هزينه ي تحميل بر مجلس دهم
استیضاح یكی از ساز وكارهای سیاسی مورد استفاده در سیاست داخلی كشورها و به طور مشخص عرصه مناسبات دو قوه مقننه و مجریه است. اما در سال هاي اخير هدف آن تغيير كرده و جاي خود را به حاشيه هايي داده است كه گره اي از مشكل جامعه باز نمي كند.
کد خبر: ۳۴۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵ 19 December 2016




















به گزارش تابناک البرز؛ استیضاح یكی از ساز وكارهای سیاسی مورد استفاده در سیاست داخلی كشورها و به طور مشخص عرصه مناسبات دو قوه مقننه و مجریه است. اما در سال هاي اخير هدف آن تغيير كرده و جاي خود را به حاشيه هايي داده است كه گره اي از مشكل جامعه باز نمي كند.

پيشينه استيضاح در دنيا
استیضاح یكی از ساز وكارهای سیاسی مورد استفاده در سیاست داخلی كشورها و به طور مشخص عرصه مناسبات دو قوه مقننه و مجریه است. سابقه تاریخی انجام استیضاح اگرچه به قرون وسطی باز می گردد اما نمونه های عینی مشخص آن را می توان در عملكرد اوایل قرن نوزدهم نظام سیاسی انگلیس مشاهده كرد. در نظام های سیاسی جهان برای جلوگیری از تمركز قدرت و نیز رعایت جنبه های تخصصی اداره امور جامعه، قدرت حكومت به سه شاخه تقنینی، اجرایی و قضایی تقسیم شده است.

استیضاح زمانی است که یک پرونده سیاسی برای وزیر یا وزرا گشوده می‌‌‌شود و در آن نمایندگان استیضاح کننده، وزیر یا وزیران را همراه با مؤاخذه به صحنه سیاسی مجلس فرا می‌‌‌خوانند تا به ایرادات وارده پاسخ گویند و پس از آن، موضوع اعتماد یا عدم اعتماد در مجلس نسبت به وزیر یا وزیران مورد بررسی قرار می‌‌‌گیرد و در خاتمه، با اکثریت آراء نمایندگان، مجلس اتخاذ تصمیم می‌‌‌كند.

در همین راستا وزرا و رئیس جمهور چون مسؤولیت سنگینی در برابر امور اجرایی و سیاسی جامعه و کشور دارند، باید در نارسایی‌ها و کجروی‌ها نیز در مقابل یک قوه ناظر پاسخگو باشند، تا از چهار چوب قانونی خود پا فراتر نبرند.

استيضاح در سال هاي اخير
استيضاح در كشور ما اما در سال هاي اخير به حربه اي جهت تسويه حساب سياسي تبديل شده است. وسيله اي كه افراد گله هاي چندين ساله خود را به عرصه ي ملي بكشانند. اين اتفاق تا حدي روال تبديل شده است كه نائب رئيس مجلس واكنش نشان داد. در اين راستا مسعود پزشکیان به نقل از ايسنا در نشست صمیمی با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه اظهار کرد كه  بین نقد و تخریب باید تفاوت قائل شد چرا که اگر به دنبال ایجاد تفرقه و نزاع باشیم در دامن همان آمریکایی افتادیم که هدف اصلی آن فتنه انگیزی و از بین بردن وحدت مردم ایران است. وی  در ادامه گفت: عوام فریبانه حرف نمی‌زنم چرا که در طول 38 سال با عوض کردن مسئولان مشکلات کشور حل نشده است و باید به جای پیدا کردن مقصر  همواره به دنبال پاسخ برای مشکلات مردم باشیم.

هزينه هاي نامتعارف مجلس
واكنش پزشكيان به حوادثي رخ داد كه در طول ماه هاي اخير در كشور رخ داد و عده اي با سوگيري چاره آن را در تغيير مديريت دانستند حال بايد توجه كرد اين سو گيري و تغيير مسئولان چه هزينه هايي بر كشور بار ميكند؟

به نظر می رسد که مجلس هزینه ای برای اقدام های انجام نشده اش می پردازد در حالی که فراکسیون های مجلس بر نقش لابی ها پیش از طرح استیضاح تاکید دارند، و هیات رییسه هم در اعلام وصول استیضاح ها احتیاط می کند اما باز هم این همه حاشیه برای مجلسی كه از تمام سلايق سياسي در آن ديده مي شود امري است كه شايد چندان به نفع مردم و دولت نباشد و تنها هزينه ي نامتعارف بر مجلس بار ميكند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار