یک حقوقدان گفت: هرگونه نزاع و درگیری فردی و دسته‌جمعی در هر مکان، جرم محسوب و مجازات سنگین در پی دارد.
کد خبر: ۳۵۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵ 09 January 2017
به گزارش تابناک ایلام ؛ دکتر «محمد حسنوند» اظهار کرد: طبق ماده ۶۱۵  قانون مجازات اسلامی هرگاه عده‌ای با یکدیگر منازعه و درگیر شوند هریک از شرکت‌کنندگان در نزاع حسب مورد به مجازات زیر محکوم می‌شوند.

وی بابیان اینکه درصورتی‌که نزاع منتهی به قتل شود به حبس از یک تا سه سال  مجازات می‌شود، افزود: درصورتی‌که نزاع منتهی به نقص عضو شخصی شود به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.

حسنوند خاطرنشان کرد: درصورتی‌که درگیری و نزاع منتهی به ضرب‌وجرح شود به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می‌شود.

این حقوقدان با اشاره به اینکه درصورتی‌که اقدام شخص، دفاع مشروع تشخیص داده شود مشمول این ماده نخواهد بود تصریح کرد: مجازات فوق مانع اجرای مقررات قصاص یا دیه حسب مورد نخواهد شد.

وی ادامه داد: طبق ماده ۶۱۶  قانون مجازات اسلامی درصورتی‌که قتل غیر عمد به‌واسطه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا اقدام به امری ک مرتکب در آن مهارت نداشته است یا به سبب عدم رعایت نظامات واقع شود مسبب به حبس از یک تا سه سال و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم محکوم خواهد شد مگر اینکه خطای محض باشد.

حسنوند گفت: مقررات ماده مذکور شامل قتل غیر عمد در اثر تصادف رانندگی نمی‌شود.

این حقوقدان افزود: طبق ماده ۶۱۷ هرکس به‌وسیله چاقو و یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا باکسی گلاویز شود درصورتی‌که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا دو سال و تا ( ۷۴ ) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: طبق ماده ۶۱۸ مجازات اسلامی هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی شود یا مردم را از کسب‌وکار بازدارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ( ۷۴ ) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

مجازات قسم و شهادت دروغ و افشای سر

این حقوقدان در ادامه تصریح کرد: طبق ماده ده 648 اطبا و جراحان و ماماها و داروفروشان و کليه کسانی که به مناسبت شغل یا حرفه خود محرم اسرار می‌شوند هرگاه در غير از موارد قانونی، اسرار مردم را افشا کنند به سه ماه و یک روز تا یک سال حبس و یا به یک‌میلیون و پانصد هزار تا شش ميليون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.

وی گفت: طبق ماده 649 هرکس در دعوای حقوقی یا جزایی که قسم متوجه او شده باشد سوگند دروغ یاد بخورد به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.

حسنوند خاطرنشان کرد: طبق ماده 650 هرکس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک‌میلیون و پانصد هزارتا دوازده ميليون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

وی اضافه کرد: مجازات مذکور در این ماده علاوه بر مجازاتی است که در باب حدود و قصاص و دیات برای شهادت دروغ ذکرشده است./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار