شهر قم به دلیل جریان های مذهبی و فرهنگی یکی از قطب ‌های اصلی فرهنگی و مذهبی می ‌باشد. در این استان ظرفیت بالقوه یک کشور نهفته است ولی متاسفانه برخی مدیران ظرفیت این استان را به قدری کوچک نموده‌اند که به ‌اندازه خودشان گردد، تا توان عرض‌اندام داشته باشند.
کد خبر: ۳۶۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰ 17 January 2017
به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی قم در شماره روز 27 دی ماه مطلبی با عنوان«شهری به ‌سان کشور» را به قلم سعید مشهدی منتشر کرد.

در این مطلب می خوانیم: تفاوت کارکردی و اثر گذاری شهرها باهم امری بدیهی بوده و برای آن گزاره‌ های متنوعی از داخل و خارج کشور می‌شود عنوان کرد مثلا شهرهای مکه، مدینه، کربلا، نجف، رم (واتیکان) کارکرد مذهبی دارند برخی شهرها مانند: تبریز در داخل و نیویورک در آمریکا و بمبئی در هند کارکرد تجاری دارند و برخی شهرها هم کارکرد توریستی دارند نظیر اصفهان و شیراز در داخل و استانبول و پاریس در خارج و البته این به معنی عدم کارکرد دیگری برای این شهرها نیست ولی بخش غالب را شامل می ‌گردد.

شهر قم به دلیل جریان های مذهبی و فرهنگی یکی از قطب ‌های اصلی فرهنگی و مذهبی می ‌باشد. محوریت حرم مطهر حضرت معصومه(س) از یک سو و حوزه ‌های علمیه از یک سوی دیگر و حضور طلاب و پژوهشگران از سراسر کشور و نیز هزاران طلبه از 180 کشور زمینه مساعدی برای غلبه فرهنگ و مذهب در شهر قم را ایجاد کرده است.

با ذکر این مقدمه به سراغ اصل موضوع می ‌رویم: در تمام دولت‌های پس از انقلاب معمولا نوع نگاه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان قم نگاه راهبردی در حوزه فرهنگ و دین نبوده و این از انتصابات مدیران کل استان کاملا هویدا می‌باشد. 

شهری که داعیه دار فرهنگ و مذهب در کشور است به جز استثنائات محدودی معمولا از مدیران عادی و اداری و مانند برخی استان ‌های دیگر صرفا برگزار کننده رویدادهایی نظیر همایش، جشنواره و... می‌ باشد و هیچگاه نگاه راهبردی، بلند مدت، کلان نگری به استان نداشته‌ اند. 

در این استان ظرفیت بالقوه یک کشور نهفته است ولی متاسفانه برخی مدیران ظرفیت این استان را به قدری کوچک نموده‌اند که به ‌اندازه خودشان گردد، تا توان عرض‌اندام داشته باشند.

اینجا لازم نمی بینم سخنان امامان معصوم، امام راحل، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام را درباره استان قم مجدد بیان نمایم چرا که آنقدر نقش این استان از منظر فرهنگی واضح و شفاف هست که همه روسای جمهور و وزرا به طور کامل به آن اشراف دارند و نیازی به مستند قراردادن سخنان بزرگان علم و دین و اجتهاد ندارد. 

ولی علت این رویکرد را تاکنون درک نکرده ام که چرا مدیری در سطح ملی برای بخش فرهنگ استان قم انتخاب نمی‌ گردد. البته منظور تلقی عامدانه را نمی کنم ولی ادعای بی سلیقگی مفرط را دارم. شهری که می ‌تواند در‌اندازه کشور و بین ‌المللی عمل نماید در منش و رفتار مدیران به‌اندازه تبعیدگاهی کوچک گردیده است. 

این متن با رویکرد سیاسی و تخریب چهره دولت نگاشته نشده ولی از دولت درخواست می‌ گردد نسبت به رویه موجود واکنش نشان داده و حداقل مدیری برای فرهنگ استان قم مامور نماید که در تراز معاونین وزارتخانه بوده وجنبه ملی آن پر رنگتر باشد چرا که در کل این انتصاب می ‌تواند نسبت به تقویت عقبه مذهبی وزارتخانه کمک شایانی داشته باشد.

تاکنون مدیران منصوب دولت حاضر از جوانب مختلفی قابل نقد هستند که قصد تجزیه و تحلیل آنرا نداریم ولی حداقل توقع اصلاح امور را می‌توانیم آرزو نمائیم.


برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:

https://telegram.me/www_tabnakqom_ir

https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار