با موافقت مجلس با دریافت وام از روسیه
درحالیکه در ایران، افزایش حجم نقدینگی در مقطع زمانی خاص باعث افزایش میزان تورم و بسته شدن وام های بانکی شد که در تمام کشورهای جهان تمهیدات خاصی برای این موضوع اندیشیده شده است. این مسئله سبب شد تا ایران به سمت دریافت وام های بانکی از سایر کشورها حرکت کند.
کد خبر: ۳۴۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳ 10 December 2016

درحالیکه در ایران، افزایش حجم نقدینگی در مقطع زمانی خاص باعث افزایش میزان تورم و بسته شدن وام های بانکی شد که در تمام کشورهای جهان تمهیدات خاصی برای این موضوع اندیشیده شده است. این مسئله سبب شد تا ایران به سمت دریافت وام های بانکی از سایر کشورها حرکت کند.

گرفتن وام به رشد اقتصادی می انجامد
جلسه هیئت دولت، روز چهارشنبه، ١٧ آذرماه به ریاست دکتر حسن روحانی برگزار شد  که در این جلسه ، مجوز اخذ تسهیلات مالی از روسیه برای اجرای برخی از طرح‌های ‏پروژه‌های زیربنایی و تولیدی صادر شد.این وام با اولویت انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه‌آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبکه‌های آبیاری و طرح انتقال آب ‏هزینه خواهد شد.‏ 

در این راستا محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مصاحبه ای و موافقت با اخذ وام از دولت روسیه گفت: در تبصره 3 قانون بودجه 95 مجلس به دولت مجوز داده است تا 50 میلیارد دلار تا از منابع خارجی به صورت فاینانس استفاده کند. برای دستیابی به رشد 8 درصد اقتصادی باید از بخشی از منابع داخلی و بخشی از منابع خارجی استفاده کنیم اما فقط یکی از انواع منابع یعنی فاینانس مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در مذاکراتی که ما با روس‌ها داشته‌ایم برای خط اعتباری صادراتی روس‌ها اعلام آمادگی کردند و ما هم برای استفاده از منابع آنها آمادگی لازم را اعلام کرده‌ایم.

مخالفت ها و موافقت های وکلای مردم
این تصمیم برای نخستین بار است که توسط مجلس شورای اسلامی اتخاذ می شود، نمایندگان ملت به دولت اجازه می دهند که از دولت روسیه وام اخذ کنند. اما در این راستا یکی از نمایندگان مجلس این کار را دارای اشکالاتی دانست؛ در این خصوص علی ادیانی نماینده قائم شهر در مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم در اخطار اصل 80 قانون اساسی و در جریان بررسی پیشنهاد مربوط به دریافت وام 5 میلیارد دلاری ایران از روسیه، عنوان کرد که آنچه که در تبصره الحاقی به اصلاحیه قانون بودجه سال 95 کشور برای اخذ وام به مبلغ 5 میلیارد دلار از دولت روسیه بیان شده است، دارای نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.آیا پیش نیازهای اخذ این وام به لحاظ سیاست خارجی و اضطرار دولت برای اخذ این وام به چه دلیل در لایحه و در کمیسیون بیان شده است؟ 

علی لاریجانی در پاسخ با بیان اینکه آنچه که بیان کردید، اشکال قانون اساسی نیست و برداشت شخصی شما از قانون است، خاطرنشان کرد: البته بهتر بود که دولت در قالب لایحه این درخواست را مطرح می کرد، از حدود یکسال پیش دولت روسیه اعلام کرده بود که قادر است وام با کارمزد 2 درصد را به ایران بپردازد.نمایندگان اگر مخالفتی دارند می توانند به این پیشنهاد رأی ندهند، نمایندگان موافق و مخالف این پیشنهاد نظراتشان را بیان کردند و تصمیم نهایی در این باره با مجلس شورای اسلامی است.

رای به دولت
اگرچه برخی از نمایندگان با این موضوع مخالف بودند و علت مخالفت خود را وابستگی کشور به بیگانگان اعلام کردند با این حال با تذکرهای رئیس مجلس و نماینده دولت، وکلای ملت به این پیشنهاد رای دادند. 

به موجب مصوبه مجلس به دولت اجازه داده شد با رعایت سقف مقرر در تبصره 3 قانون بودجه سال 1395 کل‌کشور تا مبلغ 5 میلیارد دلار وام از روسیه برای طرح‌های تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای با شرایطی اخذ کندوکلای ملت با 148 رأی موافق،45 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع با این پیشنهاد موافقت کردند.

ادامه تعاملات با روسیه
موضوع اخذ وام از روسیه تنها مشارکت ایران با این کشور نیست. روابط ایران و روسیه پس از برجام به شدت افزایش یافته‌است. در روزهای گذشته ایران تجهیزات زیادی را از این کشور خریداری کرده‌است. با  بالا گرفتن این دست روابط اقتصادی پس از تعاملات سیاسی،  گویا روابط ایران با روسیه نزدیک تر شده و در عرصه های دیگر نیز شاهد خبرهای خوب تعاملات وزرای خارجی خواهیم بود. جای امیدواری است که با سرمایه گذاری این وام در بخش های مذکور از رکود خارج شده و به رشد اقتصادی 8 درصد نزدیک شویم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار