انتخابات امريكا صورت گرفت و مانند هميشه آثارش را بر سياست هاي خارجه نمايان كرد. با روي كار آمدن دونالد ترامپ و تمديد تحريم هاي ايران، به گفته برخي متخصصان برجام نقض شد؛ اما با گذشت روزهاي اوليه از آن، برخي آن را نقض برجام ندانستند و برخي ديگر سكوت كردند.
کد خبر: ۳۴۵۹۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷ 19 December 2016


















به گزارش تابناک البرز؛ انتخابات امريكا صورت گرفت و مانند هميشه آثارش را بر سياست هاي خارجه نمايان كرد. با روي كار آمدن دونالد ترامپ و تمديد تحريم هاي ايران، به گفته برخي متخصصان برجام نقض شد؛ اما با گذشت روزهاي اوليه از آن، برخي آن را نقض برجام ندانستند و برخي ديگر سكوت كردند. سكوتي كه كشدار شد و در خاتمه جواد ظريف را وادار به نامه اي كرد كه در آن خواسته شده بود تا کمیسیون مشترک برجام به اقدام اخیر آمریکا در تمدید قانون تحریم های ایران رسيدگي كند. واكنشي كه شايد بايد قبل از شكستن حريم برجام صورت مي گرفت. 

گذشته برجام
شايد براي آن كه بدانيم از چه مسئله اي سخن مي گوييم نياز به بررسي پيشينه برجام باشد. به راستي برجام چيست؟ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافقی بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران است که در تاریخ 14 ژوئیه 2015 میان ایران و کشورهای گروه 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت. مذاکرات طولانی مدت میان ایران و 6 قدرت جهانی برای دستیابی طرفین به "برجام"، همزمان با "توافق موقت ژنو" در نوامبر 2013 آغاز شد.پس از توافق ژنو، دو طرف مذاکرات را به مدت 20 ماه ادامه دادند تا سرانجام در آوریل 2015 به "تفاهم لوزان" به عنوان چارچوبی برای توافق وین دست یافتند.

بر اساس متن توافق برجام، ایران ذخایر غنی سازی متوسط خود را پاکسازی، ذخیره سازی اورانیوم با غنای کم را تا 98 درصد قطع و همچنین تعداد سانتریفیوژهای خود را تا حدود دو سوم به مدت حداقل 15 سال کاهش خواهد داد.همچنین بر اساس برجام، ایران غنی سازی بیش از 3,67 درصد را متوقف کرده و هیچ تاسیسات غنی سازی جدید و یا رآکتور آب سنگین نخواهد ساخت. علاوه بر محدودیت هایی در بخش های فنی و هسته ای تاسیسات هسته ای کشورمان، به منظور بررسی، نظارت و تایید اعمال این محدودیت ها از سوی ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تاسیسات هسته ای کشورمان دسترسی منظم خواهد داشت.

توافق هاي آني در دولت يازدهم
برجام مورد توافق قرار گرفت اما با گذشت بیش از 80 روز از اجرایی شدن برجام، واقعیت‌ها و ضعف‌های ساختاری روزبه‌روز خود را بیشتر نشان داد تا جايي كه این روزها دیگر نشانه‌ای از ذوق‌زدگی‌های ابتدایی دیده نمی‌شود. ازجمله انتقادهای جدی و دقیق منتقدان توافق هسته‌ای به تیم مذاکره‌کننده، عدم توجه به ساختار پیچیده تحریم‌ها بود؛ به این معنی که تحریم‌ها به‌حدی گسترده و در هم تنیده‌اند که برای بی‌اثر کردن آن‌ها، صرفاً نمی‌توان به تعلیق بخشی از آن‌ها اکتفا کرد زیرا در این صورت تحریم‌ها از مسیرهای دیگر و به شکل‌های مختلف، خود را بازتولید خواهند کرد، اما این موضوع هیچ‌وقت آن‌طور که باید و شاید مورد توجه تیم مذاکره‌کننده کشورمان قرار نگرفت و نهایتاً به آنجا ختم شد که در توافق نهایی، بسیاری از تحریم‌ها کماکان پابرجا باقی مانده است. اما امروز با تصویب قانون تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران نه تنها نشانی از لغو تحریم ها نیست بلکه تحریم ها مجددا در دستور کار آمریکایی ها قرار گرفته تا نشان دهد برجام هیچ سودی را عاید ملت ایران نکرد اما شايد اين نتيجه گيري براي ماه هاي اخير كمي عجولانه و غيرمنصقانه باشد.

هر چند مسئولان پس از تصویب تحریم ها توسط آمریکا واکنش نشان داده اند و گفته اند که این نقض برجام است و آمریکایی ها منتظر واکنش ایران باشند اما همانطور که مقام معظم رهبری بارها و بارها تاکید فرمودند که نمی توان به آمریکایی ها اعتماد کرد و بدعهدی آنها ثابت شده است. بر اين اساس رئیس جمهور در پی نقض برجام توسط آمریکا وپیرو تصمیمات شورای عالی امنیت ملی وهیات نظارت بربرجام، دستورهای جداگانه ای را خطاب به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی صادر کرد.

گفته هاي ظريف آقاي وزير
كارها و عملكرد وزير امور خارجه كشورمان اين روزها بسيار در معرض اتهام و ترديد قرار گرفته است. انتقادات بسياي به آقاي وزير براي اينكه نتوانسته آينده نگري داشته باشدزده شده است اما به نظر وي دولت آمریکا، تعهداتی که داده باید اجرا کند. ظريف مي گويد كه با پیگیری جدی که جمهوری اسلامی ایران کرده دولت آمریکا ناگزیر است تعهداتی که داده نه تنها روی کاغذ بلکه در عمل نیز اجرا کند.
در اين راستا جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه رسمی به خانم فدریکا موگرینی، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام جهت رسیدگی به اقدام اخیر آمریکا در تمدید قانون تحریم های ایران شد. 
ظریف در این نامه با اشاره به پایبندی کامل ایران به تعهدات خود طی یک سال و نیم گذشته، ماهیت "متقابل" تعهدات مندرج در برجام و خصوصیت "چندجانبه بودن" این سند را یادآور گردیده و تصریح نمود: حفظ تمامیت و انسجام برجام و پایداری آن مستلزم توجه همه طرف های برجام نسبت به تداوم اجرای مفاد آن از سوی همه اعضا می باشد. 
همچنين «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای، در خصوص ساز و کار پایبند ماندن آمریکا به تعهدات برجامی خود پس از تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران، توضیحاتی ارائه داد.

کری در ابتدای این بیانیه، ادامه اجرای برجام را هدفی راهبردی و اولویت‌دار برای آمریکا و همه متحدانش در گوشه و کنار دنیا خوانده و نوشته : «برجام کشور ما و همه دنیا را با تضمین ناتوانی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، امن‌تر کرد.»

جان کری در ادامه، مدعی شده که اوباما با تمدید تحریم‌های ایران مخالف بوده زیرا دولت آمریکا حتی برای تنبیه ایران بر سر اختلافات غیرهسته‌ای هم، اختیار و توان حقوقی کافی برای اعمال تحریم‌های جدید را داشته و خواهد داشت.

آينده تاريك برجام
با روي كار آمدن دونالد ترامپ و تمديد تحريم هاي ايران، به گفته برخي متخصصان برجام نقض شد و از سويي دولت و متصديان امر اين تخلف را تا كنون نپذيرفته اند و اذعان دارند كه برجام مربوط به آمريكا نيست كه نقض و يا اجرا شود. بر همين اساس آينده برجام با اما و اگر هاي بسياري همراه شده است كه بايد منتظر ماند و ديد در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد؟

برچسب ها: برجام ، توافق ، سکوت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار