در پي رحلت آيت الله هاشمي رفسنجاني
چند شب گذشته خبري جانسوز رسانه هاي مختلف را در بر گرفت؛ فوت مرد انقلاب. مردي كه در قبل و بعد از انقلاب بي شك از تاثير گذارترين چهره هاي سياسي معاصر بوده است. مردي كه حتي تحسين منتقدين خود را بر انگيخت
کد خبر: ۳۵۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶ 10 January 2017















به گزارش تابناك البرز؛ چند شب گذشته خبري جانسوز رسانه هاي مختلف را در بر گرفت؛ فوت مرد انقلاب. مردي كه در قبل و بعد از انقلاب بي شك از تاثير گذارترين چهره هاي سياسي معاصر بوده است. مردي كه حتي تحسين منتقدين خود را بر انگيخت. او همچنان زنده خواهد بود زيرا آثار عميقي بر عصر خود گذاشت. آیت الله هاشمی رفسنجانی بیش از آنکه به عنوان یک شخصیت علمی شناخته شده باشد، به عنوان یک چهره سیاسی مطرح است و این هم به خاطر فعالیت های فراوان سیاسی ایشان در دوران قبل و بعد از انقلاب است. با مراجعه به اسناد معتبر تاریخی می توان همواره از ایشان در مناسبت‌های مختلف سیاسی نام و نشانی پیدا کرد.  در اين خصوص لازم است تا به برخي از مجاهدت هاي اين بزرگ مرد تاريخ معاصر ايران اشاره كرد.

آيت الله هاشمي قبل از انقلاب
علي اکبر هاشمی رفسنجانی در سوم شهریور ماه سال 1313ه.ش (برابر با 4 آگوست 1934) در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان و در خانواده‌ای نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. او یکی از 9 فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه‌ بی‌بی صفریان است. وی تحصیلات خود را از سن 5 سالگی در مکتب خانه ای در «نوق» آغاز کرد. او یکی از 9 فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه‌ بی‌بی صفریان است. هاشمی در سال 1337 با عفت مرعشی ازدواج کرد. در قم و پس از رحلت آیت الله بروجردی در سال 40 تحت تاثیر امام خمینی (ره) به سیاست روی آورد و به مخالفت با حکومت  پهلوی پرداخت. با تبعید امام، نقش هاشمی در مبارزه با شاه و نمایندگی امام در داخل کشور پررنگ تر شد.

هاشمی در دوران پیش از انقلاب و در طول نهضت امام خمینی (ره) به صورت یک عضو فعال در صحنه حضور داشت که یکی از نمونه های بارز آن حرکتی بود که به همراه دیگر علما در اعتراض به زندانی شدن امام انجام داد. آیت الله هاشمی  در مجموع 7 بار و به مدت 4 سال و 5 ماه در زندان های رژیم پهلوی شکنجه و زندانی شد.

آيت الله هاشمي بعد از انقلاب شكوهمند
وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اعضای شورای انقلاب در کنار افرادی نظیر شهیدبهشتی، شهیدمطهری، شهید باهنر و رهبر معظم انقلاب نقش مهمی ایفا کرد و در جریان اولین دور مجلس شورای اسلامی با انتخاب نمایندگان به عنوان رئیس مجلس برگزیده شد. وی همچنین از اعضای هیئت موسس حزب جمهوری اسلامی بود. آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی همچنین در شهریورماه 1386 به دنبال رحلت آیت‌ الله مشکینی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری در دومین اجلاس سالانه دوره چهارم مجلس خبرگان، به ریاست این مجلس مهم و تأثیرگذار برگزیده شد. وی اسفند سال 1389 ریاست مجلس خبرگان رهبری را به آیت‌‌الله مهدوی کنی سپرد.

سرپرستی وزارت کشور، امام جمعه موقت تهران، جانشین فرماندهی کل قوا، ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان از جمله دیگر مسئولیت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از عمری مجاهدت و تلاش در مسیر آرمان‌های انقلاب عصر امروز یکشنبه 19 دی ماه در یکی از بیمارستان‌های تهران دار فانی را وداع گفت.

وی که به دلیل عارضه قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود علیرغم تلاش پزشکان در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.
 این ضایعه را به ملت ايران و رهبر معظم انقلاب تسليت گفته  و خواستار علو درجات براي مرد بزرگ تاريخ ايران داريم



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار