کد خبر: ۳۴۴۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۸ 18 December 2016
امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان گفت: دین اسلام بسیار وسیع است و با ظرفیت گسترده توان زندگی در صلح برای همه جهانیان در پرتو آن ممکن ‌است.

به گزارش شامگاه خبرنگار فرهنگی ایرنا، مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی در مراسم اختتامیه سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در مرکز همایش های سازمان صدا و سیما با اشاره به سیره رسول اکرم‌ (ص) اظهار کرد: رسول خدا بهترین الگوی ما است و حوزه های علمی، مدارس دینی و مراکز علمی باید با دید وسیع ؛ سیره پیامبر را الگوی خود قرار دهند.
وی ادامه داد: اسلام‌ امروز با تنگ نظری و افراط گرایی در همه گرایش ها روبروست؛ دشمنان‌ اسلام از این چالش ها علیه مسلمانان استفاده می کنند. 
عبدالحمید تاکید کرد: ما باید در برابر این اقدامات تدبیر کنیم ‌و بهترین تدبیر شناختن حقوق اقلیت های قومی و دینی است.
وی با تقدیر از فتوای مقام‌ معظم رهبری درخصوص احترام به ازواج پیامبر اکرم گفت: این فتوای تاریخی تاثیر بین‌المللی داشت.

** اختلافات در پاکستان ربطی به شیعه و سنی ندارد
سیدنیاز حسین نقوی روحانی اهل پاکستان نیز در این مراسم گفت: در پاکستان 25 تا 35 درصد شیعه هستند و به‌ رغم شهرت پاکستان برای دعوای بین شیعه و سنی و مجادله های مذهبی، اتحاد بین آنها در پاکستان از بسیاری از کشورهای حاضر در این کنفرانس بیش تر است.
وی به وجود دو اتحاد شورای همبستگی ملی در پاکستان اشاره کرد و افزود: در این شورا 30 گروه مذهبی حضور دارند که 5 گروه مربوط به احزاب شیعیان است.
نقوی با تاکید بر اینکه شورای یادشده در هر سال 4 اجلاس دارد ؛ ادامه داد: اتحاد تنظیمات مدارس دینی هم در‌ پاکستان 15 هزار مدرسه دینی و دو‌ میلیون طلبه را زیر نظر دارد و در مورد همه مسائل مالی و...تصمیم می گیرد.
وی افزود: اختلافات ربطی به شیعه و سنی ندارد و وحدت و اتحاد بین آنها در پاکستان بسیار عالی وجود دارد.

***گروه های تکفیری 
'عبدالرئوف توانا' مسئول شورای اخوت مزار شریف نیز در این مراسم گفت: در هیچ مذهب اسلامی نمی توان اصولی را مخالف با اصول انسانی و اخلاقی یافت.
وی افزود: گروه های تکفیری شبکه استخباراتی در خدمت سازمان های جاسوسی بین المللی هستند.
توانا تاکید کرد: تکفیری ها دو دسته هستند؛ یا آگاهانه در خدمت سازمان های استخباراتی قرار دارند و یا تکفیری هایی که با شعارهای دین، آزادی، آگاهی و ...در اردوی تروریسم‌ جهانی ایستاده اند.
وی خواستار شد: هر جا سخن ‌از این تکفیری ها است باید گفت که آنها چهره مستقل ندارند و اصل ماهیت جاسوسی آنها را باید نشان داد.

**حمله به شیخ زکزاکی 
در ادامه این‌ مراسم 'مسعود شجره ' رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن نیز به غیبت شیخ زکزاکی روحانی اهل نیجریه در این مراسم اشاره کرد و گفت: به دلیل اقدامات شیخ زکزاکی در زمینه تقریب مذاهب ؛ به او حمله شد و هدف گروه های تکفیری قرار گرفت.
وی تصریح کرد: این حملات درحالی بود که افراد و گروه های مختلف در نیجریه به او احترام می گذاشتند و هرگاه تنشی میان مسلمانان و مسیحیان در نیجریه پیش می آمد او به طرفداران خود توصیه می کرد با دیگران مهربان باشند.
شجره با بیان اینکه وقتی شیخ زکزاکی در نیجریه دستگیر شد ، عربستان و 'بنیامین نتانیاهو' رئیس رژیم صهیونیستی از این اقدام تجلیل کردند ؛ گفت: همین امر ماهیت گروه های تکفیری و وابستگی آنان را نشان می دهد.
سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور 300 مهمان داخلی و خارجی از جمله شخصیت های برجسته جهان اسلام و 60 کشور از روزهای پنجشنبه تا شنبه (25 تا 27 آذر) در تهران برگزار شد.
مراسم اختتامیه شامگاه شنبه ضمن قرائت گزارش کمیسیون های شش گانه، بیان برخی مسائل جهان اسلام توسط شخصیت های داخلی و خارجی و بیانیه پایانی در مرکز همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار