کد خبر: ۳۴۷۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶ 24 December 2016
اخبار سیاسی در هفته ای که گذشت



رونمایی از منشور حقوق شهروندی 
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی ز منشور حقوق شهروندی را  صبح  روز دوشنبه29 آذر در سالن اجلاس سران رو نمایی کرد. وی با بیان اینکه اسلام و حکومت اسلامی به جز حکومت قانون نیست اظهارکرد: بزرگ‌ترین امتیاز حکومت پیامبر اسلام حکومت قانون بود و پیامبر به عنوان بالاترین مقام فرستاده خدا حق نداشت ذره‌ای از قانون الهی تخلف کند. منشور حقوق شهروندی به دنیا اعلام می‌کند که جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی این ظرفیت را دارد که از تمام ویژگی‌های حقوقی نوین دنیای امروز در چارچوب فرهنگ اسلامی ایرانی به خوبی استفاده کند.

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی در مرحله اول دانستی است، یعنی همه باید از حقوق خود آگاه شوند، خاطر نشان کرد: پس از آنکه از حقوق خود آگاه شدیم باید مطالبه کنیم، یعنی در مرحله بعد حقوق شهروندی خواستنی است و باید از همه مسئولان در کشور مطالبه شود و در مراحل بعدی نیز اجرایی و عملیاتی گردد.

امضای پنج سند همکاری میان ایران و قرقیزستان
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان برای توسعه همکاری‌های خود در ‏حوزه‌های متنوع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، یک سند همکاری 10 ساله منتشر ‏کردند.در نقشه راه همکاری‌های ایران و قرقیزستان که برای یک دوره 10 ساله تدوین ‏شده ، مسیرهای توسعه سریع همکاری‌های دو کشور دربخش‌های "سیاسی" ،" ‏تجاری و اقتصادی"،" نیرو و صنعت"، "حمل و نقل و ارتباطات"،" کشاورزی و ‏صنایع تبدیلی" ،" همکاری های استانی"،" فرهنگی و بشردوستانه، علمی و فنی، ‏گردشگری و حوزه بهداشت " و " امنیت و مبارزه با بلایای طبیعی و حفاظت محیط ‏زیست" هدفگذاری شد.‏

وضعیت نامشخص مفسد اقتصادی
رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش، بابک زنجانی گفت: امروز از طریق رسانه‌ها مطلع شدم که پرونده موکلم در مسیر اجرای حکم قرار گرفته ولی رای صادره از سوی دیوان عالی کشور هنوز به بنده به عنوان وکیل بابک زنجانی ابلاغ نشده است. هرچند را ی قطعی است و مرجع صادر کننده آن دیوان عالی کشور است اما طبق قوانین و مقررات رای باید به وکیل و متهم ابلاغ شود زیرا در قانون ظرفیت‌هایی پیش‌بینی شده که حتی زمانی که رای قطعی توسط دیوان عالی صادر می‌شود، امکان اعتراض و درخواست بازبینی مجدد و اعاده دادرسی وجود دارد.

انتشار مصوبات کمیسیون مشترک برجام 
مجموعه‌ای از مصوبات کمیسیون مشترک برجام در سایت وزارت امور خارجه منتشر شد.در فایل منتشر شده توسط وزارت خارجه 7 سند از مصوبات کمیسیون مشترک برجام به زبان انگلیسی منتشر شده است.

نامزد موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری
اسدالله بادامچیان، نایب رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در حاشیه مراسم سالگرد درگذشت مرحوم پرورش گفت: نامزد نهایی موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری از بین من و میرسلیم انتخاب می‌شود. خیلی طول نمیکشد که حزب موتلفه نامزد نهایی خود را از بین من و میرسلیم انتخاب می‌کند.ما قطعا یک فرد حزبی و حقوقی را معرفی می‌کنیم، اگر هم ائتلاف اصولگرایان نامزد موتلفه را ارجح تشخیص دادند از او حمایت کنند.

شلیک پدافند هوایی به یک هلی شات در محدوده خیابان انقلاب 
معاون امنیتی استانداری تهران با تایید شلیک چند گلوله هوایی ساعاتی پیش در تهران گفت: در حال تحقیقیم که دلیل این شلیک ها چه بوده است. ما از چند نهاد تقاضا کرده ایم که منشاء و دلیل این تیراندازی را اعلام کنند ولی هنوز جوابی دریافت نکرده ایم و تحقیقات در حال ادامه است منتظریم تا این گزارش به دست ما برسد.همچنین دبیرخانه شورای تامین فرمانداری تهران اعلام کرد که اقدام به تیراندازی توسط پدافند هوایی به یک دستگاه هلی شات در محدوده پرواز ممنوع میدان انقلاب در ساعت 9:45 دقیقه صبح امروز انجام شده است.
شنیده ها حاکی است مالک این هلی شات صدا و سیما بوده که برای انجام تصویر برداری نمازجمعه در منطقهپرواز ممنوع حوالی خیابان انقلاب بوده است.

رایزنی ایران، روسیه، ترکیه و بشار اسد برای برقراری صلح در سوریه
رییس جمهور روسیه گفت که ایران، روسیه، ترکیه و بشار اسد موافقت کرده‌اند که در آستانا در مذاکرات حل مسئله سوریه شرکت کنند.

برای پیوستن جبهه پایداری به وحدت اصولگرایان تلاش می کنیم
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی ، قائم مقام جامعه روحانیت مبارز گفت: در درون جریان اصولگرایی اکثر نیروها با ائتلاف موافقند اما اینکه چه کسی به عنوان کاندیدای نهایی ما معرفی شود محل بحث است.بهرحال در هر انتخاباتی برنامه‌ریزی ها و مهندسی هایی برای رسیدن به موفقیت توسط جناح های سیاسی انجام می شود که در جریان اصولگرایی نیز افرادی نسبت به برخی از تصمیم ها انتقاداتی دارند که ایرادی هم ندارد و مشکلی نیست که عده‌ای نسبت به تصمیمات درون جناحی اصولگرایان انتقاداتی داشته باشند.

توافق ژاپن و انگلیس برای توسعه همکاری‌های هسته‌ای
ژاپن و انگلیس یک قرارداد جدید امضاء کرده‌اند که به‌ میزان چشمگیری منجر به توسعه همکاری‌ها میان دو کشور در زمینه انرژی هسته‌ای می‌شود و راه را برای ساخت نیروگاه‌های اتمی در انگلیس توسط شرکت‌های ژاپنی هموار می‌کند.

این قرارداد همچنین شامل همکاری در زمینه‌های غیرعملیاتی کردن (انهدام) و رفع آلودگی‌های رادیو اکتیوی می‌شود و پیش بینی شده است که این قرارداد اجازه دسترسی بیشتر شرکت‌های انگلیسی با فناوری‌های پیشرفته‌تر به پروژه‌ها در نیروگاه اتمی فوکوشیما دایچی را خواهد داد، نیروگاهی که شش راکتور آن به دلیل زلزله شدید در مارس 2011 و نشت مواد رادیواکتیو ناشی از آن با مشکلات زیادی مواجه است.

ترور سفیر روسیه با هدف تضعیف نشست سه جانبه مسکو
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یکی از اهداف ترور سفیر روسیه در کشور ترکیه را در راستای بر هم زدن بهبود روابط ترکیه و روسیه دانست و گفت که با توجه به حمایت غرب از گروه‌های تروریستی می‌توان رد پای غرب را در این ترور مشاهده کرد.

صداوسیما به مسئولین بی احترامی نکند
احمد بیگدلی ، نماینده خدابنده طی تذکر شفاهی خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: صدا و سیما به جای تخریب مسئولان و بی احترامی به آن‌ها در برنامه های مختلف حتی دربرنامه های سرگرمی با توجه به افزایش بودجه این سازمان به وظیفه خود در جهت ارتقای فرهنگ عمومی عمل کند. بر اساس فرموده امام(ره)، پاسداشت بزرگان جهاد و شهادت یکی از وظایف ماست و در حالی که چند روز گذشته همزمان بود با سالگرد شهید تندگویان صدا و سیما هیچ اشاره ای به این موضوع نداشت لذا به این نهاد متذکر می شوم به جای برخی رفتارهای نادرست به وظایف اصلی خود عمل کند.

انتصاب در سازمان زندان‌ها 
طی احکام جداگانه‌ای از سوی رییس سازمان زندان‌ها، عباس فلاحتی مطلق و اسماعیل جمیاری به ترتیب به عنوان مدیرکل زندان‌های استان‌های مرکزی و کهگیلویه و بویراحمد منصوب شدند.

واکنش وزارت خارجه به «بی اخلاقی» یک نماینده 
 به گزارش ایسنا به دنبال انتشار مصاحبه آقای کریمی قدوسی با برخی خبرگزاری ها و توزیع متنی مخدوش میان رسانه های کشور و انتساب سخنانی به وزیر محترم امور خارجه در جلسه مشترک شورای معاونین وزارت امور خارجه با اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در شامگاه دوشنبه مورخ ۲۸آذر ماه، 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن رد اظهارات آقای کریمی قدوسی نماینده محترم ‌مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نامبردهازقضا در آن جلسه حضور نداشتند و نقل قول ایشان از سخنان وزیر امور خارجه کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی است و به منظور بهر ه برداری های خاص تحریر و تنظیم شده است.

قاسمی تاکید کرد: نقل قول های منتشره وارونه جلوه دادن واقعیات و اظهارات وزیر امور خارجه بوده و این ناراستی در بیان و نقل قول با راستی سخنان وزیر امور خارجه در تضاد کامل قرار دارد.

رئیس‌جمهور منتخب آمریکا توافق هسته‌ای را کنار نگذارد
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفت که توافق هسته‌ای کامل نیست، با این حال از رئیس‌جمهور منتخب می‌خواهد که این توافق را کنار نگذارد.؛ چراکه این کار به ایجاد یک رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه منجر خواهد شد.

پرونده شکایت «علی مطهری» از مقام قضایی به دادسرای ویژه روحانیت ارسال شد
مصطفی ترک‌همدانی ، وکیل‌مدافع علی مطهری گفت که پرونده شکایت موکلش از مقام قضایی به دادسرای ویژه روحانیت ارسال شده است.هر چند متهم موصوف در پرونده مشهد، کت و شلواری و بدون عبا و عمامه است، اما با نظر بازپرسشعبهدومدادسرای ناحیه 28 تهران، به دلیل اینکه وی تحصیلات حوزوی دارد، قرار عدم صلاحیت رسیدگی پرونده به شایستگی دادسرای ویژه روحانیت صادر شده است.

توضیحات وکیل مدافع «محمود صادقی» پیرامون پرونده موکلش
محسن صادقی ، وکیل مدافع محمود صادقی آخرین وضعیت پرونده موکلش را تشریح کرد. وی با بیان اینکه پرونده موکلم در شعبه 4 دادسرای فرهنگ و رسانه مطرح رسیدگی است، گفت: اعتراضموکلمبهروندغیرقانونیاین پرونده بود که با توجه به سمت نمایندگی وی و نادیده گرفتن "قانون نظارت بر رفتار نمایندگان" در حال انجام بود و با کمال تاسف حکم جلب آن هم جلب سیار برای ایشان صادر و در اواخر یک شب تعطیل، آن هم شب رحلت پیامبر رحمت (ص) به آن اقدام شد.

کسانی که به بهانه دفاع از اسلام، باعث افزایش اختلافات می شوند، خیانت می‌کنند
آیت الله هاشمی رفسنجانی ، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار بزرگان اهل سنت استان بوشهر، تأکید بر وحدت را سیاست اصلی نظام خواند.دو مذهب شیعه و سنی، جزئی از یک کل، به عنوان اسلام است که دین برادری و برابری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار