این نشست با حضور استاندار، رئیس کل دادگستری، دادستان و برخی از مسئولان قضایی استان ایلام در محل سالن نشست های استانداری برگزار شد.
کد خبر: ۳۶۵۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳ 23 January 2017
 معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ضعف فرهنگی عمومی در حوزه های زیست محیطی از مهمترین موارد آسیب زا به طبیعت است در حالیکه باید سلامت و حفظ محیط زیست به عنوان یک فرهنگ و مطالبه عمومی و مردمی در سطح جامعه نهادینه شود.


به گزارش تابناک ایلام ؛  معصومه ابتکار روز دوشنبه در نشست حمایت قضایی از برنامه عمل حفاظت محیط زیست استان ایلام، اظهار کرد: محیط زیست به عنوان یک ثروت طبیعی و عمومی محسوب می شود.
 
به گفته وی، مراجع قضایی نقشی کلیدی و اساسی برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی و ایجاد فضایی ناامن برای متخلفان و متجاوزان زیست محیطی و امنیت مطمئن برای فعالان و دوستداران محیط زیست به ویژه محیط بانان و ضابطان قضایی محیط زیست دارند.
 
وی افزود: مراجع قضایی باید از مجازات های آموزشی و فرهنگی برای افزایش فرهنگ زیست محیطی در صدور حکم متخلفان و متجاوزان استفاده کنند تا متجاوزان به جای تنبیه های قهری مجبور به انجام فعالیت های زیست محیطی چون کاشت درخت و نهال، پاکسازی محیط زیست شوند.
 
ابتکار یادآور شد: یکی از سیاست های مهم سازمان حفاظت محیط زیست جلب مشارکت جوامع محلی و بومی و افزایش و ترغیب آنها برای حفاظت از عرصه های زیست محیطی و اراضی طبیعی چون مراتع و جنگل ها همراه با بهره برداری مشارکتی از این عرصه ها است.
 
وی همچنین به شفاف سازی برخی از قوانین حوزه محیط زیست و تدوین برخی لوایح جدید در مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرد و گفت: برای نخستین بار لایحه هوای پاک با تاکید بر موضوع ریزگردها و لایحه حیوان آزاری تدوین و به مجلس ارائه شد.
 
ابتکار با اشاره به اینکه قانون حمایت از محیط بانان و ضابطان قضایی در برابر متخلفان و متجاوزان از سیاست های سازمان است، تاکید کرد: برخی از این سوء استفاده کنندگان حافظان محیط زیست را با ارعاب، تطمیع، تهدید برای بهره برداری های غیر اصولی خود تحت فشار قرار می دهند.
 
وی گفت: با رایزنی و نشست های متعدد با رئیس قوه قضاییه مقرر شد شعب ویژه رسیدگی به جرائم زیست محیطی بدون فوت وقت در تمام کشور با توجه به اهمیت مقوله محیط زیست و حمایت از محیط بانان، حافظان و مدافعان این حوزه ایجاد شود.
 
به گفته ابتکار، محیط زیست به عنوان یک میراث همگانی در جهان در معرض خطر است و یک جریان جهانی برای حفظ سلامت کره زمین در برابر آسیب های زیست محیطی بسیج شده اند و در ایران نیز با تکیه بر پشتوانه های مذهبی، دینی، فرهنگی، قانونی و قضایی این مقوله باید جدی گرفته شود.
 
این نشست با حضور استاندار، رئیس کل دادگستری، دادستان و برخی از مسئولان قضایی استان ایلام در محل سالن نشست های استانداری برگزار شد.
 
شرکت در نشست شورای اداری و دیدار با نمایندگان اقشار مختلف مردم از دیگر برنامه های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در سفر یکروزه به استان ایلام است. /م
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار