جمهور معاهدات یا قرارداد های بین المللی نقض شوند.
تحلیلگران نیز می گویند هر کدام از طرف های مذاکرات چندجانبه در خصوص آن پاسخگو هستند و نمی توانند تعهدات بین المللی خود را که در جریان این مذاکرات ایجاد شده است به راحتی زیر پای بگذارند؛ بنابراین به نظر می رسد شعار آقای ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی در خصوص پاره کردن برجام بیشتر یک شوخی باشد. 
از سوی دیگر وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکا ناگزیر است تعهداتش را نه تنها روی کاغذ بلکه در عمل نیز اجرا کند  زیرا برجام تعهد حقوقی دولت آمریکاست و ربطی به این که چه کسی در کاخ سفید باشد ندارد.تعهد آمریکاست، ربطی به این‌که چه‌کسی در کاخ‌سفید باشد.
با تمام این ادعاها در روزهای اخیر، رفتارهای نه چندان خوشایند از مخالفان برجام در آن سوی مرزها دیده می شود که به نظر می رسد دولتمردان آمریکایی خود علاقه ی چندانی به رعایت قانون در کشور را ندارند...

نقض برجام و پایان دولت امید 
نقض برجام، شکستی کمر شکن برای دولت و حامیان وی محسوب می شود و به دنبال آن مخالفان برجام در ایران یا همان دلواپسان دست پیش می گیرند و تمامی زحمات دولت را زیر پا له می کنند. از سویی دولت امید تمام سرمایه خود را در برجام طرح ریزی کرده بود و حال این شکست،  طعم تلخ مدیریت های ناصحیح بخش های دیگر را بیشتر نمایان می کند. با وجود این در این وضعیت بحرانی که هر کسی تحلیلی ارائه می دهد از شکست دولت گرفته تا اعلان جنگ با ناقضان، پیش بینی آینده سخت دشوار است. همزمان با پیروزی در برجام ، وزیر امور خارجه ایران با ژست های زیبا، سرود پیروزی خواند اما در حال حاضر و بحرانی که تمام دستاوردهایشان در خطر نابودی است در حال پرداخت به چه اموری هستند و آیا قصد ورود و مذاکره با کشورهای طرف قرار داد را همچنان نداشته و منتظر پاره شدن برجام است!!!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار