روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود .
کد خبر: ۳۵۶۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰ 08 January 2017
به گزارش تابناک :  کیهان
 
بازی با گزینه‌های جایگزین برای امتیازگرفتن بیشتر از روحانی
نشریات و فعالان اصلاح‌طلب با ردکردن نامزدهای جایگزین، روحانی را برای گرفتن امتیاز بیشتر از وی در آستانه انتخابات تحت فشار قرار داده‌اند.
عطریانفر عضو مرکزیت کارگزاران به روزنامه اعتماد گفت: مناسب‌ترین فردی که از او برای کاندیدای پوششی سخن رانده شده، آقای جهانگیری است.
صفایی فراهانی عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت نیز به روزنامه آرمان گفت: چون هر رویدادی از جمله رد صلاحیت روحانی ممکن است، مطمئنا شخصیت‌هایی مثل آقایان جهانگیری یا نجفی دارای پتانسیل بالایی هستند.
روزنامه زنجیره‌ای بهار نیز در صفحه اول خود، عارف و پزشکیان و مطهری و ظریف را به عنوان «گزینه‌های جایگزین روحانی»‌ معرفی کرد.

عبور اصلاح‌طلبان از روحانی یا سوختن و ساختن پای وی؟!
این تردید در اردوگاه اصلاح‌طلبان جدی شده که با توجه به احتمال ریزش گسترده آرای روحانی، آیا در انتخابات 96 از وی حمایت کنند یا جایگزینی برای او بیاورند.
به نوشته روزنامه صبح نو، از زمانی که دولت وارد سال چهارم خود شد اصلاح طلبان و حامیان دیروزش، تبدیل به منتقد شدند و حتی در اظهارنظرهایشان از احتمال عبور از روحانی خبر دادند؛ در واقع جریان اصلاح‌طلب با کنایه‌های سیاسی پروژه عبور از روحانی را کلید زد، به طوری که آقای محمدرضا تاجیک، دولت آقای روحانی را دولت «گرفتار» و «پوپولیست» و آقای صادق زیباکلام آن را دولتی «یک میلیونی» و «تصادفی» و تئوریسین‌شان نیز دولت یازدهم را «دولت حسینقلی‌خانی» خواند.
شاید از زمانی که حامیانش نوشتند «همچنان برای دولت اعتدال، زمان در نقطه صفر است، گذشته‌ای ندارد که تاوانش را بدهد، اما گذشته چیزی نیست که ساخته نشود. گذشته‌ای که حسن روحانی از خود به جا می‌گذارد، بیش از آنکه دامنگیر دیگران شود، دامن خودش را خواهد گرفت.» می‌شد پیش‌بینی کرد که احتمال تنها گذاشتن روحانی وجود دارد.
ابراهیم اصغرزاده در گفت‌وگو با روزنامه آفتاب یزد به روحانی هشدار داد و گفت: «در این شرایط ممکن است روحانی در یک میدان بی‌رقیب به خودش ببازد... اصلاح طلبان هم که تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد او گذاشته‌اند، بازنده میدان بی‌رقیب خواهند بود.» در واقع قفل‌هایی که کلید دولت یازدهم نتوانست آنها را بگشاید نگرانی‌های زیادی را برای اصلاح‌طلبان و حامیان روحانی به وجود آورد و آنها را نگران کرد که نتیجه غیرقابل پیش‌بینی انتخابات آمریکا در ایران هم تکرار شود. از این رو اصلاح‌طلبان بر آن شدند که برای پیروزی در انتخابات 96 به دنبال راه چاره و کاندیدایی دیگر باشند تا در صورت شکست روحانی باز هم آرا به سبد اصلاح طلبان ریخته شود.
از سویی دیگر در اردوگاه اصلاح‌طلبان، اجماعی برای حمایت از روحانی در انتخابات 96 وجود ندارد و هر روز نام یکی از چهره‌های این جریان به عنوان آلترناتیو روحانی مانند پزشکیان، جهانگیری، مطهری، ظریف، قاضی‌زاده هاشمی و... شنیده می‌شود.
محسن میردامادی از اصلاح‌طلبان شناخته شده هم گفته است: «تبلیغاتی که درباره برجام صورت گرفت نیز به این انتظارات دامن زد و انتظارات اقتصادی را از دولت آقای روحانی بالاتر برد. با این وجود مردم از وضعیت معیشتی و اقتصادی خود در طول سه سال و چند ماه گذشته رضایت ندارند و همین مسئله می‌تواند باعث ریزش پایگاه رأی آقای روحانی در انتخابات سال 96 شود.»

دولت گفت ارز را تک نرخی می‌کند اما 3 نرخی کرد!
در حالی که دولت ادعا می‌کرد می‌خواهد برای شفافیت اقتصادی قیمت ارز را تک نرخی کند، بانک مرکزی ارز را 3 نرخی کرده است.
روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه سیاست بانک مرکزی موجب شد ارز به جای تک نرخی،  سه نرخی شود، از برخی مفاد دستورالعمل جدید بانک مرکزی درباره بازار ارز انتقاد کرد. محمد لاهوتی با اشاره به دستورالعمل جدید بانک مرکزی گفت: براساس این دستورالعمل، بانک مرکزی مکلف است،  شرایطی را فراهم کند که حداکثر تا 25 اسفند 95، ارز حاصل از صادرات محصولات عمده صادراتی از سوی بانک‌ها خریداری شود و صرافی‌ها به وظایف متعارف خود برگردند. بر این اساس، تعیین واردات کالا با ارز آزاد و نرخ دلار سه هزار و 600 تومان صورت می‌گیرد. 
وی در مصاحبه با مهر گفت: فروش اعتبار 10 درصدی و 90 درصدی، نکته مثبتی است و تنها اشکالی که دارد، این است که نرخ سه هزار و 600 تومان را به عنوان پایه اعلام کردند، در صورتی که اگر مبنا، نرخ ارز آزاد باشد باید نرخ سامانه سنا مورد پذیرش قرار می‌گرفت و عملا با اعلام سه هزار و 600 تومان نه تنها به سمت تک نرخی نرفتیم بلکه سه نرخی شدیم. لاهوتی با بیان اینکه این می‌تواند تبعاتی داشته باشد و معتقدم حتی اگر بانک مرکزی قصد داشت دلار را با این روش پایین نگه دارد، به راحتی می‌توانست با تزریق منابع به واردکنندگان، نرخ روزانه را کاهش داده و به هر عددی که می‌خواست می‌رسید، گفت: اینکه یک نرخ سوم را در یک دستورالعمل اعلام کنیم، درست نیست اگرچه این اقدام در راستای کاهش نرخ ارز در بازار است اما کمکی به تک‌نرخی شدن نمی‌کند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاکید کرد: نکته بعدی اینکه در این دستورالعمل زمانی برای محدود کردن صرافی‌ها و موکول کردن خدمات به آنها مشخص شده که به نظر من با توجه به اینکه هنوز روابطی طبیعی بین سیستم بانکی ما و سایر بانک‌ها وجود ندارد و در نقل و انتقال پول مشکل داریم، تضادی است که در این بخشنامه وجود دارد، او با بیان اینکه نکته بعدی این است که گشایش اعتبار در کشور، کمتر از 20 درصد و 30 درصد واردات را دربرمی‌گیرد و عملا سیستم پرداخت مستقیم برای واردات در حال انجام است، تصریح کرد: بنابراین اینکه برای این کالاها یک نرخ سوم اعلام کنیم اما بقیه کالاها استفاده نکنند از نقاط ضعف این دستورالعمل است.

توقف ناگهانی مسکن مهر پس از 41 ماه سرعت لاک‌پشتی
دولت در بخش مسکن نمره قبولی نمی‌گیرد و مسکن مهر نیز دچار بی‌مهری شده است.
به گزارش شفاف، هرچند روی آمار نرخ تورم پایین می‌آید و عدد رشد اقتصادی بیشتر می‌شود اما در زندگی عمومی مردم تغییری حاصل نشده است و مشکلات اقتصادی به قوت خود باقی است. یکی از این مشکلات که سال‌هاست گریبان‌گیر مردم است، مساله مسکن و گرانی خرید و حتی اجاره آن در کلان شهرهایی مانند تهران است که بیشتر درآمد مردم را می‌بلعد.
در واقع می‌توان گفت، خانه‌دار شدن مردم در سال‌های اخیر و با توجه به گرانی مسکن و حقوق و درآمد ثابت به یکی از معضلات جدی برای خانواده‌ها تبدیل شده است.
این روزها اگر گشتی سر‌سری در بنگاه‌های معاملات املاک زده شود، کاملا مشخص است که بازار خانه‌های متراژ پایین 30 و 40 متری بین قشر متوسط داغ‌تر است و قشر ضعیف هم بیشتر متقاضی اجاره‌خانه‌های کوچک‌تر هستند.
به همین دلیل به وجود آمدن خانه‌های مهر در دولت دهم با استقبال مردم مواجه شد و آنها را به خانه‌دار شدن امیدوار کرد. هر چند این طرح مشکلاتی داشت اما در هر حال نمی‌توان منکر شد که بسیاری از مردم در آرزوی خانه مانده را خانه‌دار کرد. البته دولت یازدهم از همان شروع کار تیغ خود را برای مسکن مهر از رو بست و حالا هم اعلام شده با تصویب مجلس، پرونده خانه‌های مهر برای همیشه بسته شده است.
همین چند روز پیش بود که حسن روحانی در گفت‌وگوی زنده خبری درباره مسکن مهر گفت: «مسکن مهر یکی از مشکلات دولت بود. خانه‌هایی ساخته شده بود بدون اینکه تسهیلات لازم را داشته باشد. مسجد و کلانتری و مدرسه و گاز و برق و آب و جاده در این مسکن‌ها نبود، براین اساس دولت به مشکل خورد، اما با همه اینها پرونده مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم بسته می‌شود.»
این در حالی است که به گفته مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها حدود 93 درصد است، یعنی از مردادماه سال 92 تا امروز (دیماه 95) طرح مسکن مهر 23 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. به عبارت دیگر طی حدود 41 ماهی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد واحدهای طرح مذکور ماهانه کمی بیش از نیم درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. حال اگر با همین روند تکمیل واحدها ادامه داشته باشد برای 7 درصد باقیمانده تقریبا 12/5 ماه زمان نیاز است و دولتی‌ها برای تحویل خانه‌های مهر و بستن پرونده آن زمان کم خواهند داشت. از سوی دیگر بسیاری از منتظران  خانه‌های مهر از سرعت عملکرد دولت در تحویل خانه‌ها ناراضی هستند و همچنین تکلیف طرح جایگزین دولت برای خانه‌دار کردن مردم هنوز هم مشخص نیست. مسکن اجتماعی هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به نظر می‌رسد پرونده دولت یازدهم در حالی بسته شود که کارنامه خوبی در حوزه مسکن از خود به جای نخواهد گذاشت.
یادآور می‌شود بنابر اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، معاملات مسکن در مقایسه با سال گذشته نصف شده است.

آفتاب یزد: فرهنگیان در انتخابات از روحانی عبور می‌کنند
یک روزنامه زنجیره‌ای از دولت خواست در آستانه انتخابات به مطالبات اقتصادی فرهنگیان توجه کند چرا که با وضعیت فعلی، فرهنگیان از روحانی عبور خواهند کرد.
آفتاب یزد نوشت: بودجه سال 96 آموزش و پرورش افزایش قابل توجهی پیدا نکرد و با توجه به پیش‌بینی واقعی بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش برای سال آتی، قطعا آموزش و پرورش با توجه به بدهی‌هایی که اکنون دارد دچار مشکل می‌شود.
با نگاهی به لایحه بودجه ارائه شده به مجلس و سهم آموزش و پرورش از این بودجه، به سادگی می‌توان فهمید که با افزایش 10 درصدی بودجه 1396 نسبت به سال قبل، عملا مشکلات معیشتی فرهنگیان در سال آینده هم پابرجا خواهد بود.
دانش آشتیانی با خاص و مهم‌تر دانستن مسئله آموزش و پرورش از مسئله برجام توانست در اذهان بخشی از فرهنگیان شبهه ایجاد نماید و آنان را به حل مشکلاتشان امیدوار نماید. اما اگر واقع‌گرایانه به برنامه‌ها و طرح‌های وزیر جدید آموزش و پرورش نگاهی بیندازیم باید اعتراف کرد که او در محقق نمودن وعده‌‌هایش ناکام مانده است و به اهداف اصلی که مورد مطالبه اکثریت فرهنگیان بود و از قضا از دلیل ناکامی فانی نیز بوده، نرسیده است.
این روزها در حالی که فرهنگیان در مشکلات اقتصادی غلت می‌زنند و در طول ماه‌های اخیر زیر فشارهای اقتصادی خمیده شده‌اند، دولتمردان از ارتقای منزلت اجتماعی و حل مشکلات فرهنگیان «سخن» می‌گویند.
اگرچه دولتمردان اعتدال از حضور خود در دور دوم ریاست‌جمهوری تا حد بسیار بالایی یقین حاصل کرده‌اند، اما نباید فراموش کنند برنامه‌های تبلیغاتی و وعده‌ها باعث دلسردی و دل‌آزردگی بیشتر قشر آینده‌ساز و زحمتکش فرهنگیان خواهد شد. رویه‌ای که دولت یازدهم در مواجه با مطالبات و مشکلات فرهنگیان در حال حاضر پیش گرفته است، در مجموع بازی دو سر باخت را برای دولت به ارمغان می‌آورد. فرهنگیان تبعیض و اجحاف را با تمام وجود لمس می‌کنند و شعارها و اقدامات شعاری وزیر و دولت روحانی باعث نارضایتی و بی‌اعتمادی بیشتر فرهنگیان به دولت یازدهم خواهد شد. قطعا نارضایتی فرهنگیان به پایگاه رای روحانی در انتخابات آتی آسیب می‌زند.

فارن افرز: گسترش نیروی دریایی اثبات قدرت منطقه‌ای ایران است
«گسترش نیروی دریایی، اثبات قدرت منطقه‌ای ایران است.»
فارن افرز نشریه شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی خاطرنشان کرد: ایران مدتی است تلاش می‌کند خود را به عنوان قدرت منطقه‌ای اثبات کند و پایگاه نیروی دریایی کلید رسیدن به این هدف است.
در اواخر ماه نوامبر، ایران در بیانیه‌ای غیرمعمول اعلام کرد که برای ساخت و ایجاد پایگاه‌های نیروی دریایی در سوریه و یمن برنامه‌ریزی کرده است. این کار می‌تواند ده برابر موثرتر از انرژی هسته‌ای باشد. ایران مدت‌های مدیدی است که تمایل خود را برای ساخت پایگاه در خارج از مرزهایش اعلام کرده است.
داشتن پایگاه در سوریه و یمن از اهمیت ویژه‌ای برای ایران برخوردار است. یمن در مسیر حمل و نقل استراتژیک تنگه «باب‌المندب»، یکی از پرترافیک‌ترین آبراه‌های جهان، قرار دارد و استقرار پایگاه نیروی دریایی به تهران اجازه دسترسی نامحدودی به دریای سرخ داده و این کشور را در موقعیتی مناسب قرار می‌دهد تا رقیبش در منطقه یعنی عربستان سعودی، را مورد تهدید قرار دهد. همچنین، داشتن یک پایگاه نظامی به ایران امکان بهتری برای پشتیبانی حوثی‌ها می‌دهد؛ نیروهایی که یکی از عوامل نیابتی ایران هستند و در سپتامبر 2014 کنترل صنعا، پایتخت یمن را به دست گرفتند.
اگر ایجاد پایگاه نظامی در سوریه تحقق یابد، دسترسی نیروی دریایی ایران تا مدیترانه را ایجاد می‌کند و به تقویت حضور نظامی ایران در نزدیکی سواحل اروپا منجر می‌شود. این مسئله همچنین به متحدان تهران در لبنان، فلسطین و سوریه- یعنی حزب‌الله، حماس و بشار اسد- کمک خواهد کرد.

این 70-60 میلیارد دلار دقیقا کجاست؟!
معاون اول رئیس‌جمهور گفت 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم.
به گزارش ایرنا، جهانگیری گفت: 40 میلیارددلار صادرات غیرنفتی داریم و پیش‌بینی می‌شود این رقم به 50 میلیارد دلار هم برسد.
وی افزود: دولت به هیچ‌وجه بدنبال ایجاد نرخ جدید ارز در بازار نیست.
اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی و ارزیابی عملکرد بانک مرکزی در زمینه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی افزود:  در 9 ماهه امسال 33 درصد رشد افزایش صادرات نفتی داشتیم که امیدواریم در ماه‌های پایانی سال این رقم افزایش یابد.
یادآور می‌شود بنابر اظهارات دیگر مقامات دولتی، درآمدهای نفتی در یک سال گذشته نیز 21 میلیارد  دلار بوده و  بدین ترتیب باید مجموع درآمدهای کشور به 60 تا 70 میلیارد دلار برسد که رقم بسیار بالایی است. اما روشن نیست که اگر این آمار درست است چرا اثر خود را در اقتصاد کشور نشان نمی‌دهد؛ یعنی رکود تولید شدیدتر شده و از آن طرف، نرخ ارزهای خارجی بین 17 تا 30 درصد افزایش یافته که به منزله کاهش قدرت پول ملی است؛ در حالی که منطقا در صورت تقویت درآمدهای ملی و رشد اقتصادی کشور، نرخ ارز خارجی باید کاهش یابد و تولید رونق بگیرد.
 
 
خراسان
 

بی توجهی 5 وزارتخانه به مدیریت مصرف سوخت
در حالی که بر اساس مصوبه آذرماه سال قبل هیئت دولت به شماره 119512 تاکید شده بود وزارت کشور موظف است با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی، نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت ظرف مدت سه ماه نسبت به تهیه لایحه برای اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت با هدف رفع کاستی های موجود اقدام کند، با گذشت بیش از یک سال از این الزام قانونی، هنوز مصوبه مذکور به تایید هیئت دولت نرسیده است.


هشدار جدید درباره انتصاب مدیران شرکت های دولتی
بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک نهاد نظارتی به تعدادی از مدیران اجرایی، مجدد تاکید شده است با توجه به ممنوعیت قانونی در خصوص حضور همزمان افراد در هیئت مدیره یا منصب مدیرعاملی شرکت هایی که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت است، مسئولان مربوطه باید ضمن رعایت قوانین مصوب و بخشنامه های صادر شده در این خصوص، توجه داشته باشند رعایت نکردن این ضوابط موجب پیگرد و برخورد قانونی خواهد بود. 
 
 
آرمان
 
عربستان: با ایران مذاکره نمی‌کنیم
وزیر دفاع عربستان در مصاحبه با مجله امریکایی فارن افرز، در جواب سؤالی درباره آینده روابط ایران و عربستان با طرح ادعاهای واهی گفت: «ایران نماینده سه مسأله اصلی در منطقه یعنی ایدئولوژی‌های بدون مرز، بی ثباتی و تروریسم در منطقه است!» به گزارش ایسنا، محمد بن سلمان در ادامه مدعی شد که «هیچ جایی برای مذاکره با کشوری که ایدئولوژی‌های خود را به دیگر مناطق صادر می‌کند و در تروریسم سهیم است و به نقض حاکمیت دیگر کشورها می‌پردازد، وجود ندارد. اگر ایران روش خود را تغییر ندهد، عربستان در صورت همکاری با تهران ضرر خواهد کرد.» بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به این اظهارات  گفت:«دولتمردان عربستان بجای اینگونه فرافکنی های بی‌حاصل، بهتر است در صدد اصلاح روش و رفتار خود برآمده و به عواقب سیاست ها و اقدامات مخرّب خود بیندیشند. »


سانسور مجدد ظریف در سیما
به نوشته یک سایت خبری، صدا و سیما یک بار دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه را سانسور کرد. به گزارش انتخاب به نقل از «تیک» روز جمعه تولد ظریف بود و یکی از برنامه‌های صدا و سیما برای تولد وزیر خارجه کلیپی تدارک دیده بود که پخش نشد. برنامه «فرمول یک» که با اجرای علی ضیا روی آنتن می‌رود، در روی کانال تلگرامی خود کلیپی به مناسبت تولد وزیر خارجه ایران قرار داد. از ظاهر این کلیپ بر می‌آید که برای پخش در برنامه ساخته شده، اما مسئولان جام جم اجازه پخش آن را صادر نکرده‌اند. پیش از این گفت‌وگوی برنامه 90 با ظریف به مناسبت شب یلدا هم مجوز پخش نگرفته بود.


آرش صادقی به بیمارستان منتقل شد
وکیل آرش صادقی از انتقال موکل خود به بیمارستان خبر داد.  امیر رئیسیان در گفت‌وگو با ایلنا گفت: آرش صادقی روز شنبه به بیمارستان منتقل و آندوسکوپی شد؛ اما از گزارش‌های پزشکی او اطلاعی ندارم.  وی همچنین  با بیان اینکه مرخصی گلرخ ایرایی از سوی مقام قضایی تمدید نشده است، گفت: بنا بود که روز شنبه او خود را به زندان معرفی کند.  او در ارتباط با برخی از خبر‌ها مبنی بر اینکه موکلان او متهم به همکاری با گروه‌های معاند نظام از جمله پژاک هستند، اظهار کرد: اتهامات گلرخ ایرایی توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام و اتهامات آرش صادقی اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام، توهین به مسئولان عالیرتبه نظام و نشر اکاذیب است. رئیسیان ادامه داد: در پرونده‌های موکلانم هیچ اشاره‌ای به اتهام همکاری با گروه‌های معاند نظام از جمله پژاک نشده است.


 نقوی حسینی:تابعیت مضاعف جرم است
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس طی اظهاراتی که برخی رسانه‌ها آن را عجیب توصیف کردند، گفت: مطابق قانون مدنی، افراد دوتابعیتی که تابعیت کشور دیگری را می‌پذیرند، تابعیت ایرانی آنها لغو می‌شود و تابعیت مضاعف جرم است و این افراد حق داشتن اموال غیرمنقول را هم ندارند. نقوی حسینی در گفت‌وگو با میزان افزود: در حال حاضر به دلیل پنهانکاری افراد دارای تابعیت مضاعف آمار دقیقی از آنها و جود ندارد. گفتنی است طبق قوانین ایران، سلب تابعیت ایرانیان به بهانه تابعیت مضاعف، غیرقانونی است.
 
 
 
آرمان
 

بررسی بندهایی از برنامه ششم در مجمع

جلسه کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی، دیروز به ریاست آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی تشکیل شد. در این جلسه که علاوه بر اکثر اعضای کمیسیون، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، معاون اول قوه قضائيه، روسای کمیته‌های هیات انطباق حقوق و شاخص‌های نظارت کمیسیون نظارت، رئیس دیوان عدالت اداری و رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز حضور داشتند، پنج بند از قانون برنامه ششم توسعه کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی از حیث انطباق با سیاست‌های کلی نظام، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد، مغایرت آنها با سیاست‌های کلی در دستور کار شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد.

 

واریز ۵ درصد حقوق فرهنگیان به صندوق ذخیره

در جریان بررسی برنامه ششم توسعه نمایندگان مصوب کردند پنج درصد از حقوق فرهنگیان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان به این صندوق واریز شود. مطابق این مصوبه دولت نیز موظف است همه ساله معادل سهم واریزی اعضا به صندوق ذخیره فرهنگیان را به طور کامل در ردیف اعتباری خاص در بودجه سنواتی منظور و پرداخت نماید.

 

سردار نامی کاندیدا می‌شود

سردار «محمدحسن نامی» وزیر سابق ارتباطات برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ کاندید خواهد شد. برخی سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی ضمن انتشار این خبر نوشتند که وزیر سابق دولت محمود احمدی‌نژاد امروز تصمیم‌گرفته است در روزگاری که گزینه‌های مختلفی خود را برای گزینش به عرصه معرفی می‌کنند، وارد میدان رقابت‌های سیاسی انتخابات شود و به طور رسمی کاندیداتوری خود را برای کارزار سال ۹۶ اعلام کرده‌است.

 

نگرانی از وضعیت طبقه فرودست

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان گفت: چرا باید با این همه رسیدگی و دستگاه‌های نظارتی شاهد تخلفاتی باشیم که هیچ عقل سلیمی آن را باور و قبول نمی‌کند. محمد سالاری افزود: ‌زمانی که انحراف حاصل می‌شود فساد نیز از پی آن خواهد آمد، متاسفانه این روز‌ها خبرهای خوبی در خروجی رسانه‌ها نیست و گزارش‌های ناگواری از طبقات اجتماعی فرودست به گوش می‌رسد که قلب هر انسانی را به درد می‌آورد و در پس این تالم خاطر، سوالی که به اذهان عمومی متبادر می‌شود این است که این تبعیض طبقاتی از کجا حاصل می‌شود؟ او با تاکید بر جدی گرفتن آسیب‌های اجتماعی و بها دادن به آن یادآور شد: این قبیل آسیب‌ها که روح جامعه را آزرده می‌کند امری نیست که گره آن صرفا به دست دولت گشوده گردد و اگر همت جمعی تمامی دستگاه‌ها و قوای کشور و حتی مردم نباشد این امر راه به جایی نخواهد برد.

 

تذکر کواکبیان به رئیس جمهور

روز گذشته نماینده تهران در مجلس به رئیس‌جمهور در خصوص وضعیت پایتخت تذکر داد. مصطفی کواکبیان گفت: به رئیس‌جمهور تذکر می‌دهم که هرچه زود‌تر جلسه ساماندهی امور پایتخت را تشکیل دهد تا مردم از این وضعیت ترافیک و آلودگی هوا نجات پیدا کنند. همچنین در صورت راه افتادن خط متروی تهران – اسلامشهر از دیگر مواردی است که به وضعیت ترافیک تهران کمک می‌کند. وی با اشاره به قرارداد گازی ایران و ترکمنستان اظهارکرد: بهتر است ترکمنستان دست از باج‌خواهی بردارد زیرا با این نوع ادبیات و درخواست‌ها نمی‌تواند روابط گازی خود با کشورمان را ادامه دهد. امیدوارم با کمپین کاهش دو درصدی مصرف گاز پاسخ محکمی به این باج‌خواهی داده شود.

 

دیدار هیات پارلمانی ایران با نصرا...

هیات پارلمانی ایران در ادامه سفر به لبنان با دبیر کل حزب‌ا... لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. هیات پارلمانی ایران در ادامه سفر به بیروت ساعاتی پیش با سید حسن نصر ا... دبیر کل حزب‌ا... لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. تاکنون هیات پارلمانی در لبنان با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و دبیر کل حزب ا... دیدار و گفت‌وگو داشته است. همچنین قبل از سفر به لبنان سفری به سوریه داشته و در آنجا با رئیس جمهور، نخست وزیر ، رئیس مجلس و وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرده است. هیات پارلمانی ایران که به ریاست بروجردی به لبنان سفر کرده است با میشل عون رئیس جمهور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 
جمهوری اسلامی
 
حزب لیکود، درصدد فراهم ساختن مقدمات برکناری نتانیاهو 
* حزب لیکود، درصدد فراهم ساختن مقدمات برکناری نتانیاهو برآمده است. در پی بازجوئی از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به اتهام فساد مالی، تعدادی از وزرای کابینه وی و اعضاء حزب لیکود (حزب حاکم) خواستار برکناری وی شدند. نتانیاهو متهم به دریافت غیرقانونی اموال است.
 
النجباء عراق عبور نیروهای آمریکایی از کوه‌های «مکحول» را ممنوع اعلام کرد
* جنبش نجباء عراق، اعلام کرد از عبور نیروهای آمریکائی از کوه‌های مکحول در شمال استان صلاح الدین جلوگیری کرده است. به گزارش العالم، این جنبش عصر دیروز اعلام کرد: نیروهای آمریکائی درصدد بودند از محل استقرار نیروهای جنبش النجباء در کوه‌های مکحول عبور کنند ولی نیروهای عراقی با دور کردن آنها از این منطقه، مانع این اقدام شدند. جنبش النجباء اعلام کرد آمریکائی‌ها تلاش می‌کنند هر طور شده در برابر پیشروی نیروهای عراقی سنگ اندازی کنند ولی اراده عراقی‌ها قوی‌تر از آن است که به آنها اجازه رسیدن به هدفشان را بدهند.




منبع : مشرق
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، روحانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار