تصويب قطعنامه عليه تل آويو
از آن هنگام که رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین در سال ۱۹۴۸ اعلام موجودیت کرد تاکنون به طور متوسط هر سال حداقل یک یا دو قطعنامه و یا بیانیه علیه این رژیم در شورای امنیت و یا مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، به تصویب رسیده است .
کد خبر: ۳۴۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰ 26 December 2016
به گزارش تابناك البرز؛ از آن هنگام که رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین در سال ۱۹۴۸ اعلام موجودیت کرد تاکنون به طور متوسط هر سال حداقل یک یا دو قطعنامه و یا بیانیه علیه این رژیم در شورای امنیت و یا مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، به تصویب رسیده است . آنهم در حالی که صهیونیست ها به پشت گرمی و حمایت های امریکا و دیگر قدرت های استکباری طی ۶۰ سال اخیر از اجرای بیش از ۱۰۰ مصوبه و قطعنامه سازمان ملل متحد ، سرباز زده و به اراده و خواست اکثریت ملل جهان ، بی اعتنایی کرده اند . نفوذ امریکا و دیگر قدرت ها در سازمان ملل متحد و اعطای حق ناعادلانه وتو به ۵ کشور جهان ، اصلی ترین عامل در بی نتیجه ماندن بسیاری از مصوبات سازمان ملل و به خصوص علیه رژیم صهیونیستی است 

اما امروزه شاهد چهره ي ديگري از آمريكا بوديم. شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ توقف فوری فعالیت‌های شهرک سازی رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینیان را تصویب کرد؛ این قطعنامه با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنع امریکا تصویب شد. در این قطعنامه تاریخی که پس از 37 سال بدون وتوی امریکا علیه اسرائیل صادر شد از این رژیم خواسته شده تا شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطینی از جمله شرق بیت المقدس را فورا و بطور کامل متوقف کنند. در این قطعنامه همچنین تاکید شده است: «شهرک سازی اسرائیل بقای راه حل دو کشوری را به شدت به خطر می‌اندازد و مانعی در برقراری صلح است.»پیشتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواسته بود تا کشورش این قطعنامه را وتو کند. نكته جالب توجه اين است كه آمریکا از کشورهایی بود که ادعا می کرد شهرک سازی های تل آویو در اراضی اشغالی مانع جدی بر سر راه روند مذاکره برای صلح اعراب و رژیم صهیونیستی و دستیابی به نتیجه دو دولت مستقل برای فلسطینی ها و یهودی هاست. و جالب تر از اين اتفاق رويكرد جدي آمريكا در اين خصوص است. آمریکا تنها کشوری بود که به چهار قطعنامه حقوق بشری علیه اقدامات رژیم صهیونیستی در سرزمین های فلسطین و بلندی های جولان رأی منفی داد.بر اساس گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، آمریکا تنها کشوری بود که روز جمعه با لحنی تند در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل از وضع چهار قطعنامه علیه اسرائیل درباره سرزمین فلسطین و هم چنین بلندی های جولان انتقاد کرد.

قطعنامه بدون الزام
درعین حال باید از بعد دیگری هم به این قطعنامه نگاه کرد که به وجه منفی آن مربوط می شود و آن اینکه، هیچ نیروی قهری یا پشتیبان جدی برای اجرای این قطعنامه وجود ندارد. زبان این قطعنامه کمابیش شبیه قطعنامه های دیگر در حوزه های دیگری است که تصویب شده است و فقط از این مسئله سخن گفته شده است که موضوع شهرک سازی ها بررسی می شود یا خواستار آن می شویم که اسرائیل فلان کار را درباره توقف شهرک سازی ها انجام بدهد و هیچ اقدام جدی مطرح نشده است. مثلا از اعمال تحریم علیه اسرائیل سخنی به میان نیامده است. گنجانده شدن چنین نکاتی می توانست این قطعنامه را مهم کند».

آينده تلخ در انتظار  قطعنامه بين المللي
از سوی دیگر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا در واکنش به قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، تاکید کرد بعد از ورود وی به کاخ سفید در 20 ژانویه، فلسطینی ها دیگر در سازمان ملل تریبونی نخواهند داشت و اوضاع این سازمان پس از این تغییر خواهد کرد.

ترامپ وعده داده است که سفارت آمریکا در اسرائیل را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کند و «دیوید فریدمن» را به عنوان سفیر واشنگتن در اسرائیل انتخاب کرده که از حامیان شهرک سازی است. 

وی پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی ها در فلسطین در توییتی نوشت: «در مورد مسائلی که به سازمان ملل مربوط می شود...شرایط پس از 20 ژانویه (زمان ورود وی به کاخ سفید) تغییر خواهد کرد».
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار