در پي اظهارات متناقض انگلستان
اين روزها روابط ايران در دنيا توسعه يافته است تا جايي كه وزیر امور خارجه انگلیس چند روز گذشته در سخنرانی خود گفته بود كه باید برای توسعه روابط بهتر با تهران تلاش کنیم و در مورد برجام از حمايت خود حرف زده بود
کد خبر: ۳۴۵۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳ 19 December 2016
به گزارش تابناک البرز؛ اين روزها روابط ايران در دنيا توسعه يافته است تا جايي كه وزیر امور خارجه انگلیس چند روز گذشته در سخنرانی خود گفته بود كه باید برای توسعه روابط بهتر با تهران تلاش کنیم و در مورد برجام از حمايت خود حرف زده بود.

موضع نامشخص انگلستان در سياست خارجه
اين سخنان در صورتي عنوان شد كه وي نيز هفته گذشته در اظهاراتی بی اساس ایران را به دست داشتن در جنگ‌های نیابتی با عربستان در منطقه متهم کرد.
به گزارش فیدوس، وبسایت روزنامه گاردین، چاپ لندن، فیلمی از اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در یک نشست بین‌المللی را منتشر کرده که در آن، جانسون ضمن ابراز نگرانی از شرایط خاورمیانه و به ویژه درگیری‌های مذهبی بین مسلمانان، صراحتا ایران و عربستان سعودی را مورد انتقاد قرار داده است.

در فیلمی که روزنامه گاردین منتشر کرده، نخست احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب، در سخنانی پیرامون بحران‌های موجود در منطقه خاورمیانه، از بهره‌برداری سیاسی از دین انتقاد کرده و گفته است: "کسانی مذهب را به عنوان ابزاری در سیاست به کار می گیرند و نباید چنین باشد."

جانسون ضمن تایید اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب، گفته است: "انگشت خود را روی موضوع اصلی قرار دادید، زیرا هستند سیاستمدارانی که با پیچ و تاب دادن به دین و نحله‌های گوناگون یک دین واحد، از آن سوء استفاده سیاسی می‌کنند تا اهداف خودشان را پیش ببرند و این یکی از بزرگترین مشکلات سیاسی در کل منطقه [خاورمیانه] است."
اما ديري نگذشت كه سخنگوی نخست وزیر انگلیس روز پنج شنبه در واکنش به این اظهارات گفت که موضع جانسون یک دیدگاه شخصی است و ارتباطی با مواضع دولت ندارد.

و اما امروز....
سياست خارجه روز گذشته شاهد مواضع ديگري از سوي سران انگليسي بود. ترزا می، نخست وزیر انگلیس در سخنرانی روز چهارشنبه خود در سی و هفتمین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس؛ گفت: کشورش آماده است با کشورهای عضو شورا برای عقب راندن آنچه به ادعای وی «اقدامات تهاجمی ایران در منطقه» است، همکاری کند.

در پی اظهارات مداخله جویانه "ترزا می" نخست وزیر انگلیس در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، "نیکلاس هاپتون" سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به اظهارات نسجیده نخست وزیر آن کشور، توسط معاون مدیر کل غرب اروپا به وی ابلاغ شد.

 معاون مدیر کل غرب اروپا وزارت امور خارجه کشورمان در این دیدار به سفیر انگلیس متذکر شد که "اظهارات غیر مسئولانه، تحریک آمیز و تفرقه افکنانه خانم "ترزا می" در اجلاس مذکور، غیر قابل قبول و مردود و قویا انتظار می رود دیگر شاهد چنین اظهارات غیر قابل قبولی نباشیم."

در این دیدار خطاب به سفیر انگلیس تاکید شد: "این اقدامات در تناقض با توسعه روابط اعلامی بوده و بیش از پیش باعث ایجاد خدشه در روابط دو کشور می شود. "

انگليس چه ميخواهد؟
حتما تاكنون با اصطلاح سياست انگليسي مواجه شده ايد. سياستي كه براي آنكه همه را در تيم خود بياورد به قولي به تير و تخته مي زند؛ اين سياست سال هاست كه رنگ باخته زيرا نمي توان در روابط خارجه هم عليه و هم آن كه له طرف مورد مذاكره ي خود باشيد. با توجه به اظهارات نه چندان صادقانه انگلستان، نمي توان به پشتوانه سخنان يك مقام انگليسي در مورد برجام خوش بين يا بدبين بود و اصطلاحا نمي توان مذاكره صحيحي انجام داد زيرا در مذاكرات خود نمي دانيد آيا توافقات مذكور، نظرات شخصي طرف خارجي است يا خير!!!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار