در پي زمزمه هاي نقض برجام توسط دولت امريكا
اين روزها سر و صداي بسياري در مورد آينده برجام به راه افتاده است و آتش اين سر و صدا هنگامي شعله ور شد كه آمريكا تحريم هاي ده ساله ايران را تمديد كرد. از نظر برخي كارشناسان اين رفتار مثالي بر نقض برجام است.
کد خبر: ۳۳۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹ 05 December 2016
به گزارش تابناك البرز؛ اين روزها سر و صداي بسياري در مورد آينده برجام به راه افتاده است و آتش اين سر و صدا هنگامي شعله ور شد كه آمريكا تحريم هاي ده ساله ايران را تمديد كرد. از نظر برخي كارشناسان اين رفتار مثالي بر نقض برجام است. از اظهار نظرهاي متفرقه كه بگذريم به نظر شخصيت هايي مي پردازيم كه آينده برجام در ايران را به نمايش مي گذارد. در اين بررسي برخي از اظهار نظر هاي مهم در رابطه با نقض برجام بررسي شده است؛

مقام معظم رهبري
رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه ای به رئیس جمهوری با برشمردن تاکیدات و الزامات 9گانه در اجرای برجام، مصوبه شورای عالی امنیت ملی را تایید کردند و گفتند كه هر اظهاری مبنی بر باقی ماندن ساختار تحریم ها و وضع هر تحریم در هر سطح و به هر بهانه نقض برجام است. رهبري همچنين در گذشته و در پاسخ به تهديد دونالد ترامپ در مورد پاره كردن برجام عنوان كرده اند كه در صورت پاره كردن برجام آن را آتش مي زنيم.


علي اكبر ولايتي، عضو هیات نظارت بر اجرای برجام 
بدون تردید تحریم‌ها با هر عنوانی برقرار، تایید و یا تمدید شود نقض صریح برجام است. جمهوری اسلامی ایران در مقابل هرگونه نقض برجام ایستادگی خواهد کرد و آمادگی‌های لازم را برای مقابله به مثل دارد. دست جمهوری اسلامی ایران برای مقابله به مثل در فضای هسته‌ای بسته نیست و ما با اقتدار کار خود را در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی ادامه می‌دهیم. در طول حدود 11 ماه از اجرای برجام در رفتار آمریکایی‌ها هیچ تغییری به ویژه در مسائل اقتصادی صورت نگرفته است. آمریکایی‌ها در طول جلسات ایران با 1+5 قول داده بودند که به هیچ وجه کاری نکنند که مخل روح حاکم بر برجام و بندهای آن باشد. تمدید تحریم‌ها که البته هنوز به امضای رئیس جمهور آمریکا نرسیده است نقض صریح برجام و خلاف توافقات صورت گرفته است.

علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي
هنگامي كه  قانون تمدید تحریم‌های ایران به مجلس آمریکا به تصویب رسید رئیس‌جمهور آمریکا که یک طرف توافق هسته‌ای بود در مقابل این سؤال که چنین اقدامی خلاف توافق است، اعلام کرد شما محدودیت‌های من را در کنگره می‌دانید. آیا این موضع رئیس‌جمهور آمریکا موضعی صادقانه است؟ یعنی رئیس‌جمهور آمریکا پس از انتخابات اخیر آنقدر در مجلس نمایندگان و سنا بی‌اعتبار شده است که حتی هم‌حزبی‌های او نیز به نظرش توجهی نمی‌کنند.  حدود نیمی از اعضای کنگره از حزب دموکرات هستند. چطور یک نفر از آنها رای نداد. این امر حکایت از آن می‌کند که کل سیستم حکومت آمریکا دموکرات و جمهوری‌خواه و تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران توافق کرده‌اند و معنای این امر بی‌اعتباری رئیس‌جمهور فعلی این کشور است. این حادثه نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در این توافق با شرافت عمل نکرد و گفته اخیر وی که بنده محدودیت‌هایی در کنگره دارم از روی صداقت نیست. محدویت دارد اما نه تا به این حد.  مصوبه مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در تمدید تحریم‌های ایران برخلاف توافق هسته‌ای است. حداقل با بررسی اجمالی که من انجام دادم در 8 جا در برجام به نوعی مخالفت با چنین رویکردی را نشان داده است. 

حسن روحاني، رئيس جمهور
به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام می کنم نقض برجام را از سوی هیچ یک از گروه 1+5 تحمل نخواهیم کرد و اقدام مجلس سنای آمریکا را نقض فاحش برجام دانسته که پاسخ قاطع ایران را به دنبال خواهد داشت.

مقامات امريكا
مقامات مختلف آمریکا، حتی منتقدان گذشته برجام این روزها به ترامپ هشدار می‎دهند که در صورت لغو برجام، آمریکا منزوی خواهد شد و برجام توافقی است که به دلیل حضور چند طرف لغو آن نمی‎تواند موفقیت‌آمیز باشد. افرادی که ترامپ را به احترام به برجام تشویق می‎کنند شامل مقاماتی از جامعه‎ی امنیتی و اطلاعاتی به کارشناسان و شخصیت‌های سیاست خارجی و کنگره آمریکا هستند. این افراد به ترامپ هشدار داده‌اند در صورتی که توافقی که باراک اوباما سال گذشته با ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت به امضا رساند را لغو کند یک اشتباه ژئوپلتیکی قابل توجه را انجام داده است.

 علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس
قرار بر این نیست که آمریکایی‌ها بتوانند با عمل کردن به سیاستهای رژیم صهیونیستی و عربستان تعیین کننده خط مشی در رابطه با منافع جمهوری اسلامی ایران باشند. ما برجام را فقط با آمریکایی‌ها امضا نکردیم و در مقابل ما 6 کشور این توافق را امضا کردند و به اجرای آن متعهد شدند. بنابراین این توافق فقط مختص آمریکایی‌ها نیست که آنها بتوانند آن را لغو و یا بی اثر کنند.

آیت‌الله بطحائی ، عضو خبرگان رهبري
آمریکا ناجوانمردانه نقص عهد کرد و بطور آشکار 10 سال دیگر هم ایران را در تحریم بردند. ما احتیاحی به غرب و آمریکا نداریم و سرزمینی غنی و ملتی هوشیار و اندیشمند در بخشهای مختلف داریم و می‌توانیم خودکفا باشیم. ما باید از تحریم خدا بترسیم و اگر اینها ما را تحریم کنند مانند این است که روباه‌ها و شغالها باغی را تحریم کنند. این پیمان‌شکنی و نقض عهد از ناحیه آمریکای پیمان شکن است و باید با آن مقابله کنند. مقابله به مثل یک دستور قرآنی است و از حقوق مسلم ماست. انفعال در مقابل اینها اشتهایشان را زیاد می‌کند تا ما حتی از آرم پرچم کشورمان نیز عقب‌نشینی کنیم که البته هیچگاه این اتفاق خواهد افتاد.

سید حسین نقوی ، سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس
 تمدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در سنا قطعاً نقض برجام و ایجاد مانع بر سر راه آن محسوب می‌شود. ما برای این مانع‌تراشی‌ها بسته‌های اجرایی و عملیاتی پیش‌بینی کرده‌ایم، جمهوری اسلامی راجع به این موضوع برنامه دارد و از آنجایی که این مصوبه باید به امضا رئیس‌جمهور آمریکا برسد، جمهوری اسلامی حتماً موضوع را رصد خواهد کرد و اگر این مصوبه اجرایی شود، قطعاً ما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

حميد ابوطالبي، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور
اگر برجام تعهدی چندجانبه است، نقض آن توسط یکی از اعضاء را نمی توان نقض يك جانبه دانست.  هرنقضی، اقدام برعلیه تمامی متعهدین خواهد بود. مشروع ترین و شدیدترین روش مقابله با هر نقض برجام، برخورد هماهنگ، پاسخ شدید و یکپارچه تمامی متعهدین، اقدام براساس اجماع و انزوای ناقضان است.

محسن رضايي
اگر آمریکا تحریم‌های جدید را علیه ایران اعمال کند، ما به ‌آمریکا پاسخ شوكه كننده‌اى خواهيم داد. تحریم‌های جدید فقط علیه ایران نخواهد بود؛ بلکه دهن کجی به اروپا، چین و روسیه هم خواهد بود. نادیده گرفتن شورای امنیت سازمان ملل هم خواهد بود بنابراین دست ما باز خواهد بود که علیه آمریکا اقدام کنیم ولی اقدام ما از آنها اساسی‌تر و کوبنده‌تر خواهد بود.

جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس  
من حامی تقویت روابط با ایران و برجام هستم. من فکر می‌کنم این توافق، در مسیر درستی رو به جلو است و ما باید با دولت آمریکا در این باره صحبت کنیم تا ببینیم موضع آن‌ها چیست و بر نقاط مثبت این روند تاکید کنیم. 

حميد بعيدي نژاد، رییس تیم کارشناسی هیات مذاکره کننده هسته ای ایران 
تحریم های آمریکا علیه برخی اتباع ایرانی بعد از آزمایشات موشکی اخیر کشورمان را نقض برجام مي دانم اگر هیات عالی ناظر بر برجام مطابق با شروط رهبری این تحریم ها را نقض برجام بداند از این تصمیم اطاعت می کنیم.

صالحي، رئیس سازمان انرژی اتمی
تمدید تحریم‌های ایران نقض صریح برجام است و ما پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم، اما اکنون نمی‌خواهیم اعلام کنیم که چه کار خواهیم کرد. این قانون (ISA یا تحریم‌های 10 ساله) اکنون وجود دارد، اما رئیس‌جمهور آمریکا آن را ملغی اثر کرده است و فعلا آثاری مترتب بر آن واقف نیست اما اگر دوباره عملیاتی و اجرایی شود، نقض صریح برجام است.

برچسب ها: نقض برجام ، نقض برجام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار