سیستان و بلوچستان با در اختیار داشتن 11.5 درصد از پهنه خاکی ایران اسلامی، همجواری با 2 کشور افغانستان و پاکستان، در اختیار داشتن تنها بندر اقیانوسی کشور و هزاران مزیت دیگر تا پیش از این در سایه نامهربانی های خواسته یا ناخواسته از پیشرفت متعالی باز مانده و تنها به برخی از ظرفیت های آن توجه شده بود
کد خبر: ۳۴۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۳ 19 December 2016
به گزارش تابناک البرز؛ سیستان و بلوچستان با در اختیار داشتن 11.5 درصد از پهنه خاکی ایران اسلامی، همجواری با 2 کشور افغانستان و پاکستان، در اختیار داشتن تنها بندر اقیانوسی کشور و هزاران مزیت دیگر تا پیش از این در سایه نامهربانی های خواسته یا ناخواسته از پیشرفت متعالی باز مانده و تنها به برخی از ظرفیت های آن توجه شده بود.
به گفته بسیاری از کارشناسان، در صورت جدی گرفتن ظرفیت های سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص و وجود نیروی جوان بسیار در آن، این استان می تواند به یکی از قطب های اقتصادی کشور تبدیل شود همانگونه که در دوران تحریم های ظالمانه صادرات این نقطه از کشور نمود روشنی از این ادعا بود.

دولت يازدهم و مناطق محروم
با روی کار آمدن دولت یازدهم و در سایه افزایش عقلانیت در تصمیم گیری ها، توجه به مزیت های مرزی، تاکید بر اقتصاد درون محور، اهمیت دادن به کارگاه های خرد و کوچک و توجه همه جانبه به ظرفیت های سیستان و بلوچستان، طرح های این دولت در شمال و جنوب سیستان و بلوچستان در ابتدا سبب آغاز امید، کار و به طور کلی پویایی اقتصادی و اجتماعی در این استان شد. امري كه اين روزها رنگ باخته است و همچنان سايه نا اميدي را بر اين منطقه افكنده است. اين در صورتي است كه از جمله برنامه های دولت در سفر به سیستان و بلوچستان آماده سازی مجتمع های پتروشیمی در ایرانشهر، اجرای طرح گازرسانی به زاهدان و مناطق وسیعی از استان، توسعه بندر چابهار با هدف اتصال راه آهن شمال کشور به افغانستان و آسیای مرکزی بود که تا کنون این طرح ها به بهره برداری نرسیده اند.
وعده هاي تو خالي به سيستان
اگرچه بودجه مورد نیاز برای احداث خط لوله انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۳ تعیین شده است، اما وعده گازرسانی به این استان وارد سال هفتم (از سال ۸۸ تاکنون) شده است. فارغ از علت تعلل‌های پیش‌آمده، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان تأثیر بسزایی در رونق صنایع و کاهش مصرف سوخت مایع خواهد داشت.
مسئولین دولتی تاکنون چندین مرتبه وعده افتتاح پروژه گازرسانی به سیستان و بلوچستان را داده‌اند اما این استان تاکنون شاهد این اتفاق نبوده است. خردادماه سال ۹۵ منتظر، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرده که خط لوله گاز تا ورودی استان سیستان‌وبلوچستان رسیده و شهرستان ایرانشهر به شبکه سراسری گاز متصل شده است و تا پایان ۹۵ خط لوله ایرانشهر-زاهدان به بهره‌برداری خواهد رسید
نکته قابل توجه آن  است که بر اساس وعده دولت، در فروردین ماه ۹۶ و حدود یک ماه پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری این پروژه به اتمام خواهد رسید.
آينده روشن است
نوبخت در خصوص انتقادات وارده به محروميت اين منطقه و تصميم گيري دولت يازدهم براي فرار از وضع موجود بیان کرد: با عنایت دولت، سه شوک اعتباری در جهت پیشرفت و رعایت عدالت و توازن منطقه‌ای به سیستان و بلوچستان می‌دهیم که شامل اختصاص یک ردیف متمرکز به صورت ویژه برای سرعت بخشی به توسعه استان، افزایش سهم استان از محل ردیف‌های هزینه‌ای و تملک سرمایه‌ای و اختصاص یک ردیف ویژه به بحث عدالت آموزشی سیستان و بلوچستان است.
اين خبر شايد نور اميدي در برگشت هويت تاريخي و محروميت زدايي از اين شهرستان داشته باشد و بايد منتظر ماند و ديد كه آيا با توجه به نزديك شدن انتخابات آينده، باز هم دولت اين منطقه استراتژيك را جدي نمي گيرد؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار