مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:
مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان از ثبت گل فشان قارنیارق شهرستان گمیشان در فهرست میراث طبیعی کشورخبر داد.
کد خبر: ۳۶۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰ 14 January 2017
مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان از ثبت گل فشان قارنیارق شهرستان گمیشان در فهرست میراث طبیعی کشورخبر داد.

مهندس ابراهیم کریمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان با اعلام این خبر تشریح کرد: گل فشان قارنیارق  در 27 کیلومتری شمال شرقی شهرستان گمیشان و درحاشیه شرقی روستای سقرتپه قرار دارد. گل فشان قارنیارق در ارتفاع 9- متر از سطح آبهای آزاد جهان و در مختصات جهانی 83/4111035متر شرقی و 45/268761 متر شمالی قرار دارد.

وی افزود: قارنيارق در زبان تركمنى به معناى شكم پاره است و اين مفهوم با ويژگي هاى آن هم خوانى دارد. در مركز اين چاله يك تپه مخروطي شكل كه در راس آن چاله اي قرار داشته، از نظر ريخت شناسى شامل يك حلقه خارجى، بخش قديمى تر و يك بخش داخلى مخروط جوان تر مى باشد كه بين آن ها به وسيله آب پرشده است.

کریمی ادامه داد: با توجه به ابعاد بزرگ و فرسايش پيشرفته در نهشته هاى ديواره مخروط اين گل فشان مى توان سن بيشترى را نسبت به گل فشان نفتليجه براى آن در نظر گرفت.همچنین  وسعت گل فشان قارنیارق در حدود 5 هکتار و قطر خروجی دهانه های گل فشان بیش از 700 متر می باشد.

مهندس ابراهیم کریمی بیان کرد: گل‌فشان‌های دشت گرگان از نظر اقتصادی علاوه بر هدایت کانی‌های با ارزش نظیر ید از اعماق زمین به سطح، دارای ارزش تفریحی و تفرجی و درمانی بوده و می‌توان روی آنها سرمایه‌گذاری اکوتوریسمی کرده و به عنوان توریسم درمانی بهره برد ،وجود انواع اشکال رسوبی در پیرامون این گل‌فشان بازمانده از فعالیت‌های قدیمی آن نظیر ترک‌های کلی و روانه‌های گلی، بر زیبایی منطقه افزوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان در پایان گفت: با هدف حفاظت از این پدیده زمین شناسی ارزشمند و معرفی آن به عنوان یکی از جاذبه منحصر به فرد میراث طبیعی استان ، پرونده ثبت این اثر تشکیل و درجلسه شورای عالی ثبت کشور به عنوان یک پدیده زمین شناسی در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت گردید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار