ز نیمه پاییز سال 92 که روحانی در خرداد آن سال به عنوان رئیس دولت یازدهم با رای مستقیم مردم برگزیده شد، یکی از وعده های انتخاباتی او درباره تدوین و اجرای منشور حقوق شهروندی، عملی شد.
کد خبر: ۳۴۹۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳ 26 December 2016

منشور حقوق شهروندي، وعده انتخاباتي يا مانور انتخاباتي!


به گزارش تابناك البرز؛ از نیمه پاییز سال 92 که روحانی در خرداد آن سال به عنوان رئیس دولت یازدهم با رای مستقیم مردم برگزیده شد، یکی از وعده های انتخاباتی او درباره تدوین و اجرای منشور حقوق شهروندی، عملی شد. پیش نویس سندی با عنوان منشور حقوق شهروندی در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شد و دولت از مردم، صاحبنظران، حقوق دانان و دانشگاهیان خواست تا با ارائه پیشنهادها و راهکارهای اصلاحی، به غنای این منشور بیفزایند  منشور حقوق شهروندی که 29 آذر و در روز حقوق بشر رونمایی شد، همچنان در جمع حقوقدانان و متخصصان ديگر مورد بحث و بررسي است اين كه . حقوق انسانها مورد احترام است و در این راستا نظام جمهوری اسلامی قدم های استواری برداشته است جاي تقدير دارد زيرا منشور حقوق شهروندی در این راستا، راه را برای اجرایی کردن قانون اساسی تسهیل می‌کند.

اما و اگر هاي منشور حقوق شهروندي 
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در مصاحبه اي در رابطه با منشور حقوق شهروندي گفته است كه منشور حقوق شهروندی یک طیف گسترده‌ای از حقوق را شامل می‌شود. آنچه که در این منشور آمده بعضاً نیاز به قانون ندارد، یا قانونش را داریم و یا اینکه به شکلی است که با همین وضعیت موجود قابلیت اجرا دارد. دامنه منشور حقوق شهروندی دامنه وسیعی است و در حوزه‌هایی نیاز به قانون‌گذاری دارد.

اما در اين راستا رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  اعتقاد ديگري دارد. وي در صحبت هاي خود گفته است كه منشور شهروندی نه طرح بوده نه لایحه، بلکه «تبلیغات انتخاباتی» و از نظر قانون،«خلاف» است. اگر این منشور، لایحه است باید به مجلس برود و آن گاه در شورای نگهبان بررسی شود و اگر مصوبه دولت است طبق قانون به رییس مجلس بدهند تا مفاد آن بر خلاف قانون اساسی نباشد. در این نگاه رییس جمهوری مقامی فرودست است نه فرادست. قانون اساسی اما به منتخب مستقیم مردم چنین نگاهی ندارد و شورای نگهبان نیز از این رو نگهبان خوانده می شود که نگهبان شرع و قانون اساسی باشد.

موافق اين منشوريم اما...
پس ار انتشار منشور حقوق شهروندي توسط دولت يازدهم، احزاب و افراد مختلفي به تحليل آن روي آوردند. برخي احزاب و گروهها مانند حزب نداي ايرانيان و حرب اعتدال و توسعه و برخي از دانشجويان دانشگاههاي كشور در اين خصوص بيانيه صادر كرده و از اين طرح حمايت كردند. و برخي ديگر آن را عملي ندانسته و انتقاداتي وارد كردند.

در اين ارتباط دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه صنعت نفت در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور رويكرد دوگانه اي داشتند. از سويي از طرح اين منشور ابراز خرسندي كردند و از سوي ديگر پيگير مطالبات خود شدند! به اعتقاد آنان قانون پذیری و احترام به حقوق شهروندی را ابتدا از خود آغاز کنید تا ملت با دیدن عزم جزم شما در عمل به حقوق شهروندی، از خودتان الگوی رفتاری بگیرند.

از سوي ديگر «بهمن کشاورز» حقوقدان و وکیل دادگستری در گفتگو با خبرگزاری برنا با اشاره بر اینکه "این سند یک گام مهم جهت آگاهی رساندن به مردم است" گفت: متاسفانه بسیاری از مردم از حقوق خود آگاه نیستندو دولت شاید نتواند از جایگاه قوه مجریه قانون گذاری کند ولی با انجام چنین عملی آن ها را به آگاهی و مطالبه گری دعوت کرد. اقدامی که نتیجه آن سالیان دیگر در قالب مصوبه قانونی و جایگاه اجرایی در قانون آیین دادرسی دیده شود.
حمايت هاي از منشور حقوق شهروندي تا جايي پيش رفت كه همچنين فاطمه سعيدي، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد که منشور حقوق شهروندی در مدارس تدریس شود.

راه سخت دولت تدبير
با انتشار اين منشور و خوش قولي دولت يازدهم در وعده هاي انتخاباتي خود دلگرمي بسياري براي گروه هاي مختلف ايجاد شده است اما اين رفتار سبب مي شود افراد به دنبال مطالبات خود بر طبق اين منشور اقدام كنند و در نرسيدن بدان ها دولت را مقصر بدانند زيرا طرح اين منشور از سوي قوه ي مجريه صورت گرفته و اين يعني الزام عمل بدان. اگر چنين اتفاقي نيفتد قاعدتا مشكلات بسياري پيش روي دولت آينده خواهد بود. دولتي كه ميراث گذشتگان را به ارث مي برد و بايد ديد همانند گذشته اين ميراث دور ريخته مي شود و يا اين راه ادامه دارد!
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار