فارس از وجود شهری همانند دانسفهان که امروز با مشکلات مربوط به حوزه ساخت و ساز، کمتر روبه‌رو است و میل به مقاوم‌سازی در شهروندان این شهر وجود دارد، گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۳۶۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱ 23 January 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از بویین‌زهرا، در شهر دانسفهان که یکی از شهرهای جدیدالاحداث استان قزوین به شمار می‌رود، حساسیت موضوع نوسازی در آن تا حدود بسیاری حل و فصل شده است و این مسئله در وهله نخست به خود شهروندان دانسفهانی برمی‌گردد که متناسب با قانون‌های شهری به پیش رفته و اقدام به احداث ساختمان‌های جدید می‌کنند.

گزارش‌های شهری شهرداری دانسفهان نشان می‌دهد که کمترین میزان بافت فرسوده طی سال‌های اخیر در این شهر به چشم خورده است و این مهم در کنار تلاش برای ریشه‌کنی واحدهای قدیمی و کهنه در محله‌های 6گانه شهر دانسفهان بنیه عمرانی را در این شهر افزایش داده است و کارشناسان طرح هادی با دغدغه‌های کمتری می‌توانند توسعه شهری را به پیش ببرند چرا‌که در صورت وجود بافت‌های قدیمی این شهردار‌ی‌ها هستند که باید در انتظار مالکان اصلی بمانند و این خود طرح توسعه شهرها را متوقف می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر دانسفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین‌زهرا در خصوص ضرورت احیای مقاوم‌سازی در شهرهایی که زلزله‌خیر به حساب می‌آید، اظهار داشت: مسؤولیت حفظ جان و مال شهروندان در مرحله نخست بر عهده خود آنان قرار دارد و واحدهای قدیمی هم که بیش از نیم قرن از زمان تولد آن‌ها گذشته است دوام کافی در زمان بروز حوادث نمی‌تواند داشته باشد و به سرعت بر اثر حوادثی چون سیل یا آتش‌سوزی آسیب‌دیده و درصد ویرانی در آن‌ها نسبت به ساختمان‌های بتنی و آهنی بسیار است.

محمدقموشی ادامه داد: وجود شهری همانند دانسفهان امروز با مشکلات مربوط به حوزه ساخت و ساز کمتر روبه‌رو است که در گذشته اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه با موفقیت توسط شهرداری و شورای شهر صورت گرفته و میل به مقاوم‌سازی در شهروندان دانسفهان وجود دارد که حتی نیازی به اخطار و پیگردهایی که دیگر شهرداری‌های استان قزوین انجام می‌دهد، نیست.

وی رعایت اصول ساخت حرفه‌ای مسکن را حافظ محکمی در زمان بروز حادثه‌های تلخ طبیعی یا غیرطبیعی دانست و بیان کرد: بافت‌های قدیمی آجری هم به تدریج از دایره اصول مهندسی ساختمان در حال حذف شدن است و بلوک‌های سبک و مقاوم که تحت شرایط استاندارد مورد آزمایش‌های مکرر در محیط کارگاهی قرار گرفته و روانه بازار مصالح ساختمانی می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر دانسفهان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین‌زهرا با ارائه گزارش ساخت و سازهای جدید شهر دانسفهان مطرح کرد: خیابان‌های با عرض بالا، راه‌های فرعی و کوچه‌های هموار به همراه طرح هادی مناسب ضریب ایمنی این شهر 12 هزار نفری را به شدت افزایش داده و از این حیث احساس می‌شود شهر دانسفهان جزو معدود نواحی دارای بافت استاندارد نزدیک به 100 درصدی باشد.

مرتضی درزی‌رامندی به گسترش فیزیکی شهر دانسفهان و نیاز به احداث واحدهای بیشتر در قالب طرح‌های مسکن اشاره کرد و افزود: مجتمع‌های مهر در محله یوسفی‌های این شهر احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که این خود نمونه توجه به مقاوم‌سازی محسوب می‌شود.

شهر دانسفهان با دارا بودن هفت مسجد همراه حسینه‌ها و تکایای مذهبی در کنار سوله‌های مختلف ورزشی که اصول ساختمان‌سازی نوین در تمام آن‌ها به چشم می‌خورد تاکنون بارها مورد تشویق قرار گرفته است و اکنون مجوزهای ساخت مسکن در این شهر برای افراد متقاضی پس از ارزیابی کارشناسان عمران و شهرسازی در کمترین زمان ممکن صورت گرفته و مالکان تجاری و مسکونی با دقت سعی در افزایش سطح ایمنی و استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار