طرح احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر شیراز با ظرفیت 580 هزار نفر ،در نیمه نخست سال اینده به بهربرداری می رسد.
کد خبر: ۳۴۸۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹ 24 December 2016

احداث تصفیه خانه فاضلاب شیراز با ظرفیت ورودی یک متر مکعب برثانیه
تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:بهمن بهروزی در گفتگو با خبرنگاران سرمایه گذاری این طرح ملی را 38.5 میلیون یورو و 183 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : این طرح با تامین مالی بانک جهانی و اعتبارات عمرانی از سال 88 در جنوب شرق شیراز آغاز شده است.
وی افزود : فناوری تصفیه خانه شیراز از پیشرفته ترین فن اوری روز دنیاست و با بهره برداری از ان آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز شهری به شهرداری شیراز تحویل خواهد شد.
معاون مهندسی شرکت آب و فاضلاب شیراز تصریح کرد : هم اکنون میزان اب مصرفی برای ابیاری فضای شهری شیراز معادل 5 هزار لیتر برثانیه است که از منابع اب زیرزمینی تامین می شود.
وی افزود : این میزان معادل آب شرب مصرفی این شهر است و با بهره برداری از تصفیه  خانه فاضلاب شیراز چاه های آب در اختیار شهرداری ، برای تامین آب شرب اختصاص خواهد یافت.
وی افزود : شهر شیراز به ساخت 3300 کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز دارد که تاکنون 1600 کیلومتر ان احداث شده و بقیه در حال احداث بوده یا در طرح های آتی پیش بینی شده است.
بهروزی با اشاره به تاخیر سه ساله در روند اجرای این طرح به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول ناشی از تحریم های ظالمانه گفت : کاراجرایی طرح تصفیه خانه فاضلاب شیراز از هفدهم دی ماه سال گذشته مجددا با بازگشت پیمانکار اتریشی ان اغاز شد و وهم اکنون 94 درصد تجهیزات ان خریداری شده است و در بخش ایجاد سازه های مورد نیاز پیشرفت فیزیکی معادل 80 درصد است.
وی ابراز امیداوری کرد با توجه به سرعت اجرای طرح پیش بینی می شود خط تحویل اب تصفیه خانه شیراز تا نیمه نخست سال اینده به بهر برداری برسد  و پیش بینی شده است در فرایند تصفیه ؛ فسفر و نیترات موجود در فاضلاب حذف و زمینه برای بهره گیری از این آب استحصال شده برای مصارف ابیاری فضای شهری یا رهاسازی اب در طبیعت فراهم می شود.
معاون شرکت اب و فاضلاب شیراز خاطرنشان کرد : در این تصفیه خانه از گاز متان حاصل از فاضلاب ورودی ، یک نیروگاه 650 کیلوواتی نیز احداث می شود که برق مورد نیاز این مجموعه تصفیه خانه از این نیروگاه تامین می شود و این بخش از طرح در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز سال 97 به بهره برداری می رسد.
وی خاطرنشان کرد : همزمان با پیشرفت احداث تصفیه خانه فاضلاب 65 شرکت پیمانکاری برای احداث شبکه فاضلاب شهری مشغول بکار شده اند و تاکنون برای احداث 400 کیلومتر شبکه فاضلاب قرارداد ساخت منعقد شده است.
معاون مهندسی شرکت آب و فاضلاب شیراز خاطرنشان کرد : به منظور تسریع در تامین نقدینگی مورد نیاز احداث شبکه فاضلاب شهری شیراز هریک از پیمانکاران با مجوز شورای شهر و هماهنگی شرکت اب و فاضلاب اقدام به ایجاد یک شرکت فاضلاب شهری کرده اند.
این شرکت ها ، مستقیم با مردم قرارداد می بندند و به صورت اقساط ماهانه هزینه هر مشترک را دریافت می کنند که در همین چارچوب تاکنون قرارداد احداث 180 کیلومتر شبکه فاضلاب با 11 پیمانکار منعقد شده و با همین شیوه از ابتدای سالجاری تاکنون حدود 80 کیلومتر شبکه فاضلاب ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه خشکسالی های اخیر آبرسانی شیراز را در وضع قرمز قرار داده است ، گفت : هم اکنون اب مورد نیاز 670 مشترک با پوشش جمعیتی دو میلیون نفر از 182 حلقه چاه و منابع اب سد درودزن تامین می شود.
79 درصد اب شرب شهر شیراز از منابع ابهای زیرزمینی و 21 درصد از منابع آب سطحی تامین می شود.
بهروزی خاطرنشان کرد : شرکت آب و فاضلاب شهر شیراز با توجه به کاهش شدید نزولات اسمانی در سالجاری و برای تامین اب مورد نیاز این شهر در تابستان پیش رو طرح هایی همچون تکمیل طرح تصفیه فاضلاب شهر شیراز را با جدیدت دنبال می کند تا زمینه برای جایگزینی اب استحصال شده از محل تصفیه فاضلاب برای ابیاری شهری و اختصاص اب چاه های در اختیارشهرداری به اب شرب فراهم شود .
وی افزود : طرح خرید تضمینی اب از سرمایه گذارانی که در زمینه حفر و بهره برداری چاه اب اقدام کنند از دیگر برنامه های شرکت آب و فاضلاب شیراز برای افزایش منابع 
تامین اب و استفاده از سرمایه بخش خصوصی است که تاکنون برای حفر 10 حلقه چاه با ظرفیت 300 لیتر در ثانیه قرارداد امضا کردیم.
معاون مهندسی شرکت آّب و فاضلاب شیراز خاطرنشان کرد : طرح احداث یک تصفیه خانه در غرب شیراز نیز پیش بینی شده است که خدمات رسانی به 750 هزار نفر را در شهرک صدرا تامین خواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار