رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد در خصوص میزان تسهیلات دهی بانک ها در طرح خروج از رکود صنایع کوچک و متوسط گفت: ۹ ماه از شروع طرح تنها ۲۵ در صد از متقاضیانی که به بانک ها معرفی شدند موفق به اخذ تسهیلات شدند.
کد خبر: ۳۶۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ 23 January 2017
به گزارش تابناک یزد،رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس و ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید، نقدینگی به عنوان مهمترین مشکل صنایع معرفی شده است.

سید علی اکبر کلانتر در خصوص دلایل بوجود آمدن مشکل نقدینگی صنایع اظهار داشت: از اواخر دهه ۸۰ بروز رکود تورمی، تحریم ، تورم نزدیک به ۴۰ درصد ، هزینه مبادله پول، افزایش پیش پرداخت گشایش اعتبار از ده درصد به ۱۳۰ در صد و مجموعه ای دیگری از مصائب اقتصادی و نهایتا افزایش ۳.۵ برابری نرخ ارز باعث افزایش نیاز به نقدینگی واحدها شده است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر کاهش قدرت خرید بخاطر کاهش ارزش پول ملی و عدم تناسب افزایش درآمد و حقوق‌ها، به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و طولانی شدن زمان برگشت بهای کالای فروش رفته  فشار بر تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی را مضاعف کرده است.

کلانتر با بیان این که امکان ندارد بانک‌ها به سپرده‌ها ۲۴ در صد و حتی بیشتر سود بدهند و از تسهیلات گیرندگان ۱۸ درصد سود بگیرند تاکید کرد: برای رقابتی شدن تولید و کاهش پارامتر هزینه پول در قیمت تمام شده باید دولت و بانک مرکزی ورود کنند و تصمیم سختی در این زمینه بگیرند.

مسابقه بهره‌ای بانک‌ها در جذب سپرده‌های مردم

وی با اشاره به فضای رقابتی بین بانک‌ها اظهار داشت: اغلب بانک‌ها بویژه بانک‌های خصوصی برای جذب منابع مردم مسابقه خطرناکی را ترتیب دادند به طوری که  با افزایش پی در پی سود سپرده‌ها وارد بازی سبقت در جذب سپرده از طریق افزایش بهره شدند.

کلانتر اذعان داشت: بانک مرکزی در مقابل این حرکت بانک ها سکوت کرد و فقط نظاره گر بود و تذکرات خیرخواهان را جدی نگرفت تا کار به اینجا رسید. به طوری که از سال ۸۰ تا ۹۴ بانک‌های خصوصی ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده جذب کردند و در مقابل فقط ۴۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دادند و بقیه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان را صرف بنگاه داری، سفته بازی و خرید مستغلات کردند.

بانک‌های خصوصی در طرح رونق تولید حتی یک ریال تسهیلات ندادند

این صنعتگر با بیان این که بانک‌های خصوصی در طرح رونق تولید هم به هیچ وجه همراهی نکردند و حتی یک ریال تسهیلات ندادند افزود: طی سال‌های ۸۰ تا ۹۴ میزان سپرده‌های مدت‌دار ۵۸ برابر شد ولی سپرده دیداری یعنی اسکناس و پول درگردش فقط ۹ یا ده برابر شده است.

کلانتر با بیان این که نسبت میانگین میزان پول به نقدینگی در جهان 50 درصد است اذعان داشت: این شاخص در ایران 14 درصد است و با توجه به این که میزان سپرده‌های مدت‌دار ۶ برابر سپرده‌های دیداری است متاسفانه در این زمان است که اقتصاد مولد در معرض نابودی قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: حاکمیت باید به موضوع ادامه پرداخت سود های بالا به سپرده های بلند مدت ورود کند و این فرایند غلط را که باعث اخلال در نظام اقتصادی شده را قطع کند و برای خاطیان جرائم سنگین در نظر بگیرد.

از اهداف طرح خروج از رکود صنایع دور شده‌ایم

کلانتر با بیان این که دولت اولویت خود را بر کاهش تورم گذاشته است؛ افزود: دولت برای ایجاد رونق و خروج از رکود نیز چند طرح را در دستور کار قرار داده که طرح خروج از رکود صنایع کوچک و متوسط با تزریق ۱۶ هزار میلیارد تومان از طریق شبکه بانکی از مهمترین آن‌ها بود. اما متاسفانه بعد از گذشت ۹ ماه از شروع طرح تنها ۲۵ در صد از متقاضیانی که به بانک معرفی شدند موفق به اخذ تسهیلات شدند.

رئیس خانه صنعت و معدن یزد در خصوص وضعیت تسهیلات دهی بانک‌ها به واحدهای صنعتی گفت: متاسفانه هم به لحاظ ترکیب واحدهای راکد، نیمه فعال و فعال و هم از لحاظ نسبت پرداخت سرمایه در گردش و سرمایه ثابت از اهداف طرح دور شده‌ایم و بانک‌ها هم یا اصلا ریسک وام‌دهی را نپذیرفتند و یا با حداقل ریسک عمل کردند.

کلانتر اعلام کرد: در استان یزد از ۲۱۱۶  متقاضی که در سایت بهین یاب ثبت نام کردند و علی‌رغم آن که با تلاش زیاد ۵۹ درصد از آنها یعنی ۱۲۴۴ واحد پالایش و به بانک معرفی شدند اما فقط ۳۱۲ متقاضی، یعنی ۲۵ درصد متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات شدند.

یزد اوا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار