مدیر عامل آب منطقه ای :
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: بارندگی 48ساعت گذشته در مناطقی از استان نتیجه اجرای طرح باروری ابرهاست، می توان ادعا کرد، این عملیات نتیجه بخش و مثبت است.
کد خبر: ۳۶۵۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳ 23 January 2017
حسین امامی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نخستین مرحله اجرای طرح بارور سازی ابرها با استقرار تیم مرکز تجهیزات در خراسان جنوبی از جمعه یکم بهمن ماه در استان آغاز شده است.
وی عنوان کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی منطقه بارورسازی ابرها از گذشته پیش بینی شد که نخستین مرحله آن در محدوده سربیشه، بیرجند و قاینات انجام شد.
وی با بیان اینکه عملیات اجرای طرح یاد شده با استفاده از هواپیما در استان انجام می شود، بیان کرد: این عملیات با توجه به شرایط جغرافیایی و نوع ابر تعیین می شود که داخل ابرها انجام می شود.

** نبود رادار یکی از مشکلات باروری ابرها در استان است
امامی ادامه داد: با توجه به نبود رادار در استان به عنوان یکی از شرایط مورد نیاز باروری ابرها، توسط هواپیما نقاط مستعد برای باروری ابرها شناسایی و عملیات انجام می شود.
وی یادآور شد: همچنین دیروز(شنبه) یک سورتی پرواز با هدف باروری ابرها بر فراز استان انجام شد که با توجه به پایین بودن ارتفاع ابرها، امکان اجرای عملیات فراهم نشد.
وی ادامه داد: شب گذشته نیز 2 مرحله عملیات باروری ابرها در برخی مناطق استان انجام شد که نتیجه بخش بود، امروز نیز یک تیم 14 نفری از کارشناسان مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در استان مستقرند تا با شناسایی شرایط جوی مناسب باروری ابرها ادامه یابد.

** با باروری ابرها میزان بارندگی 10 تا 20 درصد افزایش می یابد
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: افزایش میزان بارندگی بر اساس باروری ابرها به راحتی قابل اندازه گیری نیست که از طریق تصاویر ماهواره ای شرایط پایش و سپس نتیجه گیری خواهد شد.
امامی یادآور شد: به طور متوسط پس از باروری ابرها 10 تا 20 درصد میزان بارندگی در استان افزایش می یابد، امید است امسال با توجه به پیش بینی ها موجود در ماه های بهمن و اسفند میزان بارندگی ها از حد طبیعی بیشتر شود.
این مسئول بیان کرد: در سال آبی جاری میزان بارندگی حتی نسبت به مدت مشابه سال قبل در وضعیت بدتری قرار دارد.

** میزان بارندگی نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش یافت
وی اضافه کرد: تا پایان وقت روز شنبه(دوم بهمن) این هفته متوسط بارندگی در استان حدود 12.7 میلی متر بود که نسبت به دراز مدت 67 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 60 درصد کاهش دارد، امید است با باروری ابرها، کمبود بارندگی در 2 ماه آتی جبران شود.
وی پیش بینی کرد که در بازه زمانی پیش رو، میزان بارندگی در وضعیت طبیعی برسد با توجه به اینکه در چهار ماه گذشته وضعیت بارندگی مناسب نبود انتظار می رود با ادامه عملیات باروری ابرها وضعیت بارندگی نسبت به سال آبی گذشته بهتر شود تا بخشی از مشکل ناشی از خشکسالی استان رفع شود.
مدیرعامل آب منطقه ای استان یادآور شد: عملیات باروری ابرها توسط تیم کارشناسان مرکز تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در سال آبی جاری با توجه به مساعد بودن شرایط جوی ادامه خواهد داشت.
امامی هزینه مورد نیاز برای بارورسازی ابرها گفت: تمام هزینه ها از طریق وزارت نیرو تامین و بستگی به تعداد عملیات دارد، پیش بینی می شود تاکنون حدود چهار میلیارد ریال هزینه شده باشد.
وی عنوان کرد: با توجه به وضعیت ریزش های جوی، وضعیت منابع آبی منطقه به شدت در معرض تنش قرار دارد و ادامه 18سال خشکسالی منابع آبی استان را تحت تاثیر قرار داده است.
وی از شهروندان درخواست کرد که با صرفه جویی و مدیریت مصرف آب با مسئولان همکاری کنند تا خراسان جنوبی بدون دغدغه از مرحله تنش آبی عبور کند.
مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها ، 15آذر ماه به خبرنگار ایرنا علمی گفته بود : در دنیا ثابت شد با انجام عملیات باروری ابرها شاهد افزایش 10 تا 15 درصدی بارندگی در مناطق هدف خواهیم بود که در ایران نیز همین طور است.
محمد مهدی جوادیان زاده افزود: نتیجه عملیات باروری ابرها نه فقط در ایران بلکه در کشورهای دیگر ثابت شد که موجب افزایش بارش در مناطقی که عملیات باروری صورت می گیرد، می شود.
وی با اشاره به اینکه باید شرایط جوی و سامانه ای که در مناطق هدف وارد می شود طبیعی باشد تا عملیات باروری با موفقیت انجام شود، گفت: البته امسال پاییز نرمالی نداشتیم ازاین رو شاهد افزایش بارندگی هم نبودیم اما پیش بینی ها نشان می دهد که زمستان نرمالی در پیش خواهیم داشت از این رو در مناطق هدف که عملیات باروری ابرها انجام می شود شاهد افزایش 10 تا 15 درصدی بارش خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه عملیات باروری ابرها از 10 آبان در کشور آغاز شده است، افزود: مناطق هدف برای باروری ابرها حوضه دریاچه ارومیه، ارتفاعات چهارمحال و بختیاری، فارس، خراسان جنوبی و یزد است.
جوادیان زاده یادآور شد: علت فراوانی بارندگی در نقاط هدف انجام عملیات باروری ابرها بود، چون یک جبهه بارش زای مناسبی وارد کشور شده بود.
خراسان جنوبی با 151هزار کیلومتر مربع مساحت دومین استان بیابانی کشور و سومین استان پهناور ایران است که حدود 780هزار نفر جمعیت دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار