به بهانه افزایش آمار مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی
فصل سرد با تمام زیبایی های خود فرا رسید؛ ولیکن همیشه برای مردم سمت دیگر شهردردسری بزرگ است که دوست دارند بدان خاتمه دهند. با این وجود گاهی این فصل، مرگ را بر گردن همه افراد و هموطنان می اندازد و در گوشه ای می نشیند و در موقع خواب به سراغشان می آید.
کد خبر: ۳۳۵۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳ 27 November 2016
دولت و ناکامی در کاهش مرگ خاموش

به گزارش تابناک البرز؛ فصل سرد با تمام  زیبایی های خود فرا رسید؛ ولیکن همیشه برای مردم سمت دیگر شهردردسری بزرگ است که دوست دارند بدان خاتمه دهند. با این وجود گاهی این فصل، مرگ را بر گردن همه افراد و هموطنان می اندازد و در گوشه ای می نشیند و در موقع خواب به سراغشان می آید.

آمار دهشتناک مرگ خاموش
مرگ خاموش! بی‌جهت نیست که مرگ با گاز مونوکسید کربن یا همان گازگرفتگی را قاتل خاموش می‌گویند. مرگی که در سکوت سرد زمستان، نه صدایی دارد، نه بویی و نه رنگی. اما به آسانی و فقط در عرض چند دقیقه، یک خواب شیرین را به خوابی ابدی تبدیل می‌کند و یک خانواده را در غمی عمیق فرو می‌برد.

در این راستا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش نگران‌کننده گازگرفتکی در کشور خبر داد و  در مصاحبه خود گفت: تعداد مسمومیت‌ها با گاز مونوکسید کربن در کشور نگران کننده است؛ بر این اساس  از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲ هزار و ۵۳۰ مسمومیت با گاز مونوکسید کربن گزارش شده است. و متاسفانه ۲۲۳ نفر نیز از ابتدای سال‌جاری تاکنون مرگ خاموش داشته‌اند و متاسفانه استان‌های تهران، اصفهان و فارس به ترتیب بیشترین تعداد گازگرفتگی را داشته‌اند.

همچنین مسئول روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، با فرارسیدن روزهای سرد از حوادث غمناکی خبر داد و آمار عجیبی ارائه داد. به گفته وی بر اساس این آمار، در ۱۰ سال گذشته (۸۴ تا ۹۳)، دست‌کم ۸۰۷۵ نفر به علت استنشاق گاز سمی منوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند. سال ۸۶ با ۱۰۲۴ مورد بیشترین و سال ۸۹ با ۴۹۷ مورد کمترین مرگ‌های ناشی از گازگرفتگی را داشته‌اند.

دولت مقصر است؟
دکتر ایرج عبدی نماینده مردم خرم‎آباد و چگنی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مصاحبه ای، با انتقاد ازعملکرد ضعیف دولت در جلوگیری از افزایش میزان مرگ ومیر ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور، در مصاحبه ای گفت: رعایت اصول استاندارد در تولید لوازم گازی و نظارت شرکت ملی گاز از راه‌های موثر در کاهش مرگ ومیر ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن است.  بی‌توجهی و سهل‌انگاری یکی از علت‌های افزایش تلفات مسمومیت با گازمونو اکسید کربن است و مردم به‌علت نبود فرهنگ‌سازی مناسب فکر می‌کنند که این‌گونه حادثه‌ها هیچ گاه برایشان اتفاق نمی‌افتد. رعایت اصول استاندارد یکی از شرط‌های لازم در تولید لوازم گازی است، سازمان استاندارد به عنوان سازمان متولی باید نظارت دقیقی را بر تولید این‌گونه لوازم داشته باشد، متأسفانه شومینه‌های گازی استفاده شده در خانه‌ها از هیچ استانداردی تبعیت نمی‌کنند که استفاده از این‌ نوع محصول‌ها افزون‌بر افزایش میزان مصرف گاز، موجب افزایش مسمومیت با گازمونو اکسید کربن هم می‌شود. کنترل و نظارت شرکت ملی گاز یکی دیگر از راه‌ها برای کاهش مسمومیت با گاز  است و این اقدام می‌تواند آمار مسمومیت به‌علت نشت گاز مونواکسید کربن را به‌طور چشم‌گیری کاهش دهد.

چه باید کرد؟
به‌هرحال، آنچه موجب نگرانی است، اتفاقات دلخراشی است که گاهاً به دلایل بسیار ساده‌ای در مسائل ایمنی، جان شهروندان ایرانی را نشانه می‌رود. حال اینکه ریشه‌ی این وضعیت نامطلوب، نوع نگاه و عملکرد نهادهای دولتی و حاکمیتی، ضعف منابع و شرایط ناگزیر اقتصادی و یا خود شهروندان و فرهنگ‌پذیری ضعیف آنهاست جای بحث و بررسی دارد؛ اما دولت در درجه اول باید بر استانداردسازی وسایل گرمایشی اهتمام ورزد و به علاوه با فرهنگ سازی از مردم بخواهند که دقت کافی در نصب صحیح این وسایل داشته باشند. 
توصیه ای که می توان به مردم کرد آن بوده که در منزل از دستگاه های هشدار گاز استفاده کرده و یا با تماس به شرکت گاز و کمک از متولیان امر از ایمنی وسایل گرمایشی اطمینان کامل را حاصل کرد. به علاوه در صورت وجود شک از ایمنی وسایل و عدم دسترسی به دو رهکار بالا نیاز است تا در زمان خواب، پنجره ی اتاق خواب را به اندازه ای باز گذاشت تا هوا رد و بدل شده و از مسمومیت جلوگیری به عمل آورد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار