روزهای گذشته با تعطیلات بسیاری همراه بوده ولی این بار بین التعطیلی مفهومی در میان بچه مدرسه ای ها و کارمندان نداشت. همه مجبور به رعایت قانون و رفتن به سر کارهای خود در روزهای میان تعطیلی شدند.
کد خبر: ۳۳۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳ 29 November 2016
به گزارش تابناك البرز؛ روزهای گذشته با تعطیلات بسیاری همراه بوده ولی این بار بین التعطیلی مفهومی در میان بچه مدرسه ای ها و کارمندان نداشت. همه مجبور به رعایت قانون و رفتن به سر کارهای خود در روزهای میان تعطیلی شدند. خیلی از ما شاید دلمان برای دولت بهار تنگ شده باد. دولتی که در کمال سخاوتمندی!! روزهای زیادی میان تعطیلات را کنسل می کرد که در آن روزها شاهد ترافیک های سنگینی در جاده های منتهی به شمال کشورمان می شدیم. روزهایی که از جیب بیت المال می رفت تا بیشتر در خانه بمانیم و کار کمتری انجام دهیم. بی سبب نیست به کشور تعطیلی ها مشهور هستیم.

ایران پیشرو در تعطیلات 
بسیاری از کشورهای جهان هر ساله به مناسبتهای مختلف تعطیلات گوناگونی در تقویم خود دارند؛ اما در این میان کشور ایران با 25 روز تعطیلی و هند با 21 روز تعطیل در سال به عنوان کشورهایی با بیشترین تعطیلات در جهان شناخته شده است. پس از این کشور، کلمبیا و فیلیپین با 18 روز تعطیل و به ترتیب چین،هنگ کنگ با 17 روز،تایلند،ترکیه و پاکستان با 16 روز و ژاپن، آرژانتین و سوئد با 15 روز در جایگاههای بعدی قرار گرفته اند.
تعطيلات رسمي سالانه در ايران 25 روز يعني سه برابر تعطيلات سالانه انگلستان و 5/2 برابر تعطيلات رسمي فرانسه و آلمان است.

با توجه به تعطيلات پنج شنبه و جمعه ادارات (104 روز) و مرخصي استحقاقي 30 روزه كارمندان، جمع تعطيلات سالانه كشور با احتساب 24 روز تعطيلات رسمي سالانه جمعا 158 روز و روزهاي كاري 207 روز در سال مي شود. به عبارت ديگر ايران در بيش از 43 درصد ايام سال يعني بيش از 5 ماه از سال رادر تعطيلي به سر مي برد. 
در حالی که استفاده از تعطیلات یا مرخصی طولانی، از نظر انرژی گرفتن و بالا بردن تمرکز می‌تواند یک مزیت باشد، اما احساس سستی و دلسردی در اولین روزهای کاری پس از تعطیلات، بیشتر افراد را دربرمی‌گیرد. این موضوع به خصوص برای کارمندانی که از مرخصی‌های طولانی به کار بازمی‌گردند، درست است. این امر در حالی جالب توجه است که در هفته ی گذشته یک روز در میان شاهد تعطیلی بودیم و در شبکه های مجازی به طنز گفته شد که ما شاهد 3 روز شنبه در یک هفته بودیم. آن چه همیشه مورد بحث و بررسی بوده کاهش روزهای تعطیل در طی سال بوده که تا کنون به جایی نرسیده است. 
البته ناگفته نماند که تعطیلات به دلیل شرایط بحرانی جوی (نظیر بارش برف سنگین، بحران سرما و نبود سوخت کافی، آلودگی هوا و.. ) اجتناب ناپذیر است. از آنجا که جغرافیای ایران، که از جمله نقاط جهان منحصر به فرد است و سه اقلیم کوهستانی، بیابانی و جلگه‌ای را از نگاه زمین شناسی در خود جای داده است، به اضافه نحوه توزیع جمعیت در برخی شهرهای آن، از جمله تهران، چنین تعطیلات ناگهانی را اجتناب ناپذیر کرده است.

همت قوا برای کاهش تعطیلات
تعطیلات متناوب و برنامه ریزی نشده می تواند اثرات نامطلوب و جبران ناپذیری را بر روی نظام بانکی و مالی یک کشور وارد کند و باعث شود تلاش هایی که به منظور سازگاری بازارهای مالی و سرمایه یک کشور با روند جهانی طراحی شده بی نتیجه بماند.
اما متاسفانه تقريبا تمامي قوانين و مصوبات پس از انقلاب اسلامي در جهت افزايش روزهاي تعطيل رسمي بوده است و اين باعث افزايش تعطيلات رسمي از 15 روز در سال 1358 به 25 روز در حال حاضر (معادل 67 درصد ) شده كه اين افزايش قطعا تبعات فراوان اقتصادي –اجتماعي به دنبال داشته است.
مسئله ای که در دولت های بسیار، مورد بحث و بررسی بوده مسئله تعطیلی است که تاکنون با چالش مواجه شده است اما اقدام مثبتی در این باره صورت نگرفته است. به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی با همکاری دولت باید به کاهش میزان روزهای تعطیل اهتمام ورزد تا بدین ترتیب بتوان گام موثری در پیشرفت اقتصادی در سال های آینده دست یافت.

برچسب ها: ايران ، دولت ، تعطيلي
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار