در پي درخواست پلیس فتا برای فیلتر کردن چند شبکه اجتماعی
تلگرام این روزها تبدیل به اصلی ترین شاهراه ارتباطی میان کاربران ایرانی گشته است. بر اساس آمار کافه بازار، این اپلیکیشن هم اکنون بیش از ۱۵ میلیون نصب فعال دارد و افراد زیادی از آن جهت ارتباط با دوستان و آشنایان خود، استفاده می کنند.
کد خبر: ۳۴۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸ 11 December 2016
به گزارش تابناك البرز؛ تلگرام این روزها تبدیل به اصلی ترین شاهراه ارتباطی میان کاربران ایرانی گشته است. بر اساس آمار کافه بازار، این اپلیکیشن هم اکنون بیش از ۱۵ میلیون نصب فعال دارد و افراد زیادی از آن جهت ارتباط با دوستان و آشنایان خود، استفاده می کنند.

وی‌چت، واتس‌آپ، تانگو، وایبر و اخیرا هم تلگرام از جمله پیام‌رسان‌های رایجی هستند که با توجه به ماهیت خارجی‌شان هر از چند گاهی حرف و حدیث‌هایی پیرامون مسدودسازی آنها مطرح می‌شود تا امنیت کاربران حفظ شود.

تلگرام از جمله اپلیکیشن های پیام رسان در فضای مجازی است که به دلیل ویژگی و قابلیت های برتر از جمله سرعت، امنیت، فضای ذخیره سازی و تنوع در پلت فرم ها و باز بودن متن، با استقبال زیادی کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته به گونه ای که به ویژه درماه های اخیر خیل عظیمی از کاربران از سایر پیام رسانها از جمله وایبر به سوی این برنامه کوچ کردند.

تلگرام و دولت يازدهم
از آغاز به کار دولت یازدهم مساله فیلترینگ از سایت‌ها به نرم‌افزارهای ارتباط جمعی در موبایل‌ها کشیده شد. اگر تا پیش از آن شورای عالی فضای مجازی کار فیلترینگ سایت‌هایی که خلاف قانون عمل می‌کردند را دنبال می‌کرد، با ورود دولت یازدهم و گسترش روز افزون شبکه‌های اجتماعی موبایلی بحث نظارت بر عملکرد آن‌ها قوت گرفت با اين وجود متوليان امر در دولت يازدهم راي به فيلترينگ تلگرام ندادند و مخاطبان اين شبكه ي اجتماعي همچنان در حال فعاليت هستند

راي به عدم فيلترينگ تلگرام در سال گذشته
محبوبیت و همه گیر شدن اپلیکیشن پیام رسان تلگرام در کشورمان ، حساسیت روی این نرم افزار را بسیار زیاد کرده و هر هفته شاهد اظهار نظر های متفاوت مسئولین در مورد آینده فعالیت این شبکه اجتماعی موبایلی در ایران هستیم.

سال گذشته نيز کارگروه فیلترینگ درباره فیلتر شدن یا نشدن تلگرام تصمیم می‌گیرد. موافقان و مخالفان این قضیه دلایل خود را اعلام کردند.

عبدالصمد خرم‌آبادی دبیرکارگروه فیلترینگ در سال گذشته در مصاحبه اي عنوان كرده كه شبکه‌های اجتماعی خارجی عامل جاسوسی هستند. وی این سوال که چرا خارجی‌ها برای ما شبکه‌های اجتماعی رایگان تولید کرده‌اند؟ را طرح کرد و به آن این طور پاسخ داد که «صرفا برای اینکه از ما جاسوسی کنند» همچنين به گفته او طبق قانون ما باید محتوای مجرمانه را فیلتر کنیم و از طرفی نیز به دلیل کدگذاری داده‌های تلگرام نمی‌توانیم فیلترینگ هوشمند را روی آن اجرا کنیم. علاوه بر اینکه فیلترینگ هوشمند اینستاگرام هم به مقدار بسیار کمی موثر بود و به هزینه‌هایی که صرف شد نمی‌ارزید. تلگرام علاوه بر مسائل مستهجن، دارای مسائل متعدد ضد امنیتی است برای مثال گروه داعش برای فراخوان از تلگرام استفاده می‌کند.
با اين وجود وزير اطلاعات در مصاحبه اي در گذشته عنوان كرد كه بنده و همکارانم در وزارت ارتباطات هیچ برنامه‌ای برای محدودسازی شبکه‌های اجتماعی نداریم و به کاربرد این شبکه‌ها در زندگی روزمره واقفیم و در طی این مدت همواره پیگیر تداوم فعالیت شبکه‌های اجتماعی نیز بوده‌ایم.

همچنين مدیرکل روابط عمومی‌ شرکت مخابرات ایران طی مصاحبه ای که با روزنامه آفتاب یزد انجام داده، اعلام کرده است که تلگرام تا آخر عمر دولت فیلتر نخواهد شد. وي عنوان كرده كه «سیاست دولت یازدهم از ابتدا مخالفت با فیلترینگ بوده و همچنان هست و تا آخر عمر این دولت هم خواهد بود؛ از این رو مخابرات تصمیمی برای فیلتر کردن تلگرام ندارد. من معتقدم بهترین راهکار در این زمینه بحث فیلترینگ هوشمند است که ضرورت دارد هرچه سریع‌تر در کشور توسعه پیدا کند. در همه دنیا، اینگونه است که تنها آن بخش از سایت‌ها و نرم‌افزارها فیلتر می‌شود که مورد دارند و به خاطر برخی مسائل و مشکلات کل سایت را فیلتر نمی‌کنند»
با تمام اين حرف ها در سال كذشته راي به عدم فيلترينگ تلگرام داده شد و اين شبكه همچنان جذاب ترين شبكه اجتماعي كشور است.

خداحافظي با تلگرام؟
رئیس پلیس فتا به تازگی خواستار فیلترینگ ۳۰ شبکه اجتماعی در ایران شده است. وي طی روزهای گذشته در نشستی مطبوعاتی اینگونه اعلام کرده است که از  ۱۵۲پیام رسان در دنیا ۵۲ پیام رسان در کشور فعال است که بر اساس آخرین مصوبه کارگروه مصادیق مجرمانه باید ۳۰ مورد از این پیام رسان ها مسدود شوند.

این اظهارات هادیانفر در حالی مطرح می‌شود که خود او در ادامه صحبت‌هایش گفته است: امروز در شبکه‌های اجتماعی فعال در موبایل، پایه ۶۶ درصد جرایم در تلگرام اتفاق می افتد، ۲۰ درصد هم در اینستاگرام و در واتس آپ کمتر از دو درصد جرایم داریم. باید سرور این اپلیکیشن‌ها در اختیار ما باشد ولی تلگرام و واتس آپ و اینستاگرام در اختیار ما نیست و تمایلی به دسترسی دادن به ایران ندارند که در شورای عالی فضای مجازی به آنها فرصت داده‌ایم و امیدواریم تا سال آینده از ظرفیت های بومی خودمان استفاده کنیم.

آينده دولت و فيلترينگ
همه ي اين اظهارات در حالي است كه دولت يازدهم، قول عدم فيلترينگ را داده تا جايي كه حتي در زمان انتخابات سال گذشته بر خلاف روال هميشگي كه تمامي شبكه هاي مجازي در آن برهه فيلتر مي شد اين اتفاق نيفتد و رياست جمهوري اذعان كرد كه محيط انتخاباتي را امنيتي نمي كند و اما برخي ديگر از متوليان امر در صدد فيلتر كردن اين نرم افزار شبكه مجازي به دليل بروز برخي جرائم هستند. نكته اصلي اين است كه آيا فيلتر كردن شبكه هاي مجازي آخرين راه مقابله با جرائم سايبري است؟ و ديگر اينكه دولت يازدهم در آخرين روزهاي كاري خود تا چه ميزان مي تواند بر سر قول خود بماند؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار