لیست خرید های نظامی آذربایجان از اسرائیل
اسرائیل همواره از توسعه مناسبات سیاسی و منطقه ای و اقتصادی وبالاخص نظامی با کشورهایی که در حوزه مشارکت راهبردی جمهوری اسلامی قرار ندارند و یا نمی توانند باشد استقبال نموده است . یکی از این کشورها جمهوری شیعه نشین آذربایجان است.موضوع قره باغ و نیز شیطنت های رسانه ای بدخواهان سبب شده است تا نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور نتواند در حد مطلوب خود نمایی کند.
کد خبر: ۳۶۶۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶ 24 January 2017
اسرائیل همواره از توسعه مناسبات سیاسی و منطقه ای و اقتصادی وبالاخص نظامی با کشورهایی که در حوزه مشارکت راهبردی جمهوری اسلامی قرار ندارند و یا نمی توانند باشد استقبال نموده است . یکی از این کشورها جمهوری شیعه  نشین آذربایجان است.موضوع قره باغ و نیز شیطنت های رسانه ای بدخواهان سبب شده است تا نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور نتواند در حد مطلوب خود نمایی کند.
 
از سویی طی چند هفته گذشته نتانیاهو سفری به دو کشور اسلامی یعنی جمهوری آذربایجان و قزاقستان داشت و در دیدار 7 ساعته  نتانیاهو از باکو ، موضوع درخواست رسمی سیستم گنبد آهنین از اسرائیل منتشر شد. خبری که بسیار زود مورد اذعان  ناظران سیاسی قرار گرفت بطوریکه برخی ها از امضای قرار داد این مساله را نیز تائید می نمودند.
 
گنبد آهنین که توسط سیستم‌های دفاعی پیشرفته رافائل تولید شده است برای رهگیری و نابودی موشک‌هایی با برد کوتاه و شلیک توپخانه‌ها از فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتر طراحی شده است.
 
 هر چند خرید سیستم گنبد آهنین برای آذربایجان می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، زیرا فقط  هزینه یک باطری متشکل از دو پرتابگر، یک مرکز کنترل و رادار حدود ۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود این در شرایطی است که رژیم صهیونیستی که حدود یک‌چهارم وسعت آذربایجان را دارد حدود ۱۰ باطری دارد بر این اساس میزان باطری‌های مورد نیاز این سیستم در آذربایجان بیشتر خواهد بود.
 
به نقل از تبیین یک موشک در این سیستم حدود ۱۰۰ هزار دلار هزینه دارد این در شرایطی است که با توجه به کاهش قیمت نفت، آذربایجان بودجه‌های خود را محدود نموده و بودجه ویژۀ خرید تسلیحات نیز متوقف شده است. لذا به نظر می‌رسد آذربایجان تمام تلاش خود را مصروف نماید تا با کاهش سایر بودجه‌ها برای تأمین مالی این پروژه بهره‌برداری کند.
حال به پرسش این سئوال می رسیم که چرا با توجه به وضعیت اقتصادی آذربایجان و نیز هزینه های گزاف این خرید بازهم باکو بدنبال آن است.
اسکندر روسی
البته برخی ها معتقدند گنبد آهنین از لحاظ فنی نیازهای آذربایجان را تأمین نخواهد نمود. اما بهر حال این کشور دلیل خود برای خرید این سامانه دفاعی را مقابله با  شلیک موشک‌های اسکندر ارمنستان  که از روسیه خریداری کرده است، عنوان می کند. منتقدان مطرح می‌کنند که این سیستم برای مقابله با موشک‌هایی چون کاتیوشا مناسب است و کلاس‌هایی نظیر اسکندر با برد تا ۳۰۰ کیلومتر ماهیت کاربردی این سیستم را مبهم می‌سازد.
 
البته خرید نظامی باکو از اسرائیل محدود به این سامانه نبوده و می توان بعنوان نمونه خرید های دیگر این کشور از اسرائیل را نیز چنین نام برد:
 
سایر خریدهای مهم
در سال ۲۰۱۲ آذربایجان به موشک‌های ساخت رژیم صهیونیستی ضد کشتی گابریل با برد ۳۰۰ کیلومتر مجهز شد. این سیستم توانست موازنه نظامی را در حوزه خزر متأثر نماید. همچنین در سال ۲۰۱۴ مونتاژ دو قایق گشت زنی پرسرعت را که تحت مجوز کارخانه‌های کشتی‌سازی رژیم صهیونیستی بودند به اتمام رساند، خرید قایق‌های توپ‌دار ۴٫۵ سار از رژیم صهیونیستی از دیگر برنامه‌های این کشور بوده است. دولت آذربایجان از طریق صنایع دفاعی، مبادرت به سرمایه‌گذاری مشترک با یک شرکت رژیم صهیونیستی در حوزه هوانوردی دفاعی با سهام ۵۱% نموده است که طی آن تولید و مونتاژ پهپاد در باکو توسط شرکت آذربایجانی سیستم‌های آزاد از سال ۲۰۱۱ صورت می‌پذیرد که در رژه نظامیان این کشور در ژوئن ۲۰۱۳ اولین پهپاد محلی رونمایی شد. در فوریه ۲۰۱۲ صنایع هوانوردی رژیم صهیونیستی یک دوره آموزشی برای اپراتورهای پهپاد راه‌اندازی نمود و از نظامیان آذربایجانی برای پیوستن به این دوره‌ها دعوت نمود. در جولای ۲۰۱۴ هم آذربایجان، موشک‌های تاکتیکی اکسترا را  خریداری کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :