صدای زنگ انتخابات شورای اسلامی شهر و ریاست جمهوری به صدا در آمده است؛ با نزدیک شدن به هر انتخاباتی، متولیان امر تمهیداتی برای آن می اندیشند. حال اگر این تمهیدات مصوبه قانونی داشته باشد، خود را ملزم می دانند تا از طریق رسانه ها آن را به اطلاع عموم برسانند.
کد خبر: ۳۴۰۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰ 08 December 2016






















به گزارش تابناک البرز؛ صدای زنگ انتخابات شورای اسلامی شهر و ریاست جمهوری به صدا در آمده است؛ با نزدیک شدن به هر انتخاباتی، متولیان امر تمهیداتی برای آن می اندیشند. حال اگر این تمهیدات مصوبه قانونی داشته باشد، خود را ملزم می دانند تا از طریق رسانه ها آن را به اطلاع عموم برسانند؛ بر این اساس و طبق قانون اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای نگهبان مشخص شدند؛ بر این اساس، 7 نفر به عنوان عضو هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند که اسامی این اعضا عبارتند از: آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله محمد یزدی، محمدرضا علیزاده، محسن اسماعیلی، عباسعلی کدخدایی، سیامک ره‌پیک و حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی.

قانون چه می گوید؟
 قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری چندین و چند ماده در این ارتباط دارد که عبارتند از؛ 
‌ماده 1 - طبق اصل نود و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شورای نگهبان نظارت بر انتخابات رئیس جمهوری را بر عهده دارد.
‌ماده 2 - قبل از شروع انتخابات از سوی شورای نگهبان هفت نفر از افراد مسلمان و مطلع و مورد اعتماد دارای حسن سابقه با اکثریت مطلق آراء‌اعضای شورای نگهبان به عنوان هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات رئیس جمهوری و سه نفر به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب و به وزارت کشور معرفی‌می‌شوند.
‌تبصره - از هفت نفر عضو هیأت مرکزی نظارت، حداقل دو نفر باید عضو شورای نگهبان باشد.

‌ماده 3 - هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات می‌تواند برای انجام مسئولیت محوله محل کار خود را در وزارت کشور قرار دهد.
‌ماده 4 - هیأت مرکزی نظارت، بر کلیه مراحل انتخابات و جریانهای انتخاباتی و اقدامات وزارت کشور که در انتخابات مؤثر است و آنچه مربوط به‌صحت انتخابات می‌شود نظارت خواهد کرد.
‌ماده 5 - هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات باید برای هر شهرستان (‌اعم از مرکز شهرستان و بخشهای تابعه و شعب ثبت نام و اخذ رأی) به هر طریق‌که مصلحت بداند ناظر یا ناظرینی با شرایط مذکور در ماده 2 جهت نظارت بر انتخابات تعیین کند.
‌تبصره - مفاد این ماده در انتخابات نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز جاری است و قوانین مغایر آن کان‌لم‌یکن تلقی می‌گردد.
‌ماده 6 - شورای نگهبان در هر مورد که صلاح بداند می‌تواند رأساً تمام یا برخی از
ناظرین را انتخاب نماید.
‌ماده 7 - در طول مدت رأی‌گیری و قبل و بعد از آن هیأت مرکزی نظارت یا ناظرین منتخب آنان در سراسر کشور بر کیفیت آن نظارت کامل دارند و در‌هر مورد که سوء جریان یا تخلفی را مشاهده کنند کتباً تذکر خواهند داد فرمانداران و بخشداران موظفند بنا بر نظر آنان طبق قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در رفع نواقص اقدام کنند ناظرین منتخب شورای نگهبان در صورتی که مسئولین وزارت کشور نظرات آنان را ملحوظ ندارند، مراتب را به‌هیأت مرکزی نظارت شورای نگهبان گزارش خواهند کرد.

چرایی قانون نظارت بر انتخابات
همواره هر انتخاباتی که برگزار می شود ممکن است با چالش هایی همراه بوده است و قانونگذار برای پیشگیری از این امر، خیال صاحبان رای و کاندیداهای مورد نظر را راحت می کند. بر این اساس صحت انتخابات بر عهده ی این هیئت است و چنان چه تخلفی روی دهد توسط این اعضا مورد پیگرد قرار می گیرد. به گونه ای که این گروه به کمک وزارت کشور آمده تا بدین ترتیب انتقال قدرت با آرامش صورت بگیرد.


برچسب ها: نظارت ، قانون ، انتخابات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار