بیمه سلامت یک طرح عمومی دولتی بوده که طی چند سال اخیر توسط دولت و به تولی سازمان خدمات درمانی اجرا شده است.
کد خبر: ۳۵۸۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸ 10 January 2017
 به گزارش تابناك البرز؛  بیمه سلامت یک طرح عمومی دولتی بوده که طی چند سال اخیر توسط دولت و به تولی سازمان خدمات درمانی اجرا شده است. خدمات بیمه سلامت یا همان بیمه ایرانیان همان تعهدات بیمه خدمات درمانی و یا تامین اجتماعی را  داشته و تفاوت تعهدی ندارند.  معمولا برای افرادی که حساب عمر و سرمایه گذاری برای آینده شان تدارک دیده اند و یا افرادی که قصد تهیه بیمه تکمیل درمان دارند پیشنهاد می گردد. هزینه آن برای کسانی که تاکنون تحت هیچگونه بیمه درمانی نبوده اند رایگان بوده و برای سایر افراد هزینه بسیار پایینی در حدود سالیانه 80 هزار تومان دارد بیمه خدمات درمانی از سه سال پیش تبدیل به بیمه سلامت شد، بنابراین دفترچه‌ها قبلا دفترچه خدمات درمانی بود و الان تبدیل به دفترچه بیمه سلامت شده است. در برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد سیاست واحد در ارائه خدمات درمانی به همه آحاد مردم و نیز ایجاد عدالت در دسترسی همگان به خدمان نظام سلامت مقرر گردید که همه بیمه ها درمانی در سازمانی به نام سازمان بیمه پایه سلامت ادغام گردند. و سیاستگزاری در مورد روند هزینه ها و اداره کرد.
استقلال بيمه سلامت
دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در مصاحبه اي عنوان كرده كه سازمان بیمه سلامت یک سازمان مستقل است و مستقل خواهد ماند و درون وزارت بهداشت هم شاهد استمرار تفکیک تامین کننده خدمات و خریدار خدمات خواهیم بود. یکی از دستاوردهای مهم در قانون برنامه ششم این بود که تعیین بسته خدمتی به طور صریح به عهده وزارت بهداشت گذاشته شده بود که براساس بند ه ماده ۸۶ سیاست‌های کلی نظام سلامت، متن مهمی تصویب شد و براساس آن بسته خدمتی، شمول و سطح خدمات صندوق بیمه پایه سلامت، با نظر وزارت بهداشت تعیین و ابلاغ شود و از سال دوم اجرای قانون برنامه، خرید خدمات توسط سازمان‌های بیمه‌گر درمانی صرفا مطابق با این بسته است. این موضوع در مواقع رویکرد دیگری از سیاست‌های کلی بوده است. در گذشته بسته خدمات بیمه پایه را شورای عالی بیمه تعیین می‌کرد، اما اکنون طبق نص صریح سیاست‌های کلی، این وظیفه در اختیار وزارت بهداشت گذاشته شده است و امیدواریم با اختیاراتی که در قانون جدید هم برای وزارت بهداشت و هم برای بیمه سلامت قرار داده شده، بتوانیم به خوبی عمل کنیم. 
اين در حالي است طبق خبر خبرگزاري فارس به موجب مصوبه مجلس، از زمان ابلاغ این قانون، سازمان بیمه سلامت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتزع و با حفظ شخصیت حقوقی و استقلال مالی بر اساس اساسنامه‌ای که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اداره می‌شود. اساسنامه این سازمان به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. 
معايب بيمه سلامت چيست؟
رییس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت در مصاحبه اي عنوان كرده كه  اختلال در هر کدام از اجزای مربوط به کارکردها و پیامدها نظام سلامت، منجر به به هم ریختگی این نظام شده و آن را در رسیدن به اهداف دچار مشکل می‌کند. مواردی همچون باز بودن بخش عرضه و خدمات، تحمیل بخش عمده‌ای از بار مالی ناشی از بیماری بر دوش مردم، افسار گسیختگی تعرفه خدمات، تداخل وظایف بیمه‌های پایه و تکمیلی و نپرداختن به اولویت‌های نظام سلامت، نشانگر اختلال در کارکرد این نظام است، بنابراین ضروری است همه اجزای نظام به طور سالم کار کنند تا این نظام به هدف خود که سلامت آحاد جامعه است دست یابد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار