گفتگوی زنده تلویزیونی روحانی
حسن روحانی شامگاه یکشنبه ۱۲ دی در گفت‎و‎گوی زنده تلویزیونی با مردم، ضمن تبریک سال نو میلادی، ولادت حضرت مسیح و میلاد امام حسن عسکری (ع) در پاسخ به پرسشی در زمینه حجم بیکاری و افزایش میزان اشتغال در کشور اظهار کرد: مساله اشتغال مهم‌ترین مسئله کشور است.
کد خبر: ۳۵۳۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶ 01 January 2017
رئیس‌جمهور گفت: اینکه ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار نفر بدون شغل بمانند بسیار نگران‌کننده است. هم رشد ما در اشتغال خوب بوده و هم متأسفانه بیکاری افزایش یافته است.

به گزارش«تابناک»، خلاصه سخنان رئیس جمهور به شرح زیر است.

*مسئله اشتغال مهمترین مسئله کشور است .در میان همه مسائل حائز اهمیت اشتغال مهمترین است

* ما در دوسال گذشته آمار مناسبي در ضمينه شتغال داشتيم/امروز كل شاغلين ما 23 ميليون هستند

*بیکار بودن یک، دو و یا سه نفر جوان در خانواده‌ها نگران کننده است

* در طول دو سال گذشته حدود هفتصد و چهار هزار شغل خالص توسط دولت در هر سال ایجاد شده است و این رقم قابل توجه است. اما نسبت به تقاضا فاصله وجود دارد. ما باید به ایجاد یک میلیون شغل برسیم. در بحث اشتغال ما باید سرمایه های خارجی را جذب کنیم

مسئله اشتغال مهمترین مسئله کشور است/ بیکار بودن یک، دو و یا سه نفر جوان در خانواده‌ها نگران کننده است/ سخت گیریها برای شبکه های اجتماعی باید کاهش پیدا کند

*جمعیت محصل دانشگاه ما چند سال پیش 2 میلیون و 200 بود اما الان نزدیک 5 میلیون و سالانه 900 هزار فارغ التحصیل می شوند که نیاز به شغال دارند .یک تراکمی داریم در سالهای گذشته. از سال 85 تا 95 آمار اشتغال نشان می دهد که اشتغال خالص ما ثابت است یعنی سالانه 14 هزار شغل ایجاد شده است. بنابراین متراکم شده موضوع اشتغال در جامعه

*ما در دو سال گذشته آمار نسبتا مناسبی برای اشتغال داریم. کل شاغلین ما در سال 92 برابر 21 میلیون و 300 هزار نفر بوده . امروز کل شاغلین 23 میلیون نفر هستند. یعنی یک میلیون و 700 هزار شغل ایجاد شده است در دو سال گذشته

*متقاضی کار در تابستان یک رکورد بوده یعنی یک میلیون 200 هزار نفر خواستار شغل بودند

*فضای مجازی می تواند کمک زیادی به این امر کند. برای این کار ما باید فضای مجازی مناسبی داشته باشیم.

*سخت گیریها برای شبکه های اجتماعی باید کاهش پیدا کند زیرا زندگی مردم وابسته به شبکه های اجتماعی شده است و اشتغالهای زیادی در این زمینه وجود دارد/

*از شرایط محصول #گندم معلوم بود که شاهد رشد اقتصادی هستیم.رشد سه ماهه اول سال که مرکز آمار اعلام کرد حدود 4.5 درصد بود طبق محاسبات بانک مرکزی رشد شش ماهه 7.4 درصد و طبق محاسبات مرکز آمار محاسبات 6.4 درصد است.


*ما در بخش کشاورزی و گردشگری رشد کرده ایم و فعالان این عرصه ها این رشد را احساس کرده اند و میبینند.در بخش تولیدات صنعتی نیز رشد 4.1 داشته ایم.رشد ما در بخش نفت 2.1 درصد بوده است. مجموعا رشد ما طبق گزارش مرکز آمار 6.4 بوده است که این رشد با توجه به منطقه ما رشد خوبی است.بنابراین رشد ما بیش از آن چیزی است که در پایان سال قبل پیش بینی کرده بودیم.

*یک میلیارد دلار هزینه کردیم تا صادرات نفت خام به بیش از ۲ میلیون بشکه برسد

*من معتقد به تداوم رشد هستم،ما برای سال آینده کار برای رشد بیشتر بسیار داریم. کار بسیار بزرگی در نفت صورت گرفت،برخی گفتند این رشد مرهون نفت است،خوب نفت مرهون کیست؟مرهون کارشناسان ما و کارگران ماست.صادارات نفت ما در دی سال گذشته حدود یک میلیون بوده،از دی ماه که برجام اجرایی شد ما چیزی حدود یک میلیارد دلار خرج کردیم تا تولید نفت ما بازگردد تا این شرایط ایجاد شود و ما امسال به جای یک میلیون بالای 2 میلیون است.

مسئله اشتغال مهمترین مسئله کشور است/ بیکار بودن یک، دو و یا سه نفر جوان در خانواده‌ها نگران کننده است/ سخت گیریها برای شبکه های اجتماعی باید کاهش پیدا کند

*صنعت ما رشد مناسبی دارد بنابراین ادامه شد به نظر من و با توجه به پیشی بینی ها قطعی است.باید تلاش کنیم که رشد ما در سال آینده رشد مناسبی باشد،البته پارسال رشد ما،رشد چندان مناسبی با توجه به فشارها نبود.ما در سال 91 رشد منفی 6.8 بودیم اما در سال های 93 و 94 رشد داشتیم و در سال 95 با توحه به فضای بعد از برجام رشد مناسبی داشتیم.صادرات غیر نفتی ما در 9 ماهه اول امسال حدود 31 میلیارد دلار است که حدود 9 درصد رشد داشته است.من به شرایط اقتصادی آینده کشور بسیار خوش بین هستم.

*نرخ ارز حتما متعادل خواهد شد . همه تلاش ما این است هم امسال و سال اینده نرخ تورم تک رقمی بماند

*اخرين بخش تعهدات ما در برجام ماه اينده انجام مي شود. نتیجه برجام به نفع همه است

*نرخ متعادل بازار ارز پایین تر از شرایط فعلی خواهد بود.بودجه سال اینده بر مبنای 3 هزار و 300 تومان بسته شده است و نرخ ارز نرخ فعلی نیست و کاهش پیدا خواهد کرد.

بیکار بودن یک، دو و یا سه نفر جوان در خانواده‌ها نگران کننده است/ سخت گیریها برای شبکه های اجتماعی باید کاهش پیدا کند/ نرخ ارز حتما متعادل خواهد شد/ اختلاف کارشناسی بین وزرا داریم/ اگر برجام نبود درآمد نفتی کشور از نصف هم کمتر می شد

*حتما نرخ ارز متعادل خواهد شد و به نرخی متعادل بازخواهد گشت و مردم میتوانند نسبت به کاهش و کنترل تورم اطمینان داشته باشند.هم رشد اقتصادی را به مردم قول میدهیم و هم فضای کسب و کار بهتر خواهد شد و هم رشد سرمایه گزاری خراجی در ایران بیشتر خواهد شد.

*امیدواریم طرف مقابل نسبت به تمام تعهدات خود در برجام پایبند بماند،نتیجه برجام به نفع همه است و برد برد است.

*دعوای وزرای اقتصادی نیست،اختلافی کارشناسی بین وزرا داریم که طبیعی است،من گاهی اوقات در دولت تا لحه آخر رای نمیدهم تا همه آزاد باشند اما به هرحال اختلاف نظر کارشناسی هست اما دعوا نیست.

*دعوایی بین وزرای ما نیست.اختلاف‌های کارشناسی وجود دارد که ممکن است روزنامه‌ها آن را به شکل دعوا ببینند.

*من هیچ تردیدی ندارم که برجام یک کار بزرگ ملت ایران بود و این موضوع یک موضوع ملی است.در یک جامعه دموکراتیک نقدها طبیعی است و همه ازادند که حرف بزنند.

* هیچ کس در دینا نیست که بگوید ایران در برجام و معامله بگوید که ایران سرش کلاه رفته یا کوتاه امده،حتی مخالفان مثل اسرائیل و عربستان هم میگویند ایران سر طرف مقابل کلاه گذاشته که این حرف هم حرف درستی نیست.

*اگر برجام نبود،در آمد ما در سال 95 از صف هم کمتر میشد و حداکثر میتوانستیم حقوق کارمندانمان را بدهیم و کار دیگری نمیتوانستیم انجام بدهیم.

*آثار برجام را در صادرات نفتی و غیرنفتی میبینیم. اگر برجام نبود درآمد نفتی کشور از نصف هم کمتر می شد

*تلاش ما این است که بیش از 30 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی داشته باشیم.ما توانستیم پول گندم را به کشاورزان عزیز پرداخت کنیم و در بیمه نیز تلاش ما این است که 8 هزار میلیارد تومان پول بیمه ها را پرداخت کنیم.بیش از 11 میلیون حاشیه نشین که شرایطشان از روستایی ها نیز بدتر از زیر پوشش خدمات درمانی و بیمه قرار گرفتند.

*اگر برجام نبود نمیتوانستیم هواپیما خریداری کنیم،ما حدود 40 سال است ناوگان هوایی خود را نو نکرده ایم.مردم ما در سال حدود 4 میلیارد پول بلیط میدهند به شرکت های خارجی،خوب چرا این پول به کشورهای خارجی پرداخت شود؟

*این هواپیماها را از اجاره به شرط تملیک خریده ایم و پولی که بابت این هواپیماها قرار است بدهیم 18 ساله است،این یعنی اعتماد دنیا به ایران و برجام و ادامه راهی که در سیاست خارجی داریم.مهمتر از تمام اینها این است که ما در برجام ایران هراسی را شکستیم و از بین بردیم و تصویب کرده بودند که ایران علیه صلح جهانی فعالیت میکند اما امروز درست مقابل این است.

*از همه مهمتر ما در برجام ایران هراسی را پایان دادیم .امروز دنیا معتقد است ایران نقش سازنده در دنیا دارد

* به نظر من کاملا روشن است،هرکس بیاید و محاسبه کند اثار برجام و توافقات ما را به سازنده بودن آن پی میبرد.فعالیت هسته ای ما امروز کاملا قانونی است و کشورهای دیگر میتوانند به صورت قانونی با ما همکاری کنند.

*نقش ایران در منطقه نقشی بسیار مهم و سازنده است اما قبلا برخی به این نقش اعتراف نمیکردند اما امروز اکثر کشورهای جهان به نقش مهم ایران اعتراف دارند.اولین هدف ما مسئله ثبات و امنیت در منطقه است،رشد و تعامل در منطقه جز در سایه ثبات عملی نیست.

*مسئله دوم مبارزه با تروریسم است،تروریسم تهدیدی بزرگ برای نظم و امنیت منطقه است.تشکر میکنم از تمام نیروهایی که این امنیت را برای مردم ایران به ارمغان آورده اند.

*ما در کشور خود بهترین امنیت را در 3 یا 4 سال اخیر شاهد بوده ایم.هر کشوری که از ما در زمینه مبارزه با تروریسم کمک خواسته ما دریغ نکرده ایم.مسئله سوم ما در منطقه عدم تقسیم مرزهای جغرافیایی است که ما اساسا با تغییر آن مخالف هستیم.دیپلماسی و مقاومت 2 روی یک سکه هستند.

*ما در سوریه هم در مقاومت و هم در دیپلماسی فعال بوده ایم.ایران نقش بسیار مهمی در شکست تروریست ها و هم در دیپلماسی نقش فعالی دارد و این 2 در کنار هم انشاالله به موفقیت خواهد رسید.امیدواریم شرایطی امن از در منطقه ایجاد شود و مردم مناطق گرفتار از مشکلات رهایی یابند.ویروس تروریسم به هیچ کس رحم نخواهد کرد و ما باید با آن مقابله کنیم.

*اولین ترمیمی که دولت در کابینه انجام داد نسبت به وزرا فرهنگی و اجتماعی بود که این نان از اهمیت این مقوله ها برای دولت دارد.از 52 شرکت دانش بنیان به 2500 شرکت دانش بنیان رسیدیم.اشتغال به نظر من یکی از مسئله های مهم برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی است،فقر و بیکاری بزرگترین پایه اسیب های اجتماعی در کشور ماست.رهبری اهتمام ویژه ای به مسئله آسیب های اجتماعی دارد.

*از لحاظ تشکیلاتی یک شورای اجتماعی تشکیل شد که رئیس آن رئیس جمهور است و جلسات بسیاری تشکیل شده است.آمار و ارقام به ما میگویند آسیب های اجتماعی از سال گذشته تا کنون به سمت کاهش حرکت کرده ایم البته راه تا پایان بسیار زیاد است.مسئله آسیب های اجتماعی و فرهنگی برای ما بسیار مهم است.اینقدر ایراد نگیریم سر برخی مسائل جزئی،در برخی شهرها میخواهد کنسرتی برقرار شود اینقدر ایراد نگیریم و در نهایت به خاطر بهانه ای به هم میخورد،نباید مردم را به خاطر این مسائل دچار مشکل بکنیم.

*نباید اینقدر سخت گیری کنیم،دین ما دین سهل و آسان است،خدا جکمی که مشکل آفرین است اصلا وضع نکرده است.باید جامعه را با نشاط تر کنیم و آزادی ها را بیشتر کنیم.من در 16 آذر امسال بسیار خوشحال بودم،تمام انجمن ها آمدند صحبت کردند در حضور من و همشون انتقادی صحبت کردند اما در عین حال فضای بسیار خوبی داریم.فکر نمیکنم در هیچ کجای دنیا اینطور باشد که دانشجوها بیایند در مقابل رئیس جمهور و با هرلحنی هر انتقادی خواستند بکنند.نگرانی من از زیر پا گذاشتن اخلاق و دروغگویی و گفتن حرف ناصحیح علیه دولت و سایر دستگاه هاست،ما باید در جامعه راستی و درستی را ترویج کنیم.

*نگرانی من به دلیل نقد دولت نیست، چرا اخلاق زیر پا گذاشته می شود و دروغ می گویند؟باید راستگویی را ترویج کنیم

*ما راهی نداریم جز اینکه خودروها و موتور سیکلت ها و نیرو گاه ها و وسایل گرم کنند خانه ها و تمام وسیله های آلوده کننده هوا را اصلاح کنیم.این اقدامات شروع شده،بنزین در حال اصلاح است،در 7 کلان شهر بنزین اصلاح شده در اختیار مردم است و سوخت کارخانجات عمدتا از گاز شده است.مجموعا هوای سالم ما بهتر از سالهای گذشته است اما هنوز راه بسیار زیاد است.

*مردم باید به حقوق خودشان کاملا آشنا باشند،حقوق هم دانستنی است هم خواستنی و هم گرفتنی و باید برای اجرای ان به صحنه بیایند،همه باید به صحنه بیایند.ما نیاز داریم به تکمیل فصل حقوق ملت قانون اساسی،آن زمان مسئله اطلاع رسانی و شفافیت مطرح نبود،مردم باید از حقوق خودشان استفاده کنند.مسئله استفاده مردم از فضای مجازی و دسترسی ازادانه حق مشروع مردم است و هیچ کس نمیتواند صبح پا شود و دسترسی مردم را محدود کند.

*این که میگویند منشور حقوق شهروندی برای انتخابت است از اون حرفهای عجیب و غریب است،9 ماه تا انتخابات است،ما هرکتاری میکنیم برای انتخابات است؟دولت وظایفی دارد،باید به وظایف خود به خوبی عمل کند،رهبری هم گفتند بهترین تبلیغ برای دولت عمل است.الان برای صحبت از دولت دوازدهم بسیار زود است.ما منشور حقوق شهروندی را برای اجرا به تمام دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهیم کرد.

*حقوق شهروندی اگر بخواهد موفق باشد باید هر 3 قوه با هم هماهنگ باشند،هیچ اشکالی ندارد این مفاد بعدا در مجلس تصویب شود.برای اجرای حقوق شهروندی در برخی جاها ما نیاز به تصویب مجلس داریم.

*روحانی در پاسخ به حیدری مجری تلویزیون درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 96 : هنوز زمان زیادی تا انتخابات مانده است

*اگر میخواهیم حقوق نجومی را حل کنیم راه دارد اما اگر میخواهیم استفاده انتخاباتی کنیم،نهضت ادامه دارد،برخی میگویند حساب نجومی برخی املاک نجومی و برخی هم حقوق نجومی و این همینطور ادامه خواهد داشت.خوشبختانه در میان دولتی که حدود 5 میلیون آئله دارد،اونی که بحث بود که حقوقهایشان نامتعارف بود گفتند حدود 397 نفر و در بررسی اخیر اعلام شده که حدود 300 نفر است و آنهایی که حقوق اضافه گرفتند آنها را پس فرستادند.

*دو لایحه میخواهیم به مجلس بدهیم،یکی لایحه شفافیت است که همه مردم میزان حقوق ها را بدانند،پیش قدم در این مسئله در میان سایر دستگاه ها دولت است.مردم بدانند حقوق های نامتعارف و نجومی منحصر به دولت نیست،بیشتر از اینها در دستگاه ها و نهادهای دیگر است!موضوع حقوق نجومی را جناحی و انتخاباتی نکنید،این بحث ملی است،ما باید با فساد مبارزه کنیم،اگر اقتصاد مقاومتی و توسعه میخواهیم باید با فساد مبارزه کنیم و باید همه دست به دست هم بدهیم و شفاف کنیم بحق دستمزد و حقوق ها را.در بخشی از امور تصدی گری دولت باید تمام شود و رقابت شفاف و صحیح ایجاد شود،اگر بخش ها خصولتی شود مشکل بیشتر میشود و بنابراین راهش خصوصی سازی است.

*مسکن مهر یکی از مشکلات دولت بود،انشاالله تا پایان دولت این مسئله تمام میشود،مساکن مهر مساکنی بود بدون زیر ساخت نه اب داشت نه برق داشت نه کلانتری داشت نه مسجد داشت.کاری که دولت در زمینه ایجاد تحرک در بخش مسکن میتوانست انجام دهد بالا بردن وام ها بود،دولت در حد توانش در حال انجام کار است اما در کل بخش مسکن هنوز متاسفانه مشکل را داریم.

گفتگوی زنده تلویزیونی حجت الاسلام و المسلمین روحانی،هفتمین رئیس جمهور ایران اسلامی با مردم پایان یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :