یثربی اظهار کرد: من کارگردانم و اصلا قرار نبود به صحنه بیایم. همیشه اساتید من چون خانم راستگار و ژاله علو به من می‌گفتند تو بازیگر بسیار خوبی هستی، اما آنقدر حسی به ایفای نقش بر صحنه می‌پردازی و از تکنیک دوری می کنی که نگران سلامتی تو می‌شویم.
کد خبر: ۳۵۸۴۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 11 January 2017

به گزارش تابناک : نمایش "شب" نوشته و کار چیستا یثربی در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود. چیستا یثربی با ارائه توضیحاتی در مورد تازه‌ترین اثر خود گفت: این نمایش اثری روانکاوانه است که بر اساس تداعی‌ها، خاطرات، ترس‌ها و کابوس‌های یک فرد نوشته شده است.

او ادامه داد: به آن روانکاوانه می‌گویم زیرا با ذهنیت سر و کار دارد. این درام با درونیات انسان و آنچه به آن (ناخودآگاه) در ارتباط است. فروید همیشه می‌گفت: خودآگاه یک سوم وجود انسان و باقی آن ناخودآگاه است مانند کوه یخی که تنها یک سوم آن از آب بیرون است و قسمت اعظم آن پنهان است. ما در این نمایش تلاش کردیم تا به ناخودآگاه یک زن گریزی بزنیم.

یثربی در رابطه با نخستین حضور خود در سمت بازیگر بر صحنه توضیح داد: قرار بود بازیگر دیگری به همراه دختر من (نیایش میمندی) ایفای نقش داشته باشند، اما به دلیل هم زمان شدن زمان اجرا با امتحانات پایان ترم دخترم او نتوانست در این نمایش همراه ما باشد.

او ادامه داد: من کارگردانم و اصلا قرار نبود به صحنه بیایم. همیشه اساتید من چون خانم راستگار و ژاله علو به من می‌گفتند تو بازیگر بسیار خوبی هستی، اما آنقدر حسی به ایفای نقش بر صحنه می‌پردازی و از تکنیک دوری می کنی که نگران سلامتی تو می‌شویم. به یاد دارم زمانی که در کلاس‌ها اتود می‌زدیم خانم راستکار به من می‌گفت باید سطل آب یخی به من بدهید تا روی چیستا بریزم و او از حس بیرون بیاید و متوجه شود زندگی آن چیزی نیست که آن را بازی می‌کند.

کارگردان نمایش "یک شب دیگر هم بمان سیلویا" اظهار کرد: من عمری در اتاق تاریک فرمان بودم و اصلا دوست ندارم ابعاد وجودیم به تصویر کشیده شود؛ همیشه پشت نقاب بودم. بعضی وقت‌ها بازیگران نمی‌آیند و کارگردان به جای آنها متن را می‌خواند، این روند با بازی بر صحنه کاملا تفاوت دارد.

یثربی خاطرنشان کرد: همیشه می‌گفتم بازیگر باید چه شجاعتی داشته باشد که تمام ابعاد وجودی‌اش را مقابل پرژکتورها و چشمان کنجکاو و پر انتقاد تماشاگران به تماشا بگذارد. من در نمایش نقش زنی به نام "سارا صولت" را ایفا می‌کنم، زنی که به هیچ عنوان شبیه من نیست؛ اگر می‌دانستم یک درصد قرار است به صحنه بروم این کاراکتر را شبیه خودم می‌نوشتم.

او بیان کرد: نمایشنامه "شب" دو اپیزود دارد؛ قرار بود در اپیزود دوم محمد حاتمی مقابل بازیگر دیگری که ایفاگر این نقش بود به صحنه برود، اما به دلیل اینکه محدودیت زمانی و دور بودن نقش از من، اپیزود دوم حذف شد تا در فرصت دیگری به عنوان نمایشی مستقل به صحنه برود.

کارگردان نمایش "شیزوئید دوست داشتنی" در بخش دیگری از سخنان خود گفت: داستان "شب"، اتفاق دردناک میان یک مادر و دختر را به تصویر می‌کشد، آنقدر روز بازبینی تحت تاثیر قرار گرفته بودم و گریستم که بعد بازبینی دچار افت فشار شدم. برایم مهم نبود همکاران من به تماشا نشسته‌اند آنچه اهمیت داشت آن بود که حتما نمایش را به صحنه ببرم. به هیچ عنوان استرس نداشتم چون معلم بازیگری هستم. این شخصیت ترکیبی از چیستا یثربی و سارا صولت است.

او افزود: بازیگری در این نقش دردناک و سخت است مانند آن است که از میان آتش رد شوید و من هر شب از میان آتش رد می‌شوم. کاری را شروع کردم که دیگر نه راه پس دارم نه پیش. نمی‌خواستم به صحنه نه بگویم.

یثربی عنوان کرد: اگر قرار بود نقشی را ایفا کنم، نقش‌های بسیاری بود که آنها را دوست داشتم مثل مدیره دبستان میرزاده عشقی که خانم لرستانی آن را بازی کرد.

او در پایان با بیان اینکه این اثر مقابله با سه ترس اوست توضیح داد: من از شب می‌ترسم، سوژه آن و بازی کردن در آن هم ترسناک است و این نمایش رویارویی با سه ترس است. ترس ترس از جا زدن، ترس‌های شبانه (به دلیل اینکه تمام خبرها و اتفاقات بد زندگیم در شب رخ داده است) و ترس از بازیگری. از ترس متنفرم؛ با آنها روبه‌رو می‌شوم شاید شب‌ها بتوانم بخوابم.

نمایش "شب" با بازی چیستا یثربی و لیلی سلیمانی تا 30 دی ماه ساعت 19 در تالار قشقایی تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود. 



منبع : هنرآنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار