به بهانه اتفاقات ناگوار طی روزهای گذشته
کشور ما ایران با توجه به شرایط اقلیمی و شرایط استراتژیک از جمله کشورهایی است که هر از چند گاهی با بحران های قابل پیش بینی و غیر قابل پیش بینی مواجه است. اما متاسفانه در این خصوص تدبیر خاصی صورت نمی گیرد .
کد خبر: ۳۳۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱ 27 November 2016
به گزارش تابناک البرز؛ کشور ما ایران با توجه به شرایط اقلیمی و شرایط استراتژیک از جمله کشورهایی است که هر از چند گاهی با بحران های قابل پیش بینی و غیر قابل پیش بینی مواجه است. اما متاسفانه در این خصوص تدبیر خاصی صورت نمی گیرد . مدیران ما آشنایی چندانی با واژه مدیریت بحران ندارند و آن را در سطح شعار دوست دارند. عموما متولیان امر، منتظر ایجاد سانحه هستند که پس از آن تدبیری بیندیشند و گویا مردم ما ، به این روند مدیریت در کشور عادت کرده اند!

ایران کشوری حادثه خیز
در فهرست رتبه بندی کشورهای در معرض بلایای طبیعی که دانشگاه سازمان ملل متحد با توجه به شاخص های جهانی تهدید امنیت انسان و محیط زیست انجام داده است، ایران در میان 172 کشور در جایگاه شصت و یکم قرار دارد؛ جایگاه پرخطری که اهمیت توجه به رخدادهای غیرمنتظره و آمادگی برای رویارویی با خطرهای احتمالی در کشور را برجسته می سازد.

شرایط جغرافیایی و اقلیمی، ایران را جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز دنیا قرار داده است. طبق آمار از بیش از ۴۰ مورد بلایای طبیعی که در جهان رخ می‌دهد، ۳۲ مورد آن در ایران تجربه شده است. حوادثی که عمده‌ترین آن‌ها شامل سیل، زلزله، خشکسالی، آتش‌سوزی، رانش زمین و غیره می‌شود. این حوادث‌ گاه می‌توانند بر اثر شدت و گستردگی خود ایجاد بحران نمایند و هموطنان را در وضعیت بحرانی قرار می دهد.

بحران های ماه های اخیر

برف در مازندران
"به دلیل برودت هوا و به زیر صفر رسیدن درجه دما در ۲۱ استان شاهد مشکلات افت فشار گاز و قحطی گاز در چند شهر استان بودیم که برای بررسی وضعیت موجود و بازدید از اقدامات انجام شده در استان حضور یافتم."
این پیام یکی از متولین امر است. سردی هوا در شش ماهه آخر سال موضوعی است که سالیان سال با آن برخورد کرده ایم و حادثه ی غیر مترقبه ای نبوده که حال برای مدیریت بحران، نیاز به تشکیل جلسات گسترده داشته باشد. حال که مدیران این بحث را غیر مترقبه انگاشته اند، خسارت های ناشی از قطع گاز و اخلال در نظم را چه کسی پاسخ خواهد داد؟
این در صورتی است که متولیان امر به این جمله بسنده کردند:" ، از صبوری و تحمل مردمان این مناطق قدردانی می کنیم"!!!

برخورد دو واگن قطار
برخورد دو قطار مسافربری در محور سمنان - دامغان، دومین حادثه تلخ شبانه روز گذشته بوده است که دل هموطنان را به درد آورده است. بر این اساس نیاز بوده تا مامورن اورژانس و هلال احمر در اسرع وقت خود را به محل حادثه برسانند اما بنا به گزارش شاهدان عینی تا ساعت ده و و سی دقیقه صبح به جز اندک حضور برخی ماموران، نیروهای امدادی به چشم نمی خورد. این در صورتی است که این حادثه در هفت و سی دقیقه صبح رخ داده است.

آلودگی هوا
آلودگی هوا که این روزها در بیشتر شهرهای کشور دیده می شود نه تنها سلامت جسم را تهدید می کند بلکه در ایجاد افسردگی، پرخاشگری، خواب آلودگی، بیش فعالی کودکان و دیگر اختلالات روانی نیز موثر است. آلودگی هوا بویژه سربی که به دلیل سوخت نامناسب خودروها در هوا پخش می شود، می تواند احتمال تولد کودکان مبتلا به نقص عضو و همچنین اوتیسمو بیش فعالی را دو تا سه برابر افزایش دهد. همچنین هر چه عوارض مسمومیت ناشی از سرب بیشتر شود اختلالات ذهنی افزایش می یابد که به مرور باعث فراموشی های دائم، بیماری های لرزشی و علائمی شبیه جنون خواهد شد.
این در حالی است که هر ساله در شش ماه دوم سال کلان شهرهای کشور با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند اما با کمال تعجب تنها بعد از بروز حادثه اقدام به تشکیل ستادهای بحران می شود.

و اما آینده...
حادثه های مختلف از سر بسیاری از هموطنان در این روزها گذشت و از سر دیگری نه! این در حالی است که در زمان بروز هر حادثه، متولیان امر شروع به پیگیری می کنند و به مردم دلگرمی می دهند که موضوع بررسی خواهد شد اما دریغ و درد که تمام مشکلات قابل پیش بینی پس از گذر از بحران به صورت بسته ای به سال آینده سپرده می شود و در سال آینده نیز ستاد بحران تشکیل شده و بررسی به عمل می آید چه کنیم؟ در این میان جان بسیاری از هموطنان به خطر می افتد و کسی در این خصوص پاسخگو نخواهد بود. حال با وجود تمام این مشکلات می توانیم باید دلخوش به مدیریت بحران باشیم یا بحران مدیریت!!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار