مروری بر روزنامه های شنبه چهارم دی ماه؛
روزنامه های امروز، موضوع آلودگی شدید هوا و علل و پیامدهای آن را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که جنجال بر سر سخنان وزیر امور خارجه در جلسه محرمانه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنان از موضوعات روز است.
کد خبر: ۳۴۸۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴ 24 December 2016


روزنامه های امروز، موضوع آلودگی شدید هوا و علل و پیامدهای آن را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که جنجال بر سر سخنان وزیر امور خارجه در جلسه محرمانه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنان از موضوعات روز است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز، موضوع آلودگی هوا را بعد از ترافیک پایتخت، مورد توجه قرار داده اند

 

 

 

 

روزنامه شرق در همین زمینه در گزارشی با تیتر «غول آلودگی هوا دوباره بیدار شد» با اشاره به اینکه تهران در حالت اضطرار است، نوشت:« غول آلودگی هوا دوباره بیدار شد و به آسمان شهر برگشت. روز گذشته با وجود تعطیلی، شاخص کیفیت هوای شهر روی عدد ١٥٣ ایستاد و یکی از بدترین روزهای تهران به لحاظ کیفیت هوا را ثبت کرد. دیروز ششمین روز در سال ٩٥ بود که هوای تهران ناسالم برای همه شهروندان به ثبت رسید. پیش از این بدترین روز تهران به لحاظ آلودگی هوا در ٢٣ آبان ماه بود که شاخص کیفیت عدد ١٥٦ بود. پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی حکایت از آن دارد که این وضعیت امروز هم ادامه خواهد داشت و به همین دلیل همه پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی استان تهران امروز تعطیل خواهند بود.

این فصل، فصل آلودگی هوا و وارونگی است و مشکل آلودگی شدید هوا نه‌فقط در تهران که در بسیاری از کلان‌شهرهای دیگر هم وجود دارد. به گفته مدیر پیش‌‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور به دلیل پایداری وضعیت هوا، شهرهای تبریز، اصفهان، کرج، اراک و مشهد هم امروز وضعیتی آلوده دارند.»

 

روزنامه شهروند نیز در گزارشی با عنوان « نقاب آلودگی بر چهره زمستان » با اشاره به اینکه پاییز امسال به اندازه کل سال گذشته، هوای تهران آلوده بود، تمام مدارس ابتدایی و پیش دبستانی‌های تهران، امروز تعطیل است.

این روزنامه در ادامه این گزارش نوشت: «ساکنان پایتخت پایان هفته دودآلودی را پشت سر گذاشتند؛ آلودگی که از پنجشنبه بر آسمان شهر سایه انداخت و در سومین روز زمستان تا حدی بیشتر شد که هوای هفت منطقه به‌شدت آلوده اعلام شود. این اتفاق در حالی است که روزهای پیش از این آسمان چنان آبی بود که بسیاری از شهروندان را بر سر ذوق آورد تا تصاویر آسمان آبی را در فضای مجازی منتشر کنند. این شرایط که در روزهای گذشته، برای شهرهای بزرگ پیش‌بینی شده بود، دیروز در تبریز با پدیده وارونگی دما و شاخص آلودگی ١٢٧ وضعیتی ناسالم را برای گروه‌های حساس رقم زد. ناسالم‌شدن هوا برای همه پایتخت‌نشینان در حالی است که براساس نتایج بررسی شاخص‌ کیفیت هوای تهران در ۲۷۶ روز اخیر، در ۶ ماه نخست امسال هوا ناسالم نشد؛ اما پاییز امسال به اندازه کل ‌سال گذشته هوا آلوده بود. با این حال گفته شد كه آلودگی تا صبح امروز (شنبه)، بیشتر دوام نخواهد آورد. از روز چهارشنبه پیش‌بینی شده بود که ادامه پایداری جوی در شهرهای بزرگ و صنعتی، افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش شاخص کیفیت هوا را در این شهرها به دنبال خواهد داشت. این پایداری در حالی ادامه داشته که براساس اعلام سازمان هواشناسی آسمان تهران در روز شنبه، چهارم دی، کمی ابری و غبارآلود، به‌تدریج ابری، در اواخر وقت بارش باران و برف با بیشینه و کمینه دمای ۱۱ و ۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی شد؛ جریانی که شهروندان به آن امید بسته‌اند تا از شدت آلودگی هوا بکاهد.»

ادامه جنجال برسر سخنان ظریف در مجلس

در حالی که همچنان روزنامه های مخالف دولت به رغم تکذیب سخنان ادعایی منتسب به دکتر ظریف، باز هم بر ادعای خود پافشاری می کنند.

 

 

روزنامه جوان در همین زمینه در گزارشی با عنوان «بروجردی: ظریف گفته بود حرف‌هایم درز نکند» نوشت: « كريمي قدوسي نماينده مردم مشهد پس از برگزاري اين جلسه ادعا كرد برگه‌هايي را ميان خبرنگاران توزيع كرد كه برمبناي آن ظريف در جلسه دوشنبه گذشته با اعضاي كميسيون امنيت از اشتباهات خود در مذاكرات هسته‌اي اينگونه گفته بود. كريمي قدوسي بيان مي‌كند‌: «آقاي ظريف در اين جلسه با صراحت گفت كه من اعتراف مي‌كنم كه اشتباه كردم و به حرف جان كري اعتماد كردم، اگر استراتژي خودم را دنبال مي‌كردم، اكنون با مشكل مواجه نمي‌شدم، مي‌پذيرم كه اشتباه كردم و مسئوليت آن را قبول مي‌كنم.» روز پنج‌شنبه صفحه نخست روزنامه‌های اصلاحات و حامی دولت به موضوعی اختصاص داشت که نشان می‌داد نقل‌قول‌های کریمی قدوسی (عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس) از محمدجواد ظریف نه تنها کذب و مخدوش شده است که اساساً‌فاقد حقیقت است، موضوعی که کمتر از 24 ساعت نادرستی آن با تأیید تلویحی ‌علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، عیان شد.»

 

این در حالی است که روزنامه نوآوران در گزارشی با عنوان « شبیخون به مبشر صلح و دوستی» به چرایی هجمه‌ها علیه سردار دیپلماسی کشور در گفت و گو با نمایندگان پرداخته است. این روزنامه در این گزاش با برخی نمایندگان گفت و گو انجام داده است که خلاصه ای از آنرا در ادامه مشاهده می نمائید:

 بیداری غول آلودگی هوا/ نقش رهبر انقلاب در آزادی حلب؟/ آغاز دعواهای انتخاباتی

اردشیر نوریان، نماینده شهرکرد: جدا از این که اقدامی که علیه محمدجواد ظریف صورت پذیرفته امری غیر اخلاقی بوده، با توجه به اهمیت موضوعی که نسبت به آن حواشی بسیاری ایجاد شده است، گفتنی است گاهی اوقات این منافع ملی و منافع کلی کشور است که در گرو رفتارهای پر هزینه در معرض خطر قرار می گیرد.در شرایطی که کشورهایی نظیر آمریکا، عربستان و غیره به دنبال ایراد فشارهای بی شماری به جمهوری اسلامی ایران هستند، یک نماینده قبل از هر نوع اظهارنظری باید این نکته را بسنجد که آیا حرف ها و رفتارهای او موجب ایجاد التهاب درونی و سست شدن پایه های وحدت می شود یا خیر؟

کوروش کرم پور، نماینده فیروزآباد: منافع ملی در واقع همان منافع نظام و عموم مردم است، به نوآوران گفت: متأسفانه نحوه تعریفی که از منافع ملی به عمل می آید، بر اساس نگاه جناحی افراد است و این خود بزرگ ترین تهدید داخلی است.

محمدرضا منصوری، نماینده ساوه : این که موضوعی محرمانه و امنیتی که در جلسه ای محرمانه در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شده به بیرون سرایت کرده و مورد تبلیغات گسترده جناحی و سیاسی قرار گیرد، نادرست وخلاف منافع ملی است.تاکنون با انواع و اقسام رفتارهای نادرست برخی افراد علیه دیگری روبه رو بوده ایم، اما اکنون می دانیم که کشور بیش از هر چیزی به تقویت وحدت ملی نیاز دارد و هر نوع اقدامی که خلاف این مهم باشد، در جهت خواست و مطالبه دشمن خواهد بود.

 

بازگشت رئیس جمهور از سه کشور

بیداری غول آلودگی هوا/ نقش رهبر انقلاب در آزادی حلب؟/ آغاز دعواهای انتخاباتی 

در همین زمینه محمد نهاوندیان در یادداشتی کوتاه با عنوان « گام بلند دیگری برای تعامل سازنده با جهان» در روزنامه ایران نوشت: « سفر به سه کشور قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان؛ همسایگان منطقه‌ای ایران که بیست و پنجمین سالگرد استقلال‌شان از شوروی سابق را جشن می‌گیرند، گام بلند دیگری در راستای سیاست تعامل سازنده با جهان است. رفع تحریم‌های هسته‌ای، زمینه آن را فراهم آورده است که با دیپلماسی فعال اقتصادی، روابط مستقیم بانکی با کشورها بازگشایی شود و افق مثبت اقتصاد ایران در کنار ثبات و امنیت داخلی، باعث شده است که کشورهای دیگر به استقبال لغو روادید و تسهیل تجاری با ایران برخیزند. همکاری نزدیک ایران با اتحادیه گمرکی اوراسیا که در اجلاس سران آن در هفته پیش رو مطرح خواهد شد و برقراری تعرفه‌های ترجیحی، فرصت کم سابقه‌ای را در اختیار صادرات کالای ایرانی قرار خواهد داد. در شرایطی که همسایگان ما در منطقه و بسیاری از کشورها در جهان، در مقابله با نااطمینانی‌های رو به افزایش جهانی، سعی بر تجمیع نیرو و تقویت ترتیبات منطقه‌ای دارند، چهره اطمینان‌بخش و امیدانگیز ایران برای همگان جذاب است. در این شرایط فقط وحدت و انسجام داخلی و هم‌افزایی نیروهاست که می‌تواند این قابلیت و پتانسیل را به فعلیت برساند.»

نقش رهبر انقلاب در آزادی حلب؟

سعدالله زارعی در یادداشتی در روزنامه کیهان با عنوان «گام‌های رهبری در آزادی حلب» نوشت: « رهبر معظم انقلاب اسلامی با تحلیل ژرف از مخاطراتی که سقوط دولت سوریه در پی می‌آورد و نیز با ارزیابی دقیق از نتایج مقاومت مؤمنانه انقلابی در برابر استکبار و عوامل آن، حفظ تمامیت ارضی و دولتی که تضمین کننده این تمامیت ارضی و هویتی سوریه است را به عنوان استراتژی ایران در دستور کار قرار داد. رهبری در این میان به دستگاه‌های ذی‌ربطی مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مسئول به نتیجه رساندن استراتژی ایران بودند دو نکته توأمان را مورد تأکید قرار دادند، «حفظ نظام سوریه که کلید حفظ تمامیت ارضی و هویتی این کشور است و جلوگیری از ریخته شدن خون بی‌گناهان در جنگ». می‌توانیم حساسیت و باریکی این دو تصمیم را حس کنیم. وقتی جنگی داخلی در یک کشور روی می‌دهد و این جنگ از شدت زیادی هم برخوردار است، حفظ خون مردمی که در اکثر مناطق در جغرافیای تحت سیطره تروریزم واقع شده‌اند، به غایت دشوار و در مرز محال قرار می‌گیرد و خود این استراتژی کار رزمندگانی که موظف به حفظ یک کشور هستند را بسیار دشوار می‌کرد. از منظر مادی این دو استراتژی خنثی کننده یکدیگر هستند و لذا اتخاذ توأمان آن‌ها یک خطای راهبردی به حساب می‌آمد اما از منظر توحیدی تلاش برای حفظ دماء و اموال بی‌گناهان در جنگ به دلیل آنکه عنایت خاص و حتماً مؤثر خداوند متعال را در پی می‌آورد، خود تضمین کننده استراتژی اول یعنی حفظ تمامیت ارضی و دولت سوریه به حساب می‌آمد و بر این اساس در طول این سال‌ها نیروهای عمل کننده از سوی جبهه مقاومت یعنی نیروهای سپاه، حزب‌الله، ارتش سوریه، نیروهای موسوم به دفاع وطنی، فاطمیون، زینبیون و گروه‌های دیگر به شدت تحت این ملاحظه انسانی قرار داشتند و این در حین جنگ پر‌شدت جبهه مقاومت علیه گروه‌های متعدد پرقدرت تروریستی، یک سپر محافظتی برای مردم سوریه بود.


رهبر معظم انقلاب اسلامی- دامت برکاته- با دو سپر «تقوا» و «بصیرت»، مقطع به مقطع دفاع از مردم و کشور سوریه را مدیریت کردند و با امکانات بسیار محدود توانستند جبهه متراکم دشمن را شکست بدهند. «تقوای» رهبری، اتصال معنوی جنگی پر‌شدت علیه کفار و مشرکین با خداوند متعالی که ندا داده بود «ان تنصرالله فلا غالب لکم» را محکم کرد و «بصیرت» رهبری استفاده درست و دقیق از زمان و نیز بهره‌گیری از ضعف‌هایی که گاه و بیگاه برای دشمن پیش می‌آمد را به دنبال آورد. به عنوان مثال رهبر معظم انقلاب از شرایط متغیر در آحاد جبهه دشمن دریافته بود که این کشورها به دلیل نفوذ، ناچارند سیاست‌های خود را پی در پی تغییر دهند و در هر تغییر سیاست یا تاکتیک، فرصتی برای جبهه حق نهفته است و می‌توان با استفاده از آن، فرصت‌های جدیدی را که دشمن از تغییر تاکتیک بدست می‌آورد هم از او گرفت. در یک زمان بعضی از این کشورها تصمیم به جنگ پرشدت مستقیم علیه سوریه می‌گرفتند در حالی که بقیه اعضای آن جبهه آمادگی همراهی در چنین جنگی نداشتند، در این شرایط، نوک پیکان اقدامات جبهه مقاومت، متوجه کشوری که تصمیم به مداخله مستقیم گرفته بود، می‌شد و عملاً مانع ورود آن کشور به جنگ مستقیم می‌گردید و این در حالی بود که نتیجه چنین عقب‌نشینی- آنگونه که در شهریور 93 اتفاق افتاد و آمریکا از جنگ مستقیم منصرف گردید- سبب تشتت در جبهه دشمن و نا‌امیدی تروریست‌ها در داخل سوریه می‌شد. ذکر تاکتیک‌های برگرفته از رهنمودهای رهبری در خنثی‌سازی اقدامات دشمن در حوصله چنین یادداشتی نیست و لذا باید به همین مقدار بسنده کرد و به مجال وسیع‌تر موکول نمود استراتژی رهبری، روسیه را در سال پنجم جنگ به نفع جبهه مقاومت پای کار آورد بدون آنکه مقدرات سوریه را در اختیار مسکو قرار دهد. استراتژی رهبری روابط ایران و روسیه را در پناه بحران سوریه به نقطه‌ای ‌رساند که اقدامات ضد ایرانی را در سطح بین‌المللی خنثی یا کم‌اثر نماید. پی‌گیری سیاست «مردم پایه امنیتی» در کشورهای دوست به ظهور و اقتدار گروه‌هایی نظیر «حشد شعبی»، «دفاع وطنی»، «انصارالله» منجر شده و کشورهایی را در برابر دشمن توانمند کرد. درباره رهیافت‌های سیاسی پیروزی جبهه مقاومت در حلب بحث زیادی نیاز است که همت صاحب‌نظران را طلب می‌کند.»

آغاز دعواهای انتخاباتی

روزنامه قانون در گزارش امروز خود با عنوان «حمله های تریبونی» به مجادله وزير ارشاد و رئيس صداوسيما پرداخته است. در این گزارش می خوانیم: « آذرماه امسال و درآخرين ماه‌هاي دولت حسن روحاني، صداوسيما به يكي از پرحاشيه‌ترين سازمان‌هاي دولتي تبديل و نهادي كه قرار بوده خبر رساني كند،خود با حواشي مختلف خبرساز شد. جنجال‌ها از برنامه‌هاي توليدي اين سازمان شروع و به واكنش دو وزير به رييس رسانه ملي ختم شد. دولت يازدهم در يك سال گذشته از منتقدان جدي سازمان صداوسيما بوده است. از انتقادات صريح شخص رييس‌جمهور نسبت به سانسور سخنانش در رسانه ملي تا نامه‌ وزير راه و شهرسازي به علي عسگري كه در آن انتقادات جدي به اين سازمان وارد و جنجال‌ها عليه اين رسانه را وارد فاز جديدي كرد. بعد از حواشي مربوط به آخرين برنامه دورهمي كه مربوط به پلاتوي مهران مديري –كه آن را به وزير امور خارجه منسوب كردند- اگرچه رييس اين سازمان واكنشي از خود نشان نداد اما مهران مديري در چندجمله‌ كوتاه اعلام كرد كه برنامه‌اش سياسي نيست و صرفا يك برنامه‌ تفريحي و گفت‌وگو محور است. اما واقعيت اينجاست كه تمام جنجال‌هاي صداوسيما مختص به اين برنامه و يكي دوبرنامه‌ توليدي ديگر كه اخيرا با رويكردشان همواره مورد نقد بوده‌اند، نمي‌شود. منتقدان رسانه‌ ملي معتقدند كه اين سازمان در انتخاب و پخش اخبار هم سليقه‌اي و جناحي عمل مي‌كند. در فضايي كه هجمه‌ها و انتقادات زيادي به رسانه‌ ملي وارد شده،وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم به اين فضا وارد شده و از عملكرد اين سازمان انتقاد كرد. سید رضا صالحی امیری در مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها تاکید کرد، امروز روزگار تک‌صدایی گذشته و صدا و سیما باید زبان همه ملت ایران با اقوام، احزاب و میل‌های مختلف سیاسی و دینی در سراسر کشور باشد: «امروز روزگار تک‌صدایی گذشته و صدا و سیما باید زبان همه ملت ایران با اقوام، احزاب و میل‌های مختلف سیاسی و دینی در سراسر کشور باشد. این موضوع از این جهت مهم است که رویکرد چندصدایی صدا و سیما می‌تواند میزان گرایش مخاطبان به رسانه‌های بیگانه را کاهش دهد.»

 بیداری غول آلودگی هوا/ نقش رهبر انقلاب در آزادی حلب؟/ آغاز دعواهای انتخاباتی

محمد عطریانفر نیز در گفت و گویی با روزنامه آرمان با عنوان « اراده‌اي كه‌هاشمي را ردکرد دنبال حذف روحاني است» گفت: « به‌نظرمي‌رسد اراده‌اي كه آقاي‌هاشمي را در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۲ از انتخابات باز داشت، به دنبال حذف آقاي روحاني از صحنه مديريت سياسي كشور و يك‌دوره‌اي كردن دولت ايشان است. در ماجراي حذف آيت‌الله هاشمي درانتخابات آنها عنوان مي‌كردند به مصلحت ملي نيست كه ايشان در انتخابات حضور داشته باشد. در حالي كه آيت‌ا...‌هاشمي به دستور و حكم رهبر معظم انقلاب سال‌هاست رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام است و بيشتر از همه به مصلحت نظام و انقلاب، آگاهي و اهتمام دارد. در شرايط كنوني اين اراده به دنبال اين است كه به هر شكل ممكن آقاي روحاني را از حضور در انتخابات باز دارد. اينكه آيا اين اراده موفق خواهد شد ديدگاه خود را عملي كند نياز به زمان و البته فراز وفروداتفاقات آينده فضاي سياسي ايران دارد. اين اراده به دنبال آن است که عرصه را بر آقاي روحاني تنگ كند تا وي در انتخابات شركت نكند و خود را در معرض آراي مردم قرار ندهد. اين اراده به دنبال حذف آقاي روحاني از مراودات متعارف سياسي نيست و بلكه به مراوداتي فراتر از مراودات متعارف فضاي سياسي كشور دل بسته است.»

 
کاریکاتور از روزنامه قانون
 
 بیداری غول آلودگی هوا/ نقش رهبر انقلاب در آزادی حلب؟/ آغاز دعواهای انتخاباتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار