زمزمه گرانی و کاهش ذخایر استراتژیک برخی کالاهای اساسی در کشور به گوش می‌رسد. بازار کالاهای اساسی نیز بار دیگر به هم ریخته است، این در حالی است که کمتر از سه ماه تا عید و پیک مصرف باقی‌مانده از این رو مجلس برای تنظیم بازار کالاهای اساسی و پرمصرف ورود پیدا کرده و شرکت بازرگانی دولتی ایران را مسوول تنظیم بازار قرار داده است.
کد خبر: ۳۵۰۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰ 29 December 2016

به گزارش تابناک : به دنبال افزایش قیمت دلار و نوسان شدید نرخ ارز برخی محصولات پرمصرف به طرز عجیبی گران شدند. در این میان لوازم خانگی، کره، برنج و گوشت جزو کالاهایی بودند که عنوان سردمداران گرانی را از آن خود کردند. قیمت گوشت قرمز و برنج طی هفته گذشته نه‌تنها افزایش داشته بلکه قیمت‌ها در هر نقطه از تهران متفاوت است و بهانه این است که با افزایش نرخ دلار، قیمت‌ها هم بالا کشیده است. اگرچه افزایش قیمت کالاهای اساسی هر سال و به دلیل رکود ماه‌های ابتدایی سال، از اواخر دی‌ماه به اوج خود می‌رسد اما امسال وضعیت کمی با سال‌های قبل متفاوت است و این دلار 4150 تومانی است که حرف اول و آخر قیمت تمام‌شده را می‌زند به طوری که رکورد قیمت دلار در حال حاضر به یکی از معضلات مردم در تامین مایحتاج زندگی تبدیل شده است. حال باید پرسید دولت چگونه می‌خواهد اقتصاد و بازار را با این شیوه که تضاد شدیدی با «اقتصادمقاومتی» دارد اداره ‌کند. علاوه بر آن تنظیم جنجالی بازار کالاهای اساسی زیرنظر وزارت کشاورزی بارها بازار را با تنش‌های جدی مواجه کرده. اگر به این وضعیت قیمت دلار را هم اضافه کنیم، می‌بینیم که ورود سازمان بازرگانی دولتی هم به تنظیم بازار نمی‌تواند گره این مشکل را باز کند.

وزارت جهاد کشاورزی طی سال‌های گذشته ثابت کرد توانایی تنظیم بازار محصولات کشاورزی را ندارد اما برخی کارشناسان بر این عقیده بودند که برای ارزیابی عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در مورد تنظیم بازار، زمان بیشتری نیاز است. این در حالی است که قیمت بسیاری از محصولات کشاورزی همچون پرتقال و نارنگی در سال‌های 94 و 95 در بازار به کیلویی 18 هزار تومان هم رسید یعنی درست زمانی که قیمت دلار با چنین جهشی مواجه نبوده است. اما امسال شرایط طور دیگری است. در حال حاضر بازار کالاهای اساسی با مشکلات زیادی روبه‌رو است و برخی مسوولان از گرانی و کمبود برخی کالاهای اساسی در ایام عید خبر می‌دهند و نسبت به این موضوع هشدار‌هایی نیز داده‌اند. شاید به همین خاطر باشد که مجلس سعی کرد قبل از فرارسیدن پیک مصرف، مسوولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی را به شرکت مشخصی مانند شرکت بازرگانی دولتی بسپارد. بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز و در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور با تصویب ماده «۴۲» این لایحه، ساز‌و‌کارهای جلوگیری از التهاب و نوسان فصلی در بازار کالاهای اساسی کشاورزی را تعیین کردند غافل از اینکه فعالان بازار معتقدند این دلار است که نرخ تمام‌شده کالاها را مشخص می‌کند. شاید اگر دولت در زمان تصمیم‌گیری برای تعیین نرخ ارز و افزایش آن برای کسری بودجه‌اش به فکر مردم هم می‌افتاد در حال حاضر شاهد این‌گونه تنش‌ها برای پایان سال نبودیم.



منبع : جهان صنعت

برچسب ها: تابناک ، استان ها ، البرز ، دلار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار