بارداری یکی از لذت بخش ترین تجربیاتی است که یک زن طی زندگی خود از سر می گذراند؛ تجربه ای که البته با رخ دادن تغییرات زیادی در بدن مادر همراه است.
کد خبر: ۳۶۳۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱ 18 January 2017
به گزارش تابناک : بارداری یکی از لذت بخش ترین تجربیاتی است که یک زن طی زندگی خود از سر می گذراند؛ تجربه ای که البته با رخ دادن تغییرات زیادی در بدن مادر همراه است که بخش زیادی از این تغییرات در پوست مادر اتفاق میافتد. در اینجا به این تغییرات اشاره میکنیم، البته همه این تغییرات ممکن است در بدن یک خانم باردار اتفاق نیفتد اما به هرحال آگاه بودن از آنها برای هر زنی که ممکن است در آینده تجربه بارداری داشته باشد، لازم است.

پمادهایی برای خطهای زشت
براساس تحقیقات موسسه ملی بارداری آمریکا، بیش از 90درصد زنان باردار طی 9 ماه بارداری خود خطوط بارداری را روی پوست بخشی از بدن خود خواهند دید. این خطوط به رنگهای صورتی یا قرمز هستند و به صورت عموما افقی روی ناحیه شکم، رانها یا سینهها ظاهر میشوند و حالت آنها به گونهای است که انگار پوست در آن نواحی تاخورده است. هنوز راههای مشخص و قاطعی برای پیشگیری از بروز این خطوط یافت نشده است اما برخی مطالعات محدود نشان داده که شاید استفاده از بعضی کرمهای پوستی بتواند میزان بروز این خطوط را کاهش دهد. در مطالعهای در سوئد مشخص شد زنانی که از ماههای اولیه بارداری روی پوست ناحیه شکم خود کرمهای پوستی حاوی ویتامین E و اسید آلفاهیدروکسی میمالیدند با تعداد و شدتی کمتر شاهد بروز خطوط بارداری بودند.

ماسک بارداری (کلواسما)
دکتر مانوئل سرا، پروفسور زنان و زایمان در کالج هرش آیلند آپتون میگوید: « طی 3 ماهه دوم بارداری، ممکن است تغییرات رنگ پوست صورت در گروهی از زنان باردار اتفاق بیفتد که این گروه از تغییرات را کلواسما یا ماسک بارداری مینامند.» این استاد دانشگاه توضیح میدهد که علت بروز این پدیده این است که هورمونهایی که در دوران بارداری در بدن مادر ترشح میشوند هورمون ملانین را تحریک میکنند و این هورمون هم باعث میشود رنگدانههای بیشتری از سلولهای پوستی ترشح شود.

البته تغییرات پوستی گاه آنقدر خفیف است که خود فرد یا اطرافیانش متوجه آن نمیشوند. گاه هم تغییرات به گونهای است که حالت آفتابسوختگی را تداعی میکند. البته در این موارد تنها پوست صورت این حالت را داشته و پوست باقی بدن حالت طبیعی دارد. درست است که نمیتوان جلوی ترشح هورمونهای بارداری را گرفت اما هرچقدر در معرض نورآفتاب کمتری قرار بگیرید احتمال بروز کلواسما در شما کاهش مییابد. زنانی که از ضدآفتاب مناسب استفاده میکنند و درخارج از خانه کلاه بر سرشان میگذارند به میزان کمتری این تغییر رنگ را در صورت خود شاهد خواهند بود.

خارش پوستی
طی دوران بارداری پوست شکم کشیده و سفت میشود و در اواخر بارداری ممکن است به این علت خارش شدید در ناحیه شکم ایجاد شود. افزایش تعریق و بالا رفتن گرمای بدن میتواند باعث بروز جوشهای حساسیتی و چرکی در ناحیه شکم شود. در بعضی موارد دوش گرفتن با آب خالی، حتی چندبار در روز میتواند تمام این مشکلات را برطرف کند. پوشیدن لباسهای نخی نازک و به حداقل رساندن تماس پوست شکم با لایههای مختلف لباس و جلوگیری از تعریق هم میتواند شدت علائم را کاهش دهد. استفاده از یک مرطوبکننده مناسب برای جلوگیری از خشکی پوست هم میتواند کمککننده باشد اما اگر با تمام این توصیهها جوشهای شکمی شما بهبود نیافت حتما با یک پزشک متخصص پوست در این مورد مشاوره کنید.

وریدهای واریسی
طی دوران بارداری میزان جریان خون مادر افزایش مییابد و به دلیل افزایش وزن شکم، میزان بار روی وریدهای قسمت تحتانی بدن افزایش مییابد و این به معنای افزایش احتمال ابتلا به واریس است. رگهای واریسی رنگهای آبی یا سبز تیرهای هستند که ضخیم شده و سفت به نظر میرسند و ظاهری زشت به اندامها میدهند. بخشی از احتمال ابتلا به واریس ناشی از ژنتیک است اما شما میتوانید با برخی اقدامات ساده از احتمال ابتلا به این حالت بکاهید. مهمترین نکته این است که از ایستادن یا نشستن در یک حالت ثابت برای مدت طولانی پرهیز کنید. درصورتی که باید بایستید هرچند دقیقه یکبار برای مدتی کوتاه بنشینید یا راه بروید. پوشیدن جورابهای مخصوص واریس هم در این مورد کمککننده است. در زمان نشستن هم پای خود را بالا بگذارید و ویتامین C کافی به بدنتان برسانید تا احتمال واریس در شما کمتر شود.

تیرگی هاله سینه ها
ناحیه سینهها در بسیاری از زنان باردار طی دوران بارداری تغییر رنگ مییابد و تیرهتر میشود که این تیرگی برخلاف خط سیاه پس از زایمان خودبهخود برطرف میشود. ضمنا این تغییرات رنگی و تیره شدن ممکن است در خالها و دانههای گوشتی پوست هم دیده شود اما این نکته را هم در نظر بگیرید که هر تغییر دیگری در خالهایتان (مثلا اندازه، شکل، پیدا شدن حاشیههای نامنظم و ایجاد خونریزی در آنها) را حتما باید به متخصص پوست اطلاع دهید تا در مورد احتمال سرطانی بودن این خالها تحقیق کند.

جوش و آکنه
افزایش برخی هورمونها طی بارداری باعث افزایش ترشح چربی از سلولهای پوست میشود و این حالت همانطور که میدانید باعث افزایش احتمال بروز آکنه میشود. اگر میخواهید طی بارداری پوستی پر از جوش پیدا نکنید روزی دو بار صورتتان را با یک شوینده غیرمعطر مناسب پوستتان بشویید. این را هم بدانید که بسیاری از داروهای معمول ضدجوش، حتی آنهایی که بدون نسخه به فروش میرسند، برای استفاده در مقطع بارداری مناسب نیستند و برای مصرف آنها حتما باید بروشور و نقاط احتیاط دارو را مطالعه کنید اگر نگران زیاد شدن جوشها روی صورت یا بدنتان هستید حتما با یک متخصص پوست در این مورد مشورت کنید.

خط سیاه (Linea nigra)
خیلی از زنان باردار در 3ماهه دوم بارداری شاهد بروز خطی در ناحیه زیرناف خود به صورت مستقیم به سمت پایین هستند. این خط در آغاز معمولا کمرنگ است اما به مرور شروع به سیاه شدن میکند و به همین دلیل به خط سیاه شهرت دارد. به طور معمول پس از زایمان، تیرهتر شدن این خط برای چندروز ادامه مییابد اما طی ماههای پس از بارداری این خط بدون هیچ درمان و به صورت خود به خود محو خواهد شد.


منبع : نی نی بان
برچسب ها: تابناک ، استانها ، بارداری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار