نخستین کنسرت شب دوم جشنواره موسیقی فجر متعلق به ارکستر سمفونیک تهران بود.
کد خبر: ۳۶۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱ 15 January 2017
به گزارش تابناک : نخستین کنسرت شب دوم جشنواره موسیقی فجر که متعلق به ارکستر سمفونیک تهران بود، ساعت 18 و 30 دقیقه در تالار وحدت برگزار شد. 

ارکستر سمفونیک تهران با رهبری شهرداد روحانی، توجه بسیاری از مخاطبان موسیقی را پیش از آغاز جشنواره به خود جلب کرده بود. 

کنسرت شنبه شب ارکستر سمفونیک تهران، با پوشش گسترده رسانه های مکتوب و تصویری همراه بود. هر چند نظم لازم برای استقرار خبرنگاران و عکاسان وجود نداشت. 

کنسرتی شنیدنی در سکوت شهرداد روحانی/ پوشش خبری گسترده ارکستر سمفوتیک تهران

نکته جالب در خصوص اجرای ارکستر سمفونیک تهران، این بود که هیچ یک از قطعات به حضار و خبرنگاران اعلام نشد و روحانی رهبر ارکستر هم هیچ یک از کارها را معرفی نکرد و تنها در لحظات پایانی برنامه دو جمله با مخاطبانش صحبت کرد. 

تمامی سالن مملو از جمعیت بود و حتی تعدادی، ایستاده کنسرت را دنبال می کردند. 

در ابتدا نوازندگان وارد سالن شدند و شروع به آزمایش سازهای خود کردند. تعداد فراوان نوازندگان باعث شد تمامی استیج پر از جمعیت شود و تنها جای یک نفر آن هم رهبر ارکستر خالی باشد. 

پس از آن شهرداد روحانی وارد سالن شد و همه حضار ایستاده وی را تشویق کردند و روحانی هم به ابراز احساسات هوادارانش پاسخ داد. 

کنسرتی شنیدنی در سکوت شهرداد روحانی/ پوشش خبری گسترده ارکستر سمفوتیک تهران

برنامه‌های ارکستر سمفونیک تهران شامل قطعات زیر بود: 

1_ پوئم سمفونی «سرزمین دلاوران» اثر احمد پژمان 
2- مارش اسلاو اثر پیتر ایلیچ چایکوفسکی 
3- پاوان اثر گابریل فوره 
4- پوئم سمفونی «آوای مردگان» اثر کامیل سن سان 
5- بر فراز کوه سنگی اثر مودست موسورسکی 

نور پردازی سالن هم مانند دیگر اجراهای سمفونیک با نور زرد استیج همراه بود. 

بدون اتلاف وقت شهرداد روحانی قطعه نخست کنسرت خود را که همراه با نوا و همخوانی بود، اجرا کرد. این قطعه با نام خدا آغازگر کنسرت ارکستر تهران بود که 10 دقیقه زمان برد. این قطعه تنها قطعه ای بود که با نوا و همخوانی همراه بود. 

از همان ابتدا تمام حضار محو حرکات روحانی و نوازندگانی که تعداد آن ها بسیار زیاد بود، شدند. نگاه خیره اهالی موسیقی به این اجرا در نوع خود جالب توجه بود. 

قطعه دوم ریتمی پر هیجان داشت و برخلاف قطعه دوم، قطعه سوم بجز بخش های ابتدایی دارای ریتمی آرام و دلنشین بود. پس از اتمام قطعه سوم که اجرایش 15 دقیقه زمان برد، حضار با تشویق خود گروه نوازندگان و شهرداد روحانی را جانانه تشویق کردند. 

کنسرتی شنیدنی در سکوت شهرداد روحانی/ پوشش خبری گسترده ارکستر سمفوتیک تهران

قطعه چهارم تلفیقی از نوازندگی کلاسیک و ریتم حماسی بود و رگه هایی از هیجان در آن دیده می شد. این قطعه جوی متفاوت را به حضار داد. قطعه ای که 15 دقیقه اجرای آن طول کشید. 

حتی ماموران سالن هم با تمام وجود ارکستر زیبای شهرداد روحانی و گروهش را می‌دیدند و می‌شنیدند. 

لحظه به لحظه به تعداد اصحاب رسانه و عکاسان برای پوشش خبری کنسرت و مخاطبان موسیقی افزوده می‌شد. 

قطعه پنجم با اجراهای بی نظیر سازهای ویولن، نی، سنتور و غیره با ظرافت چشمنواز نوازندگان انجام شد.  

پس از اجرای قطعه پنجم همه حضار مجدد ایستادند و روحانی و گروهش را چند دقیقه تشویق کردند. در این لحظه گروه ارکستر سمفونیک تهران استراحت کردند و برخی هم برای چند دقیقه از سالن خارج شدند.  

نیمه دوم اجرای ارکستر سمفونیک تهران پس از 20 دقیقه استراحت مجدد با یک قطعه کلاسیک دیگر آغاز شد. این در حالی بود که همخوانان و نوازنده سنتور در بخش دوم اجرای کنسرت حضور نداشتند. 

کنسرتی شنیدنی در سکوت شهرداد روحانی/ پوشش خبری گسترده ارکستر سمفوتیک تهران

در بخش دوم اجرای شنبه شب روحانی و گروهش، عکاسان به طبقه دوم سالن تالار وحدت هدایت شدند. 

اجرای قطعه ششم هم با ریتمی هیجان بر انگیز انجام شد. به حدی که حضار برای بار سوم چند دقیقه ایستادند و نوازندگان و رهبر ارکستر را تشویق کردند. 

قطعه هفتم نوایی جذاب و احساسی داشت و ریتم ملایم آن جو جالبی را در سالن ایجاد کرد. 

پس از اجرای قطعه هفتم روحانی از نوازندگان خواست که به احترام حضار بلند شوند و مخاطبان کنسرت ارکستر سمفونیک مجدد به تشویق نوازندگان پرداختند. 

اجرای قطعه هشتم با هنرنمایی شیپورزنان با ریتمی هیجانی انجام شد که آن هم با اقبال حضار روبرو شد. 

قطعه نهم و دهم نیز با ریتمی تند و هیجان برانگیز اجرا شد. پس از پایان اجرا رهبر ارکستر از تک تک نوازندگان تشکر کرد. زمان تمامی قطعات بین 10 تا پانزده دقیقه بود. 

در حالی که همه تصور می کردند که این کنسرت با اجرای 10 موزیک به پایان برسد، اما روحانی همه را با قطعه مشهور کلاسیک، غافل گیر کرد. در این لحظه روحانی که نزدیک به دو ساعت اجرا کرده بود، خطاب به مخاطبان گفت: الان همه ما را از سالن بیرون می کنند. 

این اظهار نظر روحانی خنده حضار را به همراه داشت. البته دو اجرای پایانی روحانی که «بیز» بود، بسیار کوتاه تر از قطعات قبلی بود. 

در پایان روحانی خطاب به حضار گفت: قرار نبود دو قطعه پایانی را اجرا کنیم اما به خاطر شما مردم خوب این کار را انجام دادیم.



برای دیدن تصاویر بیشتر اینجا کلیک کنید



منبع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، روحانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار