بالاخره داستان بی صاحب شدن مخابرات ختم به خیر شد. آنطور که خبرها می‌گویند مجموعه مبین بالاخره پس از دو روز تاخیر نسبت به آخرین مهلت سازمان خصوصی سازی برای پرداخت بدهی خود، اقدام به واریز مطالبات این سازمان کرده است.
کد خبر: ۳۶۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰ 15 January 2017
به گزارش تابناک : اما دراین بین به دلیل تاخیر دو روزه شرکت توسعه اعتماد مبین برای پرداخت بدهی خود برخی از کارشناسان نسبت به برخورد سازمان خصوصی سازی با این شرکت دچار تردید بودند که روز گذشته با انتشار بیانیه رسمی این سازمان به تمام شایعات و ابهامات پاسخ داده شد.

سازمان خصوصی سازی با انتشار اطلاعیه ای از تسویه بدهی های خریدار سهام کنترلی شرکت مخابرات ایران و انصراف این سازمان از فسخ قرارداد منعقده خبر داد.

این سازمان با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: پیرو اطلاعیه قبلی این سازمان به آگاهی می رساند نظر به این که خریدار سهام کنترلی شرکت مخابرات ایران در مهلت تعیین شده اقدام به تسویه بدهیهای معوق خود نمود، لذا این سازمان از تصمیم فسخ قرارداد منعقده با خریدار منصرف شد.

براساس این گزارش، ماه گذشته سازمان خصوصی سازی با صدور اطلاعیه ای واگذاری شرکت مخابرات به مجموعه مبین را به دلیل عدم وصول اقساط دولت، از بابت این واگذاری ملغی اعلام کرده بود که با دستور رئیس جمهور قرار بر رسیدگی مجدد پرونده و بازگشت دوباره این شرکت به مبین، در دستور کار قرار گرفت.

براساس این گزارش، سازمان خصوصی سازی با ارسال اطلاعیه ای به رسانه ها در ۱۴ آذرماه سالجاری به نوعی حجت را بر این شرکت تمام کرده بود تا جاییکه  هشدار داده بود این زمان آخرین فرصت صاحبان مخابرات خواهد بود.

دراین اطلاعیه شرکت خصوصی سازی آورده بود: بر اساس درخواست شماره م-۴۸۷-۹-۹۴ مورخ ۳۰/۹/۱۳۹۵ كه از سوی طرف قرارداد تقديم مقام محترم رياست جمهوری گرديده و دستور مورخ ۴/۱۰/۱۳۹۵ صادره، مقرر گرديده است در صورتی كه ظرف پانزده روز (پنجم الی بيستم ديماه) كليه بدهی های طرف قرارداد پرداخت شود اقدام سازمان منتفی گردد.

همچنين به موجب دستور موقت هيأت داوری موضوع ماده ‹۳۰› قانون اجرای سياستهای كلی اصل ‹۴۴› قانون اساسي در پرونده كلاسه ۲۱/۹۵/د/ﻫ مورخ ۸/۱۰/۱۳۹۵ كه در تاريخ ۱۲/۱۰/۱۳۹۵ به اين سازمان واصل شده است تا زمان رسيدگی به خواسته شركت توسعه اعتماد مبين در خصوص فسخ قرارداد، اين سازمان به طور موقت و تا رسيدگی به اصل خواسته خواهان از انتقال سهام شركت منع شده است. بنابراين سازمان منتظر اقدام خريدار سهام برای انجام كليه تعهدات و پرداخت تمامی ديون معوقه تا بيستم ديماه سالجاری می باشد.

این درحالی است که پیش از این سازمان خصوصی سازی تاکید کرده بود شرکت توسعه اعتماد مبین راهی برای بازپس گیری مخابرات ندارد و سهام این شرکت مجددا واگذار خواهد شد.

براساس این گزارش هفته آخر آبانماه سالجاری سازمان خصوصی سازی بارها وبارها بر فسخ قرارداد واگذاری بلوک مخابرات ایران تاکید کرد و البته شرکت خریدار سهام نیز بر بی اساسی بودن این اظهارات اصرار داشت. 
اما دراین میان برخی از کارشناسانی که از اساس این واگذاری را نادرست می خواندند معتقد بر راه درست خصوصی سازی بودند و برخی دیگر از دست هایی پنهان برای واگذاری مجدد این شرکت به دیگری می گفتند.

از سویی دیگر، بسیاری از مسوولان دولتی طی سالهای گذشته نسبت به این واگذاری گلایه داشته اند و همواره تاکید کرده اند که اهداف دولت برای خصوصی سازی مخابرات محقق نشده و به زبانی ساده تر آنکه خصوصی ها نتوانسته اند به پویایی مورد نظر در این بخش دست یابند. 


بیشتر به نظر می‌رسد بسیاری از دولتمردان موافق دولتی باقی ماندن مخابرات هستند تا خصوصی شدن آن! تا جایی که حتی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم ، در سال‌های اخیر از آن به‌عنوان اشتباه بزرگ خصوصی‌سازی یاد کرده است.

هدف از واگذاری سهام مخابرات، انتقال سهام به بخش خصوصی به منظور خروج از انحصار دولت، حذف فضای راکد دولتی موجود در شرکت‌ و حرکت به سمت ایجاد فضای رقابتی و همچنین افزایش بهره‌وری این شرکت متناسب با پیشرفت روزافزون بخش ارتباطات در جهان بوده در حالی‌که از زمان واگذاری سهام این شرکت اقدام مثبتی در این خصوص صورت نگرفته است. 

موضوعی که بارها در محافل مختلف نقد شده است. تمرکز بر ظرفیت‌های موجود و کسب سودهای نقدی و بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های جدید شاید مهم‌ترین عامل ضعف مخابرات در سال‌های گذشته بوده است.  

به هرحال آنچه مشخص است اینکه شرکت توسعه اعتماد مبین بازهم صاحب مخابرات باقی می‌ماند اما هنوزهم با وجود پرداخت مطالبات خصوصی سازی یک مساله پابرجاست" نبود پویایی و عملکرد مناسب در مخابرات" 

بنابراین به نظرمی رسد اگرچه مشکلات مجموعه مبین حداقل در بخش واگذاری مخابرات به غیر حل شده اما به زودی باید با لیست ناکارآمدی های خود در مخابرات مواجه شوند و پاسخی شفاف برای آن داشته باشند!




منبع : پارسینه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار